Το μαχητικό αεροσκάφο MIrage 2000EGM που κατέπεσε το μεσημέρι της Δευτέρας νότια των Σποράδων και “έπλευσε” περίπου 12 μίλια χωρίς να βυθιστεί μέχρι τις ακτές του Σαρακήνικου ένα μίλι στα ανοικτά της Κύμης, θα επιχειρηθεί να ανελκυστεί, τόσο για να διαπιστωθούν τα ακριβή αίτια της πτώσης (αν και ο κινητήρας Μ53 της SNECMA δεν φημίζεται έτσι ή αλλιώς για την αξιοπιστία του και είναι υπαίτιος πολλών ατυχημάτων του τύπου), όσο και για να επαναχρησιμοποιηθεί ότι μπορεί από την άτρακτό του, αφού τα ηλεκτρονικά μέρη θεωρούνται χαμένα.
Υπάρχει όμως και ένας άλλος κρίσιμος λόγος που η Πολεμική Αεροπορία θέλει την ανάσυρσή του: Δεν μπορεί να αφεθεί ακόμα και στον βυθό της θάλασσας, μόλις 1 μίλι από τις ακτές της Εύβοιας γιατί περιέχει το προηγμένο, ακόμα και σήμερα τόσα χρόνια μετά την εγκατάστασή του, σύστημα αυτοπροστασίας ICMS 2000, tο οποίο αποτελεί την βάση για το ακόμα πιο προηγμένο ICMS 2000 Mk2 και των Mirage 2000-5.
Αν με κάποιο τρόπο (έχουν γίνει στο παρελθόν πολύ πιο δύσκολες και φαινομενικά ακατόρθωτες ανάλογες επιχειρήσεις) περιέλθουν σε μη φιλικά χέρια οι “βιβλιοθήκες” και η εν γένει αρχιτεκτονική του συστήματος (RWR, δηλαδή προειδοποιητής ελέγχου εγκλωβισμού από εχθρικό ραντάρ, αυτόματο σύστημα εκτόξευσης φωτοβολίδων-αεροφύλλων και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου-αντιμέτρων που τυφλώνει τα εχθρικά ραντάρ), τότε η ζημιά στην εθνική άμυνα θα είναι πολύ σημαντική.
Το ICMS 2000 κατά γενική ομολογία, ακόμα και από τους μη “φιλικά διακείμενους” στο Mirage 2000, έχει εξαιρετική απόδοση και αξιοπιστία, μεγαλύτερη των δύο εκδόσεων ASPIS και ASPIS-2 των F-16.
Το σχετικά μικρό βάθος (αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν στα 500 μέτρα, αλλά τελικά έχει αγκιστρωθεί κάπου στα 250 μέτρα) που βυθίστηκε το αεροσκάφος μετά από την πλεύση του προκαλεί “πονοκεφάλους” αφού μια υποβρύχια επιχείρηση ανάκτησης στοιχείων του είναι σχετικά εύκολη: Το τουρκικό Ναυτικό διαθέτει τέτοιες δυνατότητες και τα υποβρύχιά του μπορούν να εκπέμψουν υποβρύχια μη επανδρωμένα οχήματα.
Ηδη έχει ανιχνευθεί κίνηση τουρκικού υποβρυχίου νότια της Σκύρου, η οποία πιθανότατα οφείλεται στις ανάγκες παρακολούθησης εκ μέρου του τουρκικού Ναυτικού της άσκησης “Καταιγίς” του ΠΝ που συμμετέχει και η ΠΑ. Ετσι ή αλλιώς, όπως σημείωνε ανώτερος αξιωματικός της ΠΑ “Δεν θα επιχειρούσαν να κάνουν κάτι τώρα. Αν το αφήσουμε στο βυθό, όμως, κανείς δεν εγγυάται ότι δεν θα επιχειρήσουν σε έναν ή σε έξι μηνες να επιχειρήσουν προσέγγιση του αεροσκάφους”.
Τις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως και αύριο ή μεθαύριο, οι τεχνικοί της 206ης Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών μαζί με αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού θα επιχειρήσου την ανέλκυση του Mirage 2000EGM από το βυθό. Στην επιχείρηση θα λάβει μέρος και το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης «Προμηθεύς»