Ξεκινούν στα τέλη του 2018 με αρχές του 2019 τα έργα για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, στο πλαίσιο του EuroAsia Interconnector, με τους αρμόδιους να κάνουν λόγο για σημαντικό έργο, που θα τερματίσει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου.
Το διασυνοριακό έργο, που έχει αναγνωριστεί από την ΕΕ ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, έχει συνολικό προϋπολογισμό €3,5 δισ. και η πρώτη φάση εγκατάστασης των υποθαλάσσιων καλωδίων μεταφοράς ηλεκτρισμού, χωρητικότητας 1.000 MW, και των σταθμών μετατροπής, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2022.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της εταιρείας, στη δεύτερη φάση θα τοποθετηθούν επιπρόσθετα καλώδια και σταθμοί μετατροπής, αναβαθμίζοντας τη χωρητικότητα του συστήματος στα 2.000 MW.
Το πρωί πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία ημερίδα ενημέρωσης του κοινού, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης, την οποία διοργάνωσαν το Κυπριακό Υπουργείο Ενέργειας και η εταιρεία EuroAsia Interconnector, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου.
Σε δηλώσεις του, στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο Κύπριος Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης χαρακτήρισε το έργο πολύ σημαντικό, τόσο από στρατηγικής άποψης ως ενεργειακή υποδομή, όσο και επί της ουσίας, ενώ δεν απέκλεισε να οδηγήσει και στην πτώση της τιμής του ηλεκτρικού για τους καταναλωτές.
Είπε ότι προς το παρόν βρισκόμαστε στο στάδιο των μελετών, ενώ έχουν γίνει λεπτομερείς βυθομετρικές μελέτες, οι οποίες έχουν καταδείξει και την ακριβή διαδρομή του καλωδίου.
«Αφού ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη και το Ισραήλ, θα είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας θα είναι διασυνδεδεμένη με κάποια εξωτερικά δίκτυα ηλεκτρισμού», δήλωσε ο Υπουργός.
Παρουσιάζοντας το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ο Διευθυντής Έργου του EuroAsia Interconnector Γιώργος Κίλλας ανέφερε ότι ο πρώτος ενεργειακός διάδρομος των 1.000 MW θα ξεκινήσει στο τέλος του 2018 με αρχές του 2019 και θα ακολουθήσει τμηματικά η υλοποίηση του έργου.
Σε δηλώσεις του στο περιθώριο της εκδήλωσης ανέφερε συγκεκριμένα ότι το τμήμα Κρήτης-Αττικής θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020, το τμήμα Κύπρος-Κρήτη στο τέλος του 2021, ενώ όλος ο διάδρομος θα έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022.
Είπε επίσης ότι το κόστος της πρώτης φάσης θα είναι της τάξης των €3,5 δισ., ενώ η εταιρεία αναμένεται εντός φθινοπώρου να λάβει προσφορές για τις κατασκευαστικές εργασίες.
Σύμφωνα με τον κ. Κίλλα τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη του έργου, βάσει αντικειμενικών αναλύσεων του Ευρωπαϊκού Συνδέσου Διαχειριστών Δικτύων, κυμαίνονται από €500 εκ. μέχρι €1 δισ. ετησίως για το συνολικό σύστημα, αναλόγως των διαφόρων σεναρίων που θα επικρατήσουν.