Η Πέμπτη είναι παραδοσιακά η μέρα που γεμίζουν οι βρετανικές παμπ ήδη από το μεσημέρι. Το ποτό που έχει την τιμητική του είναι η μπύρα. Ωστόσο οι θαμώνες των παμπ βλέπουν ότι οι αγαπημένες τους εισαγόμενες μπύρες έχουν γίνει πιο ακριβές. Πού οφείλεται αυτή η αύξηση; Οι τιμές στην αγορά μπύρας καταγράφουν άνοδο εδώ και χρόνια, ήδη από το 2011, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνών Mintel. Ωστόσο από το βρετανικό δημοψήφισμα για το Brexit και μετά παρατηρείται ακόμη μεγαλύτερη άνοδος στις τιμές τους. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αδύναμη λίρα, η οποία έχει απολέσει γύρω στο 10% της αξίας της έναντι του ευρώ.
Μεγάλες ξένες ζυθοποιίες που δραστηριοποιούνται στη Μ. Βρετανία έχουν αυξήσει τις τιμές τους από πέρυσι στη βρετανική αγορά. Η Carlsberg επιβεβαιώνει αυτήν την τάση στην αγορά μπύρας, χωρίς να δίνει ακριβή στοιχεία. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «Guardian» η αύξηση στην τιμή της μπύρας υπολογίζεται στο 2,6%. Και η Heineken δεν δίνει στοιχεία για τη δική της πολιτική αναφορικά με τις αυξήσεις στις τιμές των δικών της ποτών, αν και υπολογίζεται ότι ο ολλανδικός κολοσσός έχει αυξήσει την τιμή της μπύρας κατά 2,6%.
Σε γενικές γραμμές η γενική τάση μπορεί να συνοψισθεί ως εξής: Από το Brexit έχουν επηρεαστεί οι τιμές στις εισαγόμενες μπύρες και όχι οι μπύρες εγχώριας παραγωγής, όπως οι βρετανικές μπύρες τύπου «ale» και «bitter».
Αλλαγές στα ράφια των σούπερ μάρκετ
‘Ηδη κάποια μεγάλα καταστήματα, όπως η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco, έχoυν αποφασίσει να αποσύρει από τα ράφια της δημοφιλείς μάρκες μπύρας που ανήκουν στην ολλανδική εταιρεία Heineken, όπως η Amstel, η Sol και η Kingfischer. H αλυσίδα Τesco, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η ίδια, προσπάθησε να διαπραγματευτεί με την Heineken για τις τιμές αλλά δεν τα βρήκαν. Όπως αναφέρει η Τesco, ακόμη κι αν λείπουν από τα ράφια της οι εν λόγω μπύρες, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν στα καταστήματά της μια εξίσου μεγάλη ποικιλία από άλλες μπύρες. Σημειωτέον ότι αντίστοιχη πρακτική είχε ακολουθήσει η ίδια αλυσίδα και για τα προϊόντα της ευρωπαϊκής εταιρείας βασικών ειδών Unilever. Η Tesco μάλιστα είχε ζητήσει ποσοστό 10% επί των κερδών της Univeler στο Ηνωμένο Βασιλείο ως αποζημίωση για την αύξηση στις τιμές των προϊόντων της.
Αναφορικά πάντως με τη μπύρα, οι Βρετανοί καταναλωτές καλούνται να αποφασίσουν αν προτιμούν τελικά μια μεγάλη γκάμα από ευρωπαϊκές μπύρες σε υψηλότερες τιμές ή λιγότερες μεν μπύρες στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στις παμπ αλλά σε χαμηλότερες τιμές.
Είναι γεγονός ότι από τη δεκαετία του ’70 οι Βρετανοί δείχνουν ιδιαίτερη αγάπη στις ευρωπαϊκές μπύρες τύπου «lager» από ό,τι στις παραδοσιακές βρετανικές ετικέτες. Μετά το Brexit όμως ειδικοί εκτιμούν ότι αναπόφευκτα η βρετανική ζυθοποιία θα γνωρίσει νέα άνθηση. Σε αυτό συμβάλλει άλλωστε και η «αναγέννηση» που παρατηρείται εδώ και λίγα χρόνια στον χώρο των μικρών, παραδοσιακών ζυθοποιείων που βασίζουν την παραγωγή τους σε πρώτες ύλες, τις οποίες προμηθεύονται από τοπικούς παραγωγούς.