Και το μυστήριο συνεχίζεται – Γιατί καθυστερούν τόσο τα ελικόπτερα αεροπυρόσβεσης; Μας κρύβουν κάτι;

Κοινοποίηση:
ελικόπτερα αεροπυρόσβεσης

Μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται φέτος στη διαδικασία μίσθωσης ελικοπτέρων για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ τυπικά η αντιπυρική περίοδος ξεκίνησε την 1η Μαΐου, τα επτά ρωσικής κατασκευής πυροσβεστικά ελικόπτερα Kamov (μεταφέρουν κάδο χωρητικότητας 4 τόνων νερού) δεν έχουν ακόμα ενσωματωθεί στον στόλο της Πυροσβεστικής. Κυβερνητικός αξιωματούχος δήλωσε  ότι το πρώτο από τα επτά ελικόπτερα ενδέχεται να έρθει το Σάββατο στην Ελλάδα από τη Βουλγαρία όπου βρίσκεται σήμερα. Η ίδια πηγή ενημέρωσης εκτίμησε ότι δύο ακόμα ελικόπτερα βρίσκονται στη Σλοβενία και θα ενσωματωθούν στον στόλο αεροπυρόσβεσης στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Οι λανθασμένοι χειρισμοί στην υπόθεση έχουν προκαλέσει ισχυρούς τριγμούς στο εσωτερικό της Πυροσβεστικής και στην ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Στην πρόσφατη συνέντευξή του στην «Κ», ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Τόσκας είχε κάνει λόγο για «τεράστιο θέμα ευθυνών», κατηγορώντας ως υπαίτιους τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που μετείχαν στις επιτροπές διαγωνισμού. «Εχει διαταχθεί διοικητική εξέταση για τις επιτροπές του πυροσβεστικού σώματος, οι οποίες χρονοτριβούσαν και δεν ολοκλήρωσαν τον διαγωνισμό. Πέρασε κοντά 1,5 χρόνος και τρέχαμε τελευταία στιγμή να νοικιάσουμε ελικόπτερα μέσω ΝΑΤΟ», είχε πει χαρακτηριστικά. Μάλιστα, ο κ. Τόσκας φέρεται να έχει ζητήσει την ολοκλήρωση της διαδικασίας πειθαρχικού ελέγχου σήμερα.

Την ίδια στιγμή, πάντως, κύκλοι της Πυροσβεστικής αλλά και η αξιωματική αντιπολίτευση ασκούν κριτική στις αποφάσεις της ηγεσίας με το επιχείρημα ότι το κόστος μίσθωσης των επτά ελικοπτέρων είναι –αναλογικά με πέρυσι– σημαντικά υψηλότερο (σ.σ. τον ισχυρισμό διαψεύδει η ηγεσία του υπουργείου). Οπως αναφέρουν, το κόστος της σύμβασης ανέρχεται όπως και πέρυσι στα 6 εκατ. ευρώ ωστόσο, η διάρκειά της είναι φέτος δίμηνη και όχι τρίμηνη. Καλά ενημερωμένη πηγή αποκάλυψε στην «Κ» ότι τα τελικά κείμενα των συμβάσεων υπογράφηκαν σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε μέσα σε κλίμα έντασης, στον 7ο όροφο του μεγάρου της λεωφόρου Κατεχάκη. Στο θέμα παρενέβη χθες ο αναπληρωτής τομεάρχης Εσωτερικών της Νέας Δημοκρατίας Μάξιμος Χαρακόπουλος. Σε ερώτησή του προς τον κ. Τόσκα, ο βουλευτής αναφέρει ότι «είμαστε ήδη στις αρχές Αυγούστου και τα συγκεκριμένα ελικόπτερα δεν έχουν ενταχθεί στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Πυροσβεστικού Σώματος». Επιπλέον, ζητεί διευκρινίσεις για το γεγονός ότι ενώ αρχικά η συμφωνία μίσθωσης είχε κριθεί «μη συμφέρουσα», αποφασίστηκε τελικά η ενεργοποίησή της.

Σύμφωνα με μια εκδοχή, πάντως, η αλυσίδα των λαθών ξεκινά από την απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας του Σώματος να προχωρήσει στη διαδικασία μίσθωσης των ελικοπτέρων εκτός διαδικασιών ΝΑΤΟ (όπως γινόταν τα τελευταία χρόνια), προκηρύσσοντας ανοικτούς δημόσιους διαγωνισμούς. Η διαδικασία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2016 και μετά δύο άγονους διαγωνισμούς κατέρρευσε την άνοιξη του 2017. Εν όψει του αδιεξόδου, η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αποφάσισε να απευθυνθεί εκ νέου στη νατοϊκή υπηρεσία NSPA, ζητώντας στην κυριολεξία την τελευταία στιγμή τη συνδρομή της για την εξεύρεση αναδόχου. Για τα τρία βαρέως τύπου ελικόπτερα «Ερικσον», η διαδικασία «έτρεξε» ταχύτερα και τα ελικόπτερα ενσωματώθηκαν στα μέσα Ιουνίου στον στόλο αεροπυρόσβεσης. Δεν συνέβη το ίδιο με τα «μεσαίου» τύπου ελικόπτερα Kamov, που αναμένεται να ενταχθούν στον στόλο το επόμενο διάστημα.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: