Επίδοξους φοροφυγάδες βάζει στο στόχαστρό της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, αφού ενεργοποιήθηκαν οι διατάξεις για τον επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό για επιχειρήσεις και επαγγελματίες οι οποίοι έχουν εγκαταστήσει POS.
Την περασμένη εβδομάδα εκδόθηκε η σχετική υπουργική απόφαση και σήμερα άνοιξαν οι πύλες τουtaxisnet, με την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής εφαρμογής δήλωσης των επαγγελματικών λογαριασμών, στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, www.aade.gr.
Ειδικότερα, η υπουργική απόφαση ορίζει ότι οι επιχειρήσεις οι οποίες είναι υποχρεωμένες από τον νόμο να αποδέχονται πληρωμές με πλαστικό χρήμα και έχουν εγκαταστήσει POS, εφεξής είναι επίσης υποχρεωμένες να δηλώνουν ηλεκτρονικά τον ή επαγγελματικό τους λογαριασμό ( έναν ή περισσότερους) στην ΑΑΔΕ κάνοντας χρήση των κωδικών του taxisnet. Με τον τρόπο αυτό, καθιερώνεται ένα πρώτο φίλτρο σε φαινόμενα σύνδεσης POS με τραπεζικούς λογαριασμούς στη Βουλγαρία ή σε άλλες χώρες μέσω των οποίων επιτήδειοι στο παρελθόν επιχειρούσαν να κρατήσουν μακριά από τα μάτια της εφορίας τις εισπράξεις από πλαστικό χρήμα.
Στον επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό οι υπόχρεοι αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του Επαγγελματικού Λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου. Οι δικαιούχοι πληρωμής υποχρεούνται να δηλώσουν το σύνολο των Επαγγελματικών Λογαριασμών τους, σε περίπτωση που οι ανωτέρω συναλλαγές (όπως ορίζονται και στο άρθρο 1 της ΠΟΛ.1005/2017) διενεργούνται σε πλέον του ενός Επαγγελματικούς Λογαριασμούς.
Για τη δήλωση του λογαριασμού δεν ορίζεται συγκεκριμένη προθεσμία. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους.
Πως γίνεται η δήλωση
H είσοδος του Χρήστη στην εφαρμογή πραγματοποιείται από το δικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. (www.aade.gr) μέσω του TAXISnet με τα διαπιστευτήρια που διαθέτει για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. Κατά την πρόσβαση, επιβεβαιώνεται ότι ο Χρήστης είναι επιχείρηση / επιτηδευματίας.
Στην αρχική σελίδα ο Χρήστης έχει τις ακόλουθες επιλογές:
• Διαχείριση Επαγγελματικού Τραπεζικού Λογαριασμού Ε.Τ.Λ.
• Ιστορικό Μεταβολών
• Επιλογή Ρόλου (εμφανίζεται μόνο εάν ο Χρήστης διαθέτει και άλλους ρόλους στο TAXISnet, π.χ. λογιστής)
Επιπλέον, εμφανίζονται σε πίνακα τα ακόλουθα στοιχεία:
• Ε.Τ.Λ. σε μορφή ΙΒΑΝ, εφόσον έχει δηλωθεί.
• Τράπεζα που τηρείται ο κάθε Ε.Τ.Λ.
• Ημερομηνία Δήλωσης του Ε.Τ.Λ.
• Κατάσταση του Ε.Τ.Λ. Στην περίπτωση που υπάρχει καταχωρημένος Ε.Τ.Λ., αυτός εμφανίζεται σε κατάσταση είτε «Επιβεβαιωμένος» Ε.Τ.Λ. είτε «Προς επιβεβαίωση».
Πατώντας επάνω σε έναν ΙΒΑΝ, εμφανίζονται οι λεπτομέρειες του σε αναδυόμενο παράθυρο.
Προσθήκη Ε.Τ.Λ.
Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να προσθέσει έναν ή περισσότερους Ε.Τ.Λ., εφόσον έχει τουλάχιστον μία δραστηριότητα η οποία εμπίπτει στις Ομάδες Δαπανών που λαμβάνονται υπόψη για τη μείωση του φόρου εισοδήματος (άρθρο 16 ν. 4172/2013, όπως ισχύει).
Εάν δεν υπάρχει δραστηριότητα η οποία να εμπίπτει σε κάποια από τις ανωτέρω Ομάδες , εμφανίζεται σχετικό μήνυμα και δεν είναι δυνατή η εισαγωγή Ε.Τ.Λ. Η δυνατότητα εισαγωγής Ε.Τ.Λ. για αυτές τις περιπτώσεις θα ενεργοποιηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα. Η προσθήκη γίνεται μέσω του πλήκτρου Προσθήκη Επαγγελματικού Λογαριασμού. Ο Χρήστης θα πρέπει να εισάγει τον Ε.Τ.Λ. σε μορφή IBAN ως ακολούθως:
• Ο Χρήστης εισάγει τον ΙΒΑΝ και επιλέγει την Ομάδα Δαπανών στην οποία θα πρέπει να εντάσσονται οι κινήσεις του λογαριασμού αυτού. Οι Ομάδες Δαπανών μπορεί να είναι κάποια ή κάποιες από τις Γενικές δαπάνες, Ιατρικές δαπάνες, Φαρμακευτικές δαπάνες, Εμπορία Οχημάτων και Λειτουργία Συνεργείων, ανάλογα με τις δραστηριότητες της επιχείρησης.
