Σύμφωνα με πηγές από την Αλβανία ο Αλβανός ιστορικός Φράσερι πιθανώς σε συνεννόηση με την Αλβανική κυβέρνηση δημοσίευσε άρθρο με τίτλο: «Να πως διαστρεβλώνει την αλήθεια η ελληνίδα ιστορικός Ελευθερία Μαντά» απαντώντας με αυτό τον τρόπο σε συνέντευξη της κ. Μαντά που είχε δημοσιευθεί στον Αλβανικό τύπο με τίτλο ελληνίδα ιστορικός : Οι τσάμηδες αισθάνονταν πιο πολύ μουσουλμάνοι, παρά αλβανοί και ταυτόχρονα απάντηση του αλβανού ιστορικού Kristo Frasheri στο βιβλίο της κ. Ελευθερίας Μαντά «Μουσουλμάνοι τσάμηδες της Ηπείρου, 1923-2000» που κυκλοφόρησε πρόσφατα στην Αλβανία, σε μετάφραση στην αλβανική.
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο του, ο Φράσερι δηλώνει ότι, τελευταία, από τον αλβανικό Εκδοτικό Οίκο ΤΟΕΝΑ, κυκλοφόρησε σε μετάφραση στην Αλβανία, το έργο της ελληνίδας ιστορικού Ελευθερίας Μαντά «Οι μουσουλμάνοι τσάμηδες της Ηπείρου», το οποίο κυκλοφόρησε στην Αθήνα το 2004. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η επαρχία Τσαμουριάς, η οποία περιλήφθηκε εντός της ελληνικής επικράτειας με την απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων της 29ης Ιουλίου 1913, είχε εθνικό αλβανικό χαρακτήρα. Η ιστορικός κα Ε. Μαντά, αντί να αντιμετωπίσει τον τσάμικο πληθυσμό ως συστατικό του αλβανικού λαού, τον χαρακτηρίζει, από τον τίτλο ακόμα, ως μουσουλμανικό πληθυσμό. Η κα Μαντά παρέχει με τον τρόπο αυτό τη δυνατότητα στους Έλληνες διπλωμάτες, να υποστηρίζουν ότι η αλβανική εθνική κοινότητα της Τσαμουριάς , που αποτελούνταν από μουσουλμάνους και χριστιανούς, είναι τουρκική εθνική κοινότητα.
Η κα Μαντά ξεχνά να μας πει ότι ελληνικοί εθνικιστικοί κύκλοι, θεωρούσαν τους αλβανούς μουσουλμάνους στην τουρκική εθνική κοινότητα, πριν ακόμα η Τσαμουριά συμπεριληφθεί εντός των συνόρων του ελληνικού κράτους. Το έργο της κας Μαντά κυκλοφόρησε το 2004. Να χαρακτηρίζει κανείς στις αρχές του 21ου αιώνα, τους αλβανούς μουσουλμάνους ως τούρκους, τη στιγμή που στην Ευρώπη οι θρησκευτικές διαφορές δεν θεωρούνται πλέον ως χαρακτηριστικά γνωρίσματα, δεν είναι μόνο ένας απλός αναχρονισμός. Εκτός των άλλων, είναι υποτιμητικός χαρακτηρισμός για ένα από τα πιο αρχαία έθνη των Βαλκανίων, την πλειοψηφία του οποίου, οι ιστορικές συνθήκες υποχρέωσαν να αλλάξει την πίστη του.
Αρκετοί Έλληνες, υπηρέτησαν την Οθωμανική Αυτοκρατορία, αλλάζοντας θρησκεία και εθνικότητα. Έλληνες, Αλβανοί, Βόσνιοι, Βούλγαροι, Βλάχοι αποστάτες, βοήθησαν η Οθωμανική Αυτοκρατορία να σταθεί για αιώνες στα πόδια της. Οι απλοί Αλβανοί που άλλαξαν τη θρησκεία και έγιναν μουσουλμάνοι, δεν άλλαξαν και την εθνική ταυτότητα, δεν έγιναν Τούρκοι, παρέμειναν Αλβανοί και εχθροί της τουρκικής κατοχής. Η ιστορία των αλβανών μουσουλμάνων δεν μπορεί να ταυτιστεί με την ιστορία των Τούρκων.
