Με δυσκολία συνεχίζεται η επιχείρηση ανέλκυσης του μοιραίου Mirage 2000-5 που συνετρίβη στις 12 Απριλίου κοντά στη Σκύρο και είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ο ήρωας σμηναγός, Γιώργος Μπαλταδώρος, λόγω του μεγάλου βάθους αλλά και των καιρικών συνθηκών.
Το ηχητικό σήμα από τον καταγραφέα πρόσκρουσης του μαχητικού έχει εντοπιστεί στα εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου. Εκεί βρίσκεται και το ωκεανογραφικό σκάφος «Αιγαίο» και καιρού θέλοντος, καθώς στην περιοχή συνήθως πνέουν ισχυροί άνεμοι, θα ξεκινήσει τις απαραίτητες εργασίες.
Επικεφαλής τςη επιχείρησης ανέλκυσης είναι η ερευνητική ομάδα του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), ενώ μαζί τους βρίσκονται και μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης του Αεροπορικού Ατυχήματος της Πολεμικής Αεροπορίας.
Στα 800 μέτρα το flight data recorder
Ο καταγραφέας του Mirage 2000-5, το λεγόμενο flight data recorder, εντοπίστηκε σε βάθος 800 μέτρων στο βυθό της θάλασσας στην περιοχή 9-10 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.
Τα στελέχη της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας, που βρίσκονται στην περιοχή της πτώσης του Mirage 2000-5, εντόπισαν την εκπομπή σήματος από τον καταγραφέα πρόσκρουσης.
Η ανάθεση έργου ανέλκυσης του μοιραίου Mirage
Tο υπουργείο Εθνικής Αμυνας ανέθεσε το συγκεκριμένο έργο, στο Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών(ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ) υπογράφοντας σχετική σύμβαση ύψους 400.000 ευρώ.
Ειδικότερα, ύστερα από αναφορά της 114 Πτέρυγας Μάχης στην Τανάγρα, βάση των αεροσκαφών MIRAGE 2000 και MIRAGE 2000-5, καθίσταται αδήριτη η ανάγκη για τον εντοπισμό, περισυλλογή και ανέλκυση των τμημάτων του Α/Φ (με βάρος μέχρι δύο (2) τόνους) «με σκοπό πρωτίστως και κυρίως την προστασία των ουσιωδών συμφερόντων ασφαλείας της Χώρας», για τους ακόλουθους λόγους:
«Απαιτείται η άμεση περισυλλογή των ζωτικών τμημάτων του πτητικού μέσου, ούτως ώστε να αποσαφηνισθούν τα αίτια του ατυχήματος προς διασφάλιση της ασφαλούς πτητικής λειτουργίας των εναέριων μέσων ιδίου τύπου.
Υφίστανται ανελαστικά χρονικά περιθώρια αναφορικά με το όριο λειτουργίας/ζωής των συσκευών καταγραφής των δεδομένων πτήσης και του ορίου λειτουργίας των συσκευών εντοπισμού θέσης, ένεκα της διάβρωσης κρίσιμων τμημάτων/εξαρτημάτων για τη διερεύνηση των αιτιών του ατυχήματος.
Σε περίπτωση μη άμεσης εξέτασης των μερών του Α/Φ για την ανάδειξη των αιτιών του ατυχήματος και την απρόσκοπτη κατ’ αυτόν τον τρόπο συνέχιση του πτητικού έργου, απαιτείται η εκτέλεση επιπρόσθετων επιθεωρήσεων και εργασιών συντήρησης, με αντίκτυπο στη διαθεσιμότητα των Α/Φ ιδίου τύπου».
Όπως αναφέρεται, στο σκεπτικό της απόφασης, που υπογράφει ο υπαρχηγός Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, υποπτέραρχος Χαράλαμπος Ψιμούλης, «προέχει η εξασφάλιση της ασφαλούς πλοϊμότητας του συγκεκριμένου τύπου Α/Φ, καθόσον συμβάλλει καίρια στη φύλαξη και υπεράσπιση του εναέριου εθνικού χώρου και εν γένει στην εκπλήρωση της αποστολής της Πολεμικής Αεροπορίας και κατ’ επέκταση των Ενόπλων ∆υνάμεων».