Οι μέτοχοι θα μιλήσουν…
Μπροστά σε ένα περιβάλλον «σκοτεινό», δυσπρόσιτο και με πολλά ερωτήματα να δημιουργούνται για το μέλλον του τραπεζικού συστήματος της χώρας μας, ξεκινά η Νοέμβριος!
Το μπορεί να κρύβουν οι επόμενες ημέρες για τιε τράπεζες μας, μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον; Το ενδιαφέρον όλων επικεντρώνεται στα ζητήματα της διαδικασίας των αυξήσεων των μετοχικών κεφαλαίων, δηλαδή τι ποσοστό θα έχει το δημόσιο και τι ποσοστά θα κατέχουν οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές. Το ΤΧΣ, θα καλύψει το ποσό που δεν θα καλυφθεί από τους ιδιώτες. Έτσι, με αυτά τα δεδομένα το ποσοστό του δημοσίου, έπειτα από τις αυξήσεις θα εξαρτηθεί από ποσά που θα καλύψουν οι ιδιώτες. Το ποσοστό αυτό -μαζί με τις προνομιούχες μετοχές που ήδη διαθέτει το δημόσιο και θα μετατραπούν σε κοινές- μπορεί να κυμαίνεται από 15% έως 50%, ανάλογα με την συμμετοχή των ιδιωτών. Όσο περισσότερα χρήματα θα συνεισφέρουν οι ιδιώτες, τόσο θα υποχωρεί η συμμετοχή του δημοσίου.
Η κυβέρνηση αποδέχεται όρους που οδηγούν σε δραματική συρρίκνωση του ποσοστού κρατικής συμμετοχής στις τράπεζες, παρά το γεγονός ότι το ΤΧΣ θα εισφέρει νέα κεφάλαια 8-9 δισ, ευρώ. Για τα κεφάλαια αυτά το Δημόσιο/ΤΧΣ θα πάρει μόνον 25% μετοχές και 75% μετατρέψιμες ομολογίες (Cocos), έτσι ώστε να αυξηθεί το ποσοστό των ιδιωτών μετόχων, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα καλύψουν συνολικά μόνον το 1/3 του απαιτούμενου ποσού. Η στρατηγική της κυβέρνησης συνοψίζεται στη διατήρηση της δυνατότητας παρέμβασης στο τραπεζικό σύστημα, όχι όμως στην κρατικοποίηση των τραπεζών. Από την άλλη πλευρά, το ΤΧΣ δεν θα διεκδικήσει την άσκηση διοίκησης στις τράπεζες, αν και στις περισσότερες διαθέτει πλειοψηφικά πακέτα ή είναι ο βασικός μέτοχος.
Eurobank
Κεφάλαια που θα υπερβαίνουν τις κεφαλαιακές ανάγκες του βασικού σεναρίου και θα καλύπτουν και το μεγαλύτερο ή ακόμα και ολόκληρο το φάσμα του δυσμενούς φαίνεται ότι έχει ήδη βρει η διοίκηση της Eurobank, επιτυγχάνοντας να πείσει για την αποτελεσματικότητα της και τις προοπτικές της τράπεζας. Το ΤΧΣ δεν αναμένεται να συμμετάσχει στην αύξηση κεφαλαίου της Eurobank με αποτέλεσμα το ποσοστό του να υποχωρήσει σε επίπεδα κάτω του 10% και την τράπεζα να αλλάζει οριστικά σελίδα.
Αν τελικά η Eurobank καλύψει το σύνολο της αύξησης κεφαλαίου με ιδιωτικά κεφάλαια και δεν χρειαστεί η είσοδος του ΤΧΣ τότε είναι πιθανό να μην ενεργοποιηθεί η διαδικασία bail in για τους ομολογιούχους μειωμένης εξασφάλισης και τους senior bond holders, δίνοντας ισχυρό μήνυμα στις αγορές και τους επενδυτές.
Πειραιώς
Κεφαλαιακές ανάγκες ύψους 2,213 δισ. ευρώ στο βασικό σενάριο και 4,933 δισ. ευρώ στο δυσμενές προέκυψαν για την Πειραιώς. Πληροφορίες αποδίδουν το αποτέλεσμα των tress tests στο γεγονός ότι η Πειραιώς έσπευσε να αποπληρώσει τις προνομιούχες μετοχές του δημοσίου, γεγονός που θα της έδιναν έξτρα 750 εκατ. ευρώ, ενώ αποτελεί και την τράπεζα με τα περισσότερα δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Alpha Bank
Κεφαλαιακές ανάγκες 263 εκατ. ευρώ υπό το βασικό σενάριο και υπό το δυσμενές 2,7 δισ. ευρώ εμφάνισε η Alpha Bank. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην Alpha Bank υπολογίζεται ότι θα μειωθεί από περίπου 60% σε μόλις 14%.
Εθνική
Πρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες 4,602 δισ. για την Εθνική έδειξαν τα stress tests της ΕΚΤ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η υστέρηση κεφαλαίων στο βασικό σενάριο ήταν στα 831 εκατ. ευρώ ενώ μετά την άσκηση προσομοίωσης στα 1,576 δισ. ευρώ.
Η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος δεσμεύεται να επιτύχει δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας, οι οποίοι θα αντανακλούν την στρατηγική της Τράπεζας να οδηγήσει την Ελληνική οικονομία σε τροχιά ανάπτυξης. Υπολογίζεται ότι μετά την ολοκλήρωση της ΑΜΚ το ποσοστό του Δημοσίου θα πέσει κάτω από 30% (από τα επίπεδα του 60% που ήταν μέχρι τώρα), ομοίως και στην τράπεζα Πειραιώς.