Σήμερα το απόγευμα στις 16.00 κηδεύεται στο νεκροταφείο της Βουλιαγμένης, ο Μάκης Αγούδημος, ο πλοιοκτήτης που έγραψε τη δική του ιστορία στην ελληνική ακτοπλοία. Μία εβδομάδα μετά τον θάνατό του στην Ελβετία. Η καθυστέρηση οφείλεται στις αργίες το Πάσχα καταρχήν των Καθολικών και ακολούθως των Ορθοδόξων που δημιούργησαν γραφειοκρατικά προβλήματα.
Η είδηση του θανάτου του καπετάν Μάκη Αγούδημου, στα 76 του χρόνια, στο Λουγκάνο της μπορεί να έγινε γνωστή στα ΜΜΕ και στην ευρύτερη κοινή γνώμη την Μεγάλη Τρίτη, όμως είχε ήδη κυκλοφορήσει στη ναυτιλιακή πιάτσα, από το βράδυ του Σαββάτου του Λαζάρου.
Κανείς δεν ήθελε να το πιστέψει ενώ κάποιοι θεώρησαν ότι επρόκειτο για ένα ακόμη «κόλπο» του Κεφαλλονίτη, ο οποίος ζούσε αυτοεξόριστος, έχοντας ανοιχτά μέτωπα με την ελληνική Δικαιοσύνη λόγω χρεών.
Πέρασαν σχεδόν τρία 24ωρα για να επιβεβαιωθεί ότι ο καπετάνιος «σάλπαρε» για μία άλλη διάσταση. Όσοι το πληροφορήθηκαν αρχικώς ήταν επιφυλακτικοί γιατί θυμήθηκαν την «είδηση» της απόπειρας αυτοκτονίας το 2009, όταν ο Μάκης Αγούδημος είχε εισαχθεί στο νοσοκομείο με τροφική δηλητηρίαση. Η οικογένεια είχε διαψεύσει τότε τα περί αυτοκτονίας όμως η πρώτη εντύπωση έμεινε.
Ήταν η εποχή που είχαν απορριφθεί οι αιτήσεις της εταιρεία «G.A. Ferries» για τη συμμετοχή των πλοίων του «Μιλένα», «Ροδάνθη» και «Μαρίνα» σε διαγωνισμούς για την κάλυψη 17 άγονων γραμμών του πρώην υπουργείου Αιγαίου.
Ήταν η αρχή του τέλους για τον «βασιλιά των επιδοτήσεων» απόρροια της οικονομικής ασφυξίας που του προκάλεσε το «αγαπημένο του» Δημόσιο και πιο συγκεκριμένα το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Ο καπετάν Μάκης νοσηλευόταν τον τελευταίο καιρό σε νοσοκομείο λόγω προβλημάτων υγείας. Η καρδιά του όμως δεν άντεξε.
Κολλητός του Ανδρέα Παπανδρέου τον οποίο γνώρισε μέσω του Αντώνη Λιβάνη που ήταν επιστήθιος φίλος του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ, ο Μάκης Αγούδημος έφθασε να υποστείλει την ελληνική σημαία όταν δεν του έκανε όλα τα χατίρια η κυβέρνηση του Κώστα Μητσοτάκη, τα έβαλε με τους εκσυγχρονιστές του Κώστα Σημίτη αλλά και με τον Παντελή Σφηνιά που τότε συγκέντρωνε όλη την ακτοπλοία μέσω εξαγορών σε ένα σχήμα, στην Minoan Flying Dolphins, ενώ βρέθηκε στο στόχαστρο της 17Ν μετά το ναυάγιο του Σαμίνα.
Την άνοιξη του 2012 έγινε πρωτοσέλιδο στην τουρκική εφημερίδα Hürriyet η οποία είχε τίτλο την εξής δήλωση-πρόσκληση Τούρκων επενδυτών στην ελληνική ακτοπλοία: «Οι τιμές των πλοίων στην Ελλάδα έπεσαν κατά 50%, οι Τούρκοι πελάτες προηγούνται».