Το σύγχρονο ελληνικό κράτος είχε διπλή κληρονομιά της αρχαίας Ελλάδος και του Βυζαντίου. Στην άρχουσα ελληνική πολιτική τάξη συνέφερε να υιοθετήσουν την κληρονομιά του Βυζαντίου. Στη συνέχεια προέκυψε η Μεγάλη Ιδέα, σύμφωνα με την οποία, τα κυριότερα ελληνικά κέντρα : Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Σέρρες, Κρήτη, Αδριανούπολη και ειδικά η Κωνσταντινούπολη, βρισκόταν εκείνη την περίοδο εκτός Ελλάδος και έπρεπε να ενταχθούν στο νέο ελληνικό κράτος.
Φαίνεται συνεπώς ότι αυτή θα είναι η πολιτική των Αλβανών έναντι της Ελλάδας, να αναγνωρισθεί δηλαδή μειονότητα Αλβανική της Τσαμουριάς με ότι αυτό συνεπάγεται. Στην προσπάθεια αυτή πέραν των πολιτικών συμμαχιών φαίνεται ότι έχουν επιστρατευθεί και ιστορικοί ‘’ειδικοί’’. Σε ότι αφορά την Ελλάδα θα πρέπει να ενισχύσει την προσπάθεια της κ. Μαντά η οποία ως επιστημονικός συνεργάτης του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου (ΙΜΧΑ), μιλώντας για τον «κύκλο του αίματος στην Ήπειρο της Κατοχής», εξήγησε πως οι Τσάμηδες της Θεσπρωτίας δεν παρέλειπαν καμιά ευκαιρία διεθνούς περιπλοκής για να βλάψουν τον ελληνικό λαό και την πατρίδα που τους φιλοξενούσε. Τον Ιούλιο του 1942, οι Τσάμηδες συγκρότησαν την K.S.I.L.I.A. (Αλβανικό Σύστημα Πολιτικής Διοίκησης) με 14 γερμανοντυμένα τάγματα και με στόχο την εξολόθρευση των ελληνικών πληθυσμών. Γι’ αυτό τον λόγο, μετά τον πόλεμο τιμωρήθηκαν για τα εγκλήματα τους και την συνεργασία με τις δυνάμεις κατοχής, τους αφαιρέθηκε η ιθαγένεια και απαλλοτριώθηκαν οι περιουσίες τους. Για το ίδιο θέμα ο δημοσιογράφος Τάσος Τέλλογλου σε παλιότερη συνέντευξη του, επικαλέσθηκε συζήτηση του με τον πρώην Αλβανό πρόεδρο Αλία, ο οποίος του είχε εκμυστηρευθεί πως ο Χότζα και οι κομμουνιστές Αλβανοί αντιμετώπισαν τους Τσάμηδες ως δωσίλογους, καταδικασμένους από την ελληνική δικαιοσύνη και την συμμαχική κοινή γνώμη.
Αυτά είναι λοιπόν τα πραγματικά γεγονότα που θέλει να διαστρεβλώσει με κάθε τρόπο η επίσημη Αλβανική κυβέρνηση, προφανώς καθοδηγούμενη και έχοντας την συμπαράσταση και άλλων κύκλων που έχουν ενεργειακά ή άλλα συμφέροντα. Είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει πάρα πολύ και από τώρα το επίσημο Ελληνικό κράτος θα πρέπει να καταστρώσει τα σχέδια του. Ανεξάρτητα όποιας Ελληνικής κρίσης η πολιτική και στρατιωτική Ηγεσία της χώρας θα είναι απόλυτα υπεύθυνη για ότι ήθελε συμβεί.
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