Ήταν 3 Ιουλίου του 2016 όταν ο Κυριάκος Μαμιδάκης έριξε την τελευταία μπαλωθιά βάζοντας τέλος στη ζωή του πνιγμένος στα χρέη. Στο πατρικό του σπίτι στην Ανώσκελη Χανίων όπου ξεκίνησε η δυναστεία του Mr Jet Oil.
Ο 84χρονος ήταν ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης της γνωστής πετρελαϊκής εταιρείας που μέχρι τουλάχιστον μία πενταετία κατείχε την τρίτη θέση στην αγορά πετρελαιοειδών στην Ελλάδα. Το μερίδιό της ήταν 8,5% με δίκτυο 600 πρατηρίων και πέντε θυγατρικές στα Βαλκάνια.
Ταυτοχρόνως η οικογένεια δραστηριοποιήθηκε στη ναυτιλία, την εμπορία αυτοκινήτων, τα ξενοδοχεία, τους πολυχώρους, την παραγωγή και τυποποίηση ελαιολάδου και κρασιού.
Κι όμως αυτός ο κολοσσός κατέληξε να διαλυθεί λόγω της οικονομικής κρίσης, έχοντας ζήσει μεγαλειώδεις στιγμές με στρατηγικές συμφωνίες που -στις περισσότερες των περιπτώσεων – προκαλούσαν την αντίδραση των ανταγωνιστών του.
Οι σκιές πίσω από αυτήν την πορεία πολλές. Για χρόνια υπήρχε η έντονη φημολογία ότι η Jet Oil επιβιώνει χάρη σε λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πολλοί έλεγαν για αρκετό καιρό ότι πίσω από αυτό βρίσκονται διευκολύνσεις από τον μακαρίτη πλέον, Κωνσταντίνο Μητσοτάκη που τον στήριζε λόγω της κοινής καταγωγής αλλά και μακρινής συγγένειας.
Ο Μαμιδάκης έφτασε μέχρι τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια έως ότου δικαιώθηκε αλλά οι σκιές πίσω από το όνομά του παρέμειναν. Ο ίδιος δεν έκρυψε ποτέ την φιλία του με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και μάλιστα υπήρξε από τους πρώτους που έσπευσαν να στηρίξουν την Ντόρα Μπακογιάννη όταν αυτή ίδρυε τη Δημοκρατική Συμμαχία.
Με το αζημίωτο φυσικά. Πέρα από τις ανεπιβεβαίωτες φήμες για κάλυψη του Μητσοτάκη στο θέμα της λαθρεμπορίας, οι αντίπαλοι του Κ. Μαμιδάκη τον κατηγορούσαν ότι χάρη σε αυτή τη φιλία κατάφερε και εξέδωσε άδειες το 2002 για την υλοποίηση μιας μεγάλης επένδυσης στη Σούδα με τη δημιουργία αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, ύψους 20 εκ. ευρώ.
Ο ίδιος δεν κρύβει τη φιλία που τους συνδέει, αλλά τονίζει ότι οι επικριτές του ψεύδονται και επιχειρούν να πλήξουν το όνομά του. Υποστήριξε ότι η επένδυση δεν έχει καμία σχέση με την πολιτική αφού η υλοποίηση άρχισε επί ΠΑΣΟΚ. Τελικά, η επένδυση δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Τα μεγάλα προβλήματα για τη Jet Oil αρχίζουν το 2010, όταν η εταιρεία αναγκάζεται να διακόψει την τροφοδοσία στη Νότια Ελλάδα και τα πρατήρια αλλάζουν σήμα. Η εταιρεία προσπαθεί να κρατήσει το δίκτυο της βόρειας Ελλάδας και των νησιών, αλλά τα προβλήματα κορυφώνονται στο τέλος τους περασμένου χρόνου, με αποτέλεσμα το δίκτυο να την εγκαταλείπει με ταχείς ρυθμούς.
Το χειρότερο για επιχειρηματίες τύπου Μαμιδάκη δεν είναι η πτώση αυτή καθ’ αυτή. Είναι η έλλειψη προοπτικής για το πώς μπορεί να συνεχίσει μια εταιρεία να υπάρχει και να έχει δυναμική παρουσία. Γιατί, η αλήθεια είναι πως το «κανόνι» της Jet Oil κανέναν δεν εξέπληξε και επίσης σχεδόν κανείς δεν μπορούσε να δει πώς αυτή η εταιρεία θα μπορούσε να ανασυνταχθεί, βάσει ενός νέου business plan. Άλλωστε, η κατάσταση στην αγορά καυσίμων γίνεται όλο και χειρότερη, μιας και με βάση τα νέα στοιχεία, η ζήτησε σημειώνει διαρκή κάμψη.
Η παρουσία του Κυριάκου Μαμιδάκη βέβαια ήταν πολυσχιδής. Ο όμιλος είχε ισχυρή παρουσία στον τουριστικό τομέα, έχοντας υπό τον έλεγχό του μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες σε όλη την Ελλάδα, διέθετε εταιρεία παραγωγής και τυποποίησης λαδιού από το χωριό του, την Αγροτική Ανώσκελη, ενώ δραστηριοποιείτο και στον ναυτιλιακό τομέα. Το ζήτημα είναι πως το πρώτο όνομα στη μαρκίζα ήταν η Jet Oil, η οποία έβαινε προς ολοκληρωτική κατάρρευση κάτω από σκιές και σκοτεινά σημεία.