Ο Γεράσιμος Αγούδημος με καταγωγή από το χωριό Αγία Ευφυμία της Κεφαλονιάς, μεγάλωσε στον Πειραιά. Αν και πολλοί τον θέλουν να έχει τελειώσει μια ιδιωτική σχολή, εκείνος σπούδασε σε Ακαδημία του Εμπορικού Ναυτικού και έφθασε μέχρι τον βαθμό του πλοιάρχου.
Τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα τα έκανε μαζί με τον αδελφό του, τον Μίμη, στα καράβια της εταιρείας «Ακτοπλοϊα Αιγαίου Αδελφών Τυπάλδου» των συμπατριωτών του από την Κεφαλονιά Χαράλαμπου και Σπύρου Τυπάλδου. Είχε μπαρκάρει αρχικά ως ναύτης πριν εξελιχθεί ιεραρχικά. Σε ένα του ταξίδι στην Αίγυπτο γνωρίζει την μελλοντική σύζυγό του, την Ανθή-Μαρίνα Κωσταρά την οποία φωνάζουν Ροδάνθη, με καταγωγή από την Κάσο. Απέκτησαν πέντε παιδιά. Τον Αλέξανδρο, την Αλκμήνη (Μιλένα), τη Θάλεια (Νταλιάνα) τη Δήμητρα και τον Νικόλαο.
Με τη βοήθεια της γυναίκας του, η οποία είναι γλωσσομαθής, μορφωμένη και εργαζόταν τότε σε ναυτιλιακό γραφείο στον Πειραιά και σύμφωνα με τον αστικό μύθο είχε περιουσία ως ελληνίδα εξ Αιγύπτου, αγοράζει το πρώτο πλοίο του σε ηλικία 34 ετών. Ήταν το 1976. Επρόκειτο για φορτηγό το οποίο αμέσως ναύλωσε για να μεταφέρει τσιμέντο στην Αίγυπτο. Μπάρκαρε μάλιστα με αυτό. Στο φουγάρο διακρινόταν το σινιάλο «G.A.» Ως πλοιοκτήτης άρχισε να εδραιώνεται στη φορτηγό ναυτιλία αφού το ένα πλοίο έφερνε το άλλο, με τους ναύλους που εξασφάλιζε.
Αρχικά ο Γεράσιμος Αγούδημος ήταν μαζί με τον μεγαλύτερο αδελφό του Μίμη με έμβλημά τους το «Η.Α.» που σήμαινε Ηνωμένοι Αγούδημοι πριν χαράξει ο καθένας τους ανεξάρτητη ρότα. Ήταν η εποχή που πλοίαρχοι του Εμπορικού Ναυτικού, όπως επίσης, μηχανικοί αλλά και ασυρματιστές , ήδη από τη δεκαετία του ’60 εξελίσσονταν σε εφοπλιστές, αρκετοί από τους οποίους είναι σήμερα πανίσχυροι δημιουργώντας ναυτικές αυτοκρατορίες. Τα πρώτα τους βήματα τα έκαναν με τη βοήθεια μεγάλων οικονομικών-εφοπλιστικών κύκλων που τους στήριζαν ως εγγυητές για τραπεζικά δάνεια αλλά και εξασφαλίζοντάς τους φορτία. Ήταν το σχέδιο για το άπλωμα-εξάπλωση της ελληνικής ναυτιλίας που την έφερε στην κορυφή της παγκόσμιας υδάτινης βιομηχανίας.
Αρχές του ’80 η παγκόσμια ναυτιλία έβγαινε τσακισμένη από την κρίση που την είχε γονατίσει. Εφοπλιστικά τζάκια καταστράφηκαν ενώ δημιουργήθηκαν καινούργια. Ήταν η χρονική περίοδος που το ΠΑΣΟΚ ήρθε στην εξουσία.