• Στο τέλος, ο Χρήστης μπορεί να επιβεβαιώσει ή να ακυρώσει την καταχώρηση.
• Στην περίπτωση που επιλεγεί Ακύρωση ο Χρήστης οδηγείται στην Αρχική Οθόνη.
Στην περίπτωση που επιλεγεί Επιβεβαίωση πραγματοποιείται η ακόλουθη επεξεργασία:
• Επαλήθευση των ψηφίων ελέγχου του IBAN.
• Έλεγχος αν ο λογαριασμός είναι ήδη καταχωρημένος από τον ίδιο τον Χρήστη.
• Αναζήτηση και εμφάνιση της ονομασίας της Τράπεζας. Αν ο ΙΒΑΝ που εισάγει ο Χρήστης ανήκει σε ελληνική Τράπεζα, τότε συμπληρώνεται αυτόματα το όνομα της Τράπεζας στην οποία ανήκει ο λογαριασμός.
• Έλεγχος αν ο λογαριασμός έχει ήδη δηλωθεί ως Ε.Τ.Λ. από άλλον επιτηδευματία και αν αυτή η ιδιότητα παραμένει σε ισχύ.
Εφόσον οι έλεγχοι είναι επιτυχείς, εμφανίζεται οθόνη επιβεβαίωσης ως ακολούθως:
• Πατώντας το πλήκτρο Διόρθωση Στοιχείων, επιστρέφουμε στην προηγούμενη οθόνη, ενώ με το πλήκτρο καταχώρηση ολοκληρώνεται η καταχώρηση του Ε.Τ.Λ.
• Διαγραφή Ε.Τ.Λ. Ο Χρήστης έχει τη δυνατότητα να διαγράψει έναν ή περισσότερους Ε.Τ.Λ.
• Για κάθε εγγραφή Ε.Τ.Λ. εμφανίζεται η επιλογή διαγραφής του. Εφόσον ο Χρήστης επιλέξει Διαγραφή, εμφανίζεται:
Ο Χρήστης επιλέγει είτε να επιβεβαιώσει τη διαγραφή του Ε.Τ.Λ. προκειμένου αυτή να ολοκληρωθεί είτε να την ακυρώσει και να επιστρέψει στην Αρχική Οθόνη.
Διαγραφή λογαριασμού
Στην περίπτωση που επιλεγεί Διαγραφή ελέγχονται τα ακόλουθα:
• Εάν ο Ε.Τ.Λ. είναι μοναδικός. Η εφαρμογή παράγει προειδοποιητικό μήνυμα ότι είναι υποχρεωμένος να διαθέτει τουλάχιστον έναν Ε.Τ.Λ.
• Εάν ο Ε.Τ.Λ. ήταν σε status «Προς επιβεβαίωση», τότε η εφαρμογή παράγει προειδοποιητικό μήνυμα ότι δεν επιτρέπεται η διαγραφή λογαριασμών που η κατάστασή τους είναι «Προς Επιβεβαίωση».
• Εάν ο Χρήστης επιθυμεί να αντικαταστήσει έναν Ε.Τ.Λ., θα πρέπει πρώτα να εισάγει τον νέο Ε.Τ.Λ. και στη συνέχεια να διαγράψει τον παλαιό. Η σειρά αυτή είναι υποχρεωτική εάν υπάρχει μόνο ένας ενεργός Ε.Τ.Λ.
Διαδικασία Επιβεβαίωσης Λογαριασμού
Οι λογαριασμοί που εισάγονται από τους Χρήστες αποστέλλονται καθημερινά στα Τραπεζικά Ιδρύματα, τα οποία ελέγχουν την ορθότητά τους (π.χ. υπαρκτός λογαριασμός, ο λογαριασμός ανήκει πράγματι στο χρήστη που τον δηλώνει κ.ά.). Εφόσον ένας λογαριασμός επιβεβαιωθεί από το Τραπεζικό Ίδρυμα, αλλάζει κατάσταση από «Προς επιβεβαίωση» σε «Επιβεβαιωμένος». Σε αντίθετη περίπτωση εμφανίζεται ως απορριφθείς. Σε περίπτωση απόρριψης, ο χρήστης μπορεί να επικοινωνήσει με το Τραπεζικό Ίδρυμα για να εξακριβώσει το λόγο της απόρριψης.
Ιστορικό Μεταβολών
Σε κάθε Ενέργεια (προσθήκη, διαγραφή κλπ), δημιουργείται μια εγγραφή με τις ακόλουθες πληροφορίες:
• Ημερομηνία
• ΙΒΑΝ
• Τράπεζα
• Ενέργεια
• Νέα Κατάσταση
• Αιτιολογία
• Κωδικός Αναφοράς
Ο Χρήστης μπορεί να δει το Ιστορικό Μεταβολών πατώντας τη σχετική επιλογή.