Ενας έλεγχος που έγινε σε επαγγελματικό σκάφος αναψυχής από τις λιμενικές αρχές, το οποίο προγραμμάτιζε κρουαζιέρα με 7 αλλοδαπούς επιβάτες, αποκάλυψε το σοβαρό και πολύπλοκο θέμα των παράνομων ναυλώσεων σκαφών αναψυχής που «ανθεί» στη χώρα μας και από τις οποίες το Δημόσιο χάνει έσοδα χιλιάδων ευρώ.
Σε μια παράνομη ναύλωση δεν καταβάλλεται ΦΠΑ, δεν υπάρχει οργανική σύνθεση πλοίου, δεν καταβάλλονται εισφορές στο ΝΑΤ, δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα και οι μισθοί του πληρώματος κυμαίνονται από 800 μέχρι 1.500 ευρώ.
Η 7ήμερη κρουαζιέρα την οποία θα πραγματοποιούσε το commercial yacht «Alessandro» και η οποία απετράπη από τις αρχές θα στοίχιζε για τους 7 τουρίστες 50.000 ευρώ.
Σύμφωνα με το Αρχηγε ίο του Λιμενικού Σώματος, το «Alessandro» κατέπλευσε στη μαρίνα της Ζέας το βράδυ της 25ης Μαΐου και αμέσως τέθηκε σε παρακολούθηση από τις λιμενικές αρχές.
Το πρωί της επόμενης ημέρας, ναυτικός πράκτορας προσήλθε στη Λιμενική Αρχή Ζέας και ζήτησε άδεια απόπλου του σκάφους για Σαντορίνη, κενού επιβατών.
Το απόγευμα όμως έφτασαν στο σκάφος επτά άτομα, επιβιβάστηκαν σε αυτό και απέπλευσε αμέσως. Περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος πήρε εντολή να το γυρίσει στο λιμάνι της Ζέας όπως και έγινε.
Παραπλανητική σημαία
Από τον έλεγχο που πραγματοποιήθηκε από τη Λιμενική Αρχή, διαπιστώθηκε ότι υπήρχε ναυλοσύμφωνο στο οποίο αναγραφόταν ως σημαία του πλοίου η σημαία της Μάλτας αντί της πραγματικής, που ήταν η σημαία Τουρκίας, το ναυλοσύμφωνο ήταν υπογεγραμμένο μεταξύ ναυλομεσίτριας (broker) που ήταν υπήκοος Τουρκίας και των επιβατών, οι οποίοι στη συνέχεια κατέθεσαν ότι πλήρωσαν 50.000 ευρώ με σκοπό την περιήγησή τους σε ελληνικά νησιά, ισχυρισμό που επιβεβαίωσε και ο πλοίαρχος του σκάφους, υπήκοος Τουρκίας.
Διαπιστώθηκε ακόμη ότι το «Alessandro» είχε προγραμματίσει ναύλους στα ελληνικά νησιά για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Οι επτά αλλοδαποί ναυλωτές, οι οποίοι όπως δήλωσαν δεν είχαν αντιληφθεί την παράνομη δραστηριότητα του σκάφους, δεν υπήρχαν σε λίστα επιβατών η οποία θα έπρεπε να κατατεθεί στις Λιμενικές Αρχές, με αποτέλεσμα αυτές να αγνοούν τελείως την παρουσία τους.
Με την αρωγή του υπουργείου Ναυτιλίας και με τη συνεργασία της Λιμενικής Αρχής Ζέας, οι επτά τουρίστες συνέχισαν απρόσκοπτα την κρουαζιέρα τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, η μεγαλύτερη δυσκολία για να αποδειχτούν τέτοιες ναυλώσεις έγκειται στο γεγονός ότι συνήθως οι πελάτες είναι προειδοποιημένοι και ισχυρίζονται πως είναι φιλοξενούμενοι του πλοιοκτήτη.
Στην Ελλάδα μπορούν να δραστηριοποιηθούν νόμιμα σκάφη με σημαίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του ΕΟΧ (Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος) αλλά και σκάφη τρίτης σημαίας, τα οποία όμως θα πρέπει να είναι πάνω από 36 μέτρα, να μεταφέρουν τουλάχιστον 12 επιβάτες και να μην είναι ξύλινα. Ωστόσο όλα θα πρέπει να έχουν ελληνική άδεια επαγγελματικού σκάφους και νόμιμα ναυλοσύμφωνα, με ΦΠΑ.
Μέσω ιστοσελίδων
Οι παράνομες ναυλώσεις γίνονται σε συνεννόηση με τους ναυλομεσίτες μέσω διαφόρων ιστοσελίδων. Το αποτέλεσμα αυτών είναι ότι, ενώ για ένα νόμιμο επαγγελματικό σκάφος αναψυχής οι τιμές κυμαίνονται (ανάλογα με την κατηγορία, ιστιοπλοϊκά, motor yachts, super yachts) από 7.000 ευρώ εβδομαδιαίως έως 300.000 για τα super yachts, οι αντίστοιχες τιμές στα παράνομα ναυλωμένα σκάφη πέφτουν έως και 40%, λόγω μη απόδοσης εισφορών και φόρων, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται και η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών.
hcgunion.gr