Το να είναι κάποιος μέλος πληρώματος σε ένα παράκτιο περιπολικό του Λιμενικού Σώματος δεν αποτελεί την πιο εύκολη δουλειά στον κόσμο.
Και δεν είναι μόνο οι καιρικές συνθήκες, αλλά όλοι εκείνοι οι κίνδυνοι στην θάλασσα που μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει: από το να πετύχεις ένα λαθρεμπορικό “τσιγαράδικο” την ώρα που κάνει τη μεταφόρτωση, μέχρι να συναντήσεις εμπόρους ναρκωτικών με τα καλάσνικοφ προτεταμένα.
Γι’ αυτό και όταν η “Ε” επιβιβάστηκε στο σκάφος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καλαμάτας για μια περιπολία ρουτίνας στον Μεσσηνιακό Κόλπο, το πλήρωμα μας υποδέχτηκε… πάνοπλο.
Το πλωτό της Καλαμάτας παραδόθηκε μόλις πριν από δύο μήνες στην υπηρεσία. Η έλευση του νέου μεγαλύτερου σκάφους ικανοποίησε ένα χρόνιο αίτημα, τόσο του τοπικού Λιμεναρχείου όσο και των συνδικαλιστικών φορέων του Λιμενικού Σώματος στο νομό. Με 18,5 μέτρα μήκος, το σκάφος τύπου υδροτζέτ, με δύο μηχανές, είναι γρήγορο και με μεγάλες δυνατότητες για μανούβρες στη θάλασσα, παρέχοντας προστασία στο πλήρωμα από τις καιρικές συνθήκες και άλλους κινδύνους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ
Ο κυβερνήτης του σκάφους, ανθυποπλοίαρχος Γιάννης Μπεκυράς, μας εξήγησε ότι το σκάφος φτάνει σε αυτονομία τα 350 ναυτικά μίλια και διαθέτει ηλεκτρονικά μέσα και εξοπλισμό ικανό να κάνει από πυρόσβεση μέχρι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, καθώς και διακομιδή ασθενών. Δίνει τη δυνατότητα στο πλήρωμά του να πραγματοποιήσει νηοψίες αλλά και ρεσάλτο σε λαθρεμπορικά φορτηγά, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι τέτοιου τύπου σκάφη έχουν συμμετάσχει σε επιτυχημένες επιχειρήσεις του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής για τη σύλληψη λαθρέμπορων ναρκωτικών και όπλων.
Το πλήρωμά του αποτελείται το λιγότερο από 4 άτομα: κυβερνήτη, μηχανικό, μηχανοδηγό και αρμενιστή. Στην περιπολία που συμμετείχαμε, εκτός του κυβερνήτη Γιάννη Μπεκυρά, στο πλήρωμα ήταν οι: Θόδωρος Ζοργιάνος, επικελευστής – μηχανικός. Βασίλης Κούσκουλας, ανθυπασπιστής – μηχανοδηγός και Σαράντος Καμβύσης, αρχικελευστής – αρμενιστής.
Το νέο πλωτό περιπολικό έχει αναβαθμίσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Κεντρικού Λιμεναρχείου. Με τη θαλάσσια περιοχή ευθύνης του να εκτείνεται από τη Νήσο Βενέτικο μέχρι τη Χοτάσια της Μάνης, το πλωτό Λ.Σ.-143 επιτρέπει μεγαλύτερες σε χρόνο και απόσταση περιπολίες, ρουτίνας ή στοχευμένες. Οπως εξηγούν τα στελέχη που υπηρετούν στο σκάφος, «το εύρος των επιχειρήσεων είναι μεγάλο: είναι οι περιπολίες ρουτίνας, δηλαδή επί παντός επιστητού, και είναι κι οι στοχευμένες περιπολίες σε συνεργασία με τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Αρχηγείου». Ή μπορεί να ζητηθεί η συμμετοχή τους σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις ή ξαφνικά, από μια περιπολία ρουτίνας στο Μεσσηνιακό, να βρεθούν στα Κύθηρα ή στο Ιόνιο για έρευνα και διάσωση μεταναστών.
ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗ ΠΕΡΙΠΟΛΙΑ
Σε μια περιπολία ρουτίνας, ένα από τα καθήκοντά τους είναι να ελέγχουν, για παράδειγμα, κατά πόσο είναι νόμιμοι οι παράκτιοι αλιείς. Σε έναν τέτοιο έλεγχο που παρακολουθήσαμε και εμείς, τα στελέχη θα ζητήσουν την άδεια πλεύσης, θα ελέγξουν τα βεγγαλικά, τα σωστικά και πυροσβεστικά μέσα, θα δουν αν ισχύει το δίπλωμα (εφόσον απαιτείται δίπλωμα) και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, και θα κάνουν αλκοτέστ. Επίσης, “ο έλεγχος των ακτών από κάθε έκνομη ενέργεια, όπως το λαθρεμπόριο, το εμπόριο ναρκωτικών, αλλά και η αποτροπή παράτυπων μεταναστών να μπουν ή να βγουν παράνομα από τη χώρα” είναι μέρος των καθηκόντων τους. Οπως και το “να συμμετέχουμε σε επιχειρήσεις απορρύπανσης αν χρειαστεί ή και να αποτρέψουμε το ενδεχόμενο θαλάσσιας ρύπανσης”, καθώς και τους καλοκαιρινούς μήνες “να ελέγχουμε τους χειριστές ταχύπλοων και jet-ski να τηρούν καταρχήν το ωράριο και δεύτερον να μην οδηγούν τα σκάφη τους υπό την επήρεια αλκοόλ, για τη διαφύλαξη της ασφάλειας των λουόμενων”.
eleftheriaonline.gr