Ακόμη δεν χαράχτηκε κι άρχισε τα ζιγκ ζαγκ ο περιβόητος αγωγός φυσικού αερίου Trans Adriatic Pipeline, καθώς η κοινοπραξία βομβαρδίζεται διαρκώς από αιτήματα αλλαγής της διαδρομής του σχεδόν από όλες τις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας από όπου προβλέπεται να περάσει…
Δήμοι, επιχειρήσεις, αγρότες και κάθε λογής φορείς έχουν καταθέσει πάνω από 100 αιτήματα επαναχάραξης της διαδρομής, πολλά από τα οποία είναι απολύτως λογικά, αφού ο αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε όδευση μέσα από… νεκροταφεία, γαίες υψηλής παραγωγικότητας ή ακόμη και ολόκληρα χωριά και περιοχές που προγραμματίζεται να μπουν στο σχέδιο πόλης. Ηδη, σύμφωνα με στελέχη της κοινοπραξίας, έχουν εγκριθεί αλλαγές στην όδευση του αγωγού σε τουλάχιστον 40 περιπτώσεις, ενώ άλλες τόσες εξετάζονται αυτή την περίοδο με κριτήριο τη βασιμότητα των αιτημάτων και την τεχνική δυνατότητα αλλαγών, ενώ 20 αιτήματα έχουν απορριφθεί. Στις Σέρρες αγρότες ζήτησαν από την εταιρεία, και το πέτυχαν, να μεταφέρει κατά 12 χιλιόμετρα την όδευση του αγωγού, ωστόσο εντοπίζονται και αλλού προβλήματα, όπως στη Ροδόπολη, την Αλεξανδρούπολη, τη Νάουσα, την Καστοριά, αλλά κυρίως στην Καβάλα, όπου εκδηλώνονται ισχυρές αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία. Το αποτέλεσμα μέχρι σήμερα είναι ο αγωγός να έχει «μεγαλώσει» κατά περίπου 10 χιλιόμετρα (από τα 545 στα 555 χιλιόμετρα) και να έχει προκύψει επιπλέον κόστος γύρω στα 15 εκατ. ευρώ, το οποίο δεν αποκλείεται να ανέβει κι άλλο στην πορεία.
Εκτός οι μεγαλοεργολάβοι;
Την ίδια στιγμή, από στοιχεία που έδωσαν χθες εκπρόσωποι της κοινοπραξίας του TAP, προκύπτουν… τεχνικές δυσκολίες για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας στην προσπάθειά τους να αναλάβουν τις μεγάλες εργολαβίες της κατασκευής του αγωγού, που έχει προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ. Μόλις μία ελληνική εταιρεία έχει διαπιστωθεί ότι πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές για την προμήθεια σωλήνων (πιθανότατα η Σωληνουργεία Κορίνθου του ομίλου Στασινόπουλου), ωστόσο δεν φαίνεται να υπάρχει ελληνική εταιρεία με την απαιτούμενη εμπειρία, λ.χ. για τις εργασίες συγκόλλησης, που θα μπορούσε να αναλάβει τη συγκεκριμένη εργολαβία, καθώς οι αγωγοί που έχουν κατασκευαστεί ώς τώρα στη χώρα μας (π.χ. ΔΕΣΦΑ) έχουν μικρότερη διάμετρο από τον ΤΑΡ (πρόβλεψη για διάμετρο 42 ιντσών). Είναι πιθανό η κοινοπραξία να επιδιώκει να ωθήσει τις ελληνικές εταιρείες να βρουν ξένους συνεταίρους προκειμένου να συμμετάσχουν στην κατασκευή του έργου.
Πηγή: efsyn.gr