Ατυχήματα και πτώσεις αεροσκαφών
Aπό την πρώτη τουρκική πρόκληση, πριν από 31 χρόνια, μέχρι σήμερα έχουν χαθεί πάνω από δύο “αγορές του αιώνα” και έχουν γίνει πάνω από 1.300.000 ώρες πτήσης για την προάσπιση του εθνικού εναέριου χώρου και του FIR Αθήνας με υψηλότατο κόστος. Κάθε ώρα πτήσης κοστίζει περίπου 5.000 ευρώ, ενώ μόνο για τις πτήσεις αναχαίτισης των Τούρκων και τις πολεμικές εκπαιδεύσεις δαπανώνται 1.250.000 ευρώ την ημέρα.
Πτώσεις κατά την διάρκεια αναχαιτίσεων
Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού έχουν απωλέσει πάνω από 100 αεροσκάφη και ελικόπτερα από το 1990. Από αυτά, τα δύο μόνο έπεσαν κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών, ενώ αντιθέτως τα υπόλοιπα αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος ή αστοχία υλικού (μηχανική βλάβη). Στις 18 Ιουνίου 1992, ο Ν. Σιαλμάς σκοτώθηκε όταν το αεροσκάφος Mirage F1CG που χειριζόταν κατέπεσε στο Αιγαίο κοντά στον Άγιο Ευστράτιο. Το περιστατικό συνέβη μετά από εμπλοκή με τουρκικό F-16 ανώτερων επιδόσεων και κατά την διάρκεια ακραίου ελιγμού. Παράλληλα, στις 23 Μαίου 2006 ένα F-16 Block 52+ συνετρίβη κοντά στην Κάρπαθο μετά από σύγκρουση με τουρκικό F-16, με αποτέλεσμα τον θάνατο του χειριστή Κ. Ηλιάκη.
Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου η κατάσταση είναι ανάλογα δραματική. Η τουρκική αεροπορία πετά περισσότερο και από την ελληνική, με αποτέλεσμα κατά το χρονικό διάστημα 1977 – 2006 να χάσουν ζωή τους 91 Τούρκοι χειριστές σε 141 δυστυχήματα κατά τα οποία έχουν συντριβεί 146 μαχητικά. Σύμφωνα με συνέντευξη του βουλευτή (και μετέπειτα υπουργό εθνικής άμυνας) κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλου στην εφημερίδα “Το Βήμα” στις 8 Ιουνίου 2003, ανάμεσα στις δύο χώρες υπήρξαν και τρεις περιπτώσεις κατάρριψης τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών από ελληνικά. Σύμφωνα με τον βουλευτή, “το καλοκαίρι του 1974 με τα γεγονότα της Κύπρου κατερρίφθησαν στο Βόρειο Αιγαίο δύο τουρκικά αεροσκάφη από ελληνικά F-5Α”, ενώ το 1994, “ένα ελληνικό μαχητικό από λάθος του χειριστή κατέρριψε ένα τουρκικό F-4E”.
www.ellinikos-stratos