«Οι έλληνες εφοπλιστές εκείνη την εποχή φοβόντουσαν ότι οι σοσιαλιστές θα τους κατασχέσουν τα πλοία. Υπήρχε μία διστακτικότητα. Ο μόνος που βγήκε φόρα παρτίδα υπέρ τα ου ΠΑΣΟΚ ήταν ο Μάκης Αγούδημος» διηγείται στο «Π.Θ. έμπειρο στέλεχος της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.
Σε αντίθεση με τη γενική αντίληψη που υπάρχει ο Μάκης Αγούδημος δεν ήταν κολλητός με τον Γιώργο Κατσιφάρα αλλά φίλος του Αντώνη Λιβάνη εκ των εμπίστων του Ανδρέα Παπανδρέου, ο οποίος έκανε και το «προξενιό». Μαζί στα μπουζούκια με τον πρόεδρο, στον χορό και στον λουλουδοπόλεμο.
Το αποκορύφωμα της σχέσης του καπετάν Μάκη με τον ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ ήταν το ταξίδι με πλοίο «ΜΙΛΕΝΑ» της G.A.Ferries του Ανδρέα Παπανδρέου και της Δήμητρας Λιάνη στην Τήνο για το τάμα που είχε κάνει ο πρωθυπουργός, μετά την περιπέτεια υγείας που έζησε και ξεπέρασε στο Χίθροου. Μαζί τους σε εκείνο το ταξίδι ήταν ο Γιώργος Κατσιφάρας, ο Τηλέμαχος Χυτήρης, ο Αντώνης Λιβάνης. Τότε ακολουθούσε σημαιοστολισμένο ως συνοδεία το πλοίο «ΔΗΜΗΤΡΑ».
Στην ακτοπλοία ο Μάκης Αγούδημος έγινε γνωστός το 1986 όταν έκανε δηλώσεις με τις οποίες στήριζε τις επιλογές της κυβέρνησης και του τότε υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Στάθη Αλεξανδρή. Έπειτα από λίγους μήνες, στον υπουργικό θώκο κάθεται ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος και ο Μάκης Αγούδημος εξασφαλίζει δύο άδειες σκοπιμότητας κάνοντας επίσημη «πρεμιέρα» ως ακτοπλόος. Εκείνη την εποχή για να δρομολογηθεί ένα πλοίο έπρεπε να του δώσει άδεια για τα δρομολόγια το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Με άλλες υπουργικές αποφάσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομιών προχωράει στην αγορά δυο μεταχειρισμένων επιβατηγών/ οχηματαγωγών πλοίων γιαπωνέζικης ναυπήγησης στα οποία άλλαξε τα ις μηχανές. Εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο 1262/82. Παίρνει επιχορήγηση 700 εκατομμύρια δραχμές για το «Νταλιάνα» και δάνειο 440 εκατομμυρίων ενώ η συμμετοχή τα ου ανήλθε στα 250 εκατομμύρια. Για το «Μιλένα» πήρε ως επιχορήγηση 920 εκατομμύρια και δάνεια 314 εκατομμύρια δραχμές. Η συμμετοχή του σε αυτό το πλοίο ήταν 587 εκατομμύρια δραχμές. Το 1988 εξασφάλισε δύο ακόμη άδειες σκοπιμότητας και δρομολόγησε τα πλοία «Ροδάνθη» και «Δήμητρα».
Το «Ροδάνθη» το πούλησε αργότερα στον Βαγγέλη Βεντούρη και το «Δήμητρα» στον Βασίλη Αγαπητό. Πήρε ακόμη άλλες τέσσερις άδειες.
Ακόμη θυμούνται στελέχη του Λιμενικού τον Γεράσιμο Αγούδημο να πηγαίνει στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας επί της Γρηγορίου Λαμπράκη στη Ζέα με την άσπρη μερσεντές του την οποία στάθμευε κάθετα στο πεζοδρόμιο σε μία επίδειξη δύναμης.