Στη Βουλή έρχεται η πρόταση για σύσταση Συμβουλίου ΕΘνικής Ασφαλείας με φαβορί τον Φ.Φράγκο. Οι εξελίξεις τρέχουν καθώς όλοι στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν αντιληφθεί πως δεν μπορούν (ούτε και θέλουν θα λέγαμε) να διαχειριστούν μόνοι τους μείζονα στρατιωτική κρίση με την Τουρκία. Ο Φ.Φράγκος φαίνετια ότι κερδίζει πολλούς πόντους…
Η πρόταση του Ποταμιού για τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας συζητήθηκε διεξοδικά κατά τη δίωρη συνάντηση που είχαν ο Αλέξης Τσίπρας και ο Σταύρος Θεοδωράκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να δημιουργηθούν θεσμοί που θα συμβάλλουν στην καλλιέργεια κλίματος συναίνεσης στα θέματα εξωτερικής πολιτικής και γι αυτό το λόγο η πρόταση του Ποταμιού μπορεί να αποτελέσει βάση συζήτησης.
Στο πλαίσιο αυτό ο Πρωθυπουργός θα ζητήσει από τον πρόεδρο της Βουλής να θέσει το θέμα στην αρμόδια διαρκή επιτροπή εξωτερικών και ‘Αμυνας για να συζητηθεί διεξοδικά.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ο κ. Τσίπρας εξέφρασε την πρόθεσή του να αξιοποιηθεί η πρόταση στο πλαίσιο της αναβάθμισης και μετεξέλιξης του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής σε Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Ασφάλειας.
Επιπλέον, ενημέρωσε τον επικεφαλής του Ποταμιού ότι το ΥΠΕΞ προετοιμάζει σχέδιο για τη δημιουργία Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας με επιχειρησιακές αρμοδιότητες στα πρότυπα αντίστοιχων δομών άλλων χωρών και του ζήτησε να συμβάλει στη σχετική συζήτηση, όπως πρόκειται να πράξει και για τα υπόλοιπα κόμματα.
Σημειώνεται ότι το Συμβούλιο που προτείνει ο επικεφαλής του Ποταμιού είναι διακομματικό όργανο, ενώ το Συμβούλιο του οποίου τη δημιουργία επεξεργάζεται το ΥΠΕΞ είναι κυβερνητικό – επιχειρησιακό και συνεπώς πρόκειται για δύο ανεξάρτητα μεταξύ τους όργανα.
Σε συνέντευξή του στα «Νέα Σαββατοκύριακο» ο επικεφαλής του Ποταμιού δήλωσε ότι πρέπει «να αφήσουμε τα μεγάλα εθνικά θέματα έξω από τους καθημερινούς εμφυλίους».
«Με τον κ. Τσίπρα είμαστε αντίπαλοι αλλά εγώ τουλάχιστον ξέρω να τηρώ τους κανόνες και τα όρια της αντιπαράθεσης» ανέφερε προσθέτοντας:
«Οι ώριμοι αντίπαλοι αντιπαρατίθενται και συνυπάρχουν. Και ειδικά στα πατριωτικά θέματα αντιπαρατίθενται, αλλά τελικά συνεννοούνται».
Φράγκος: Θέμα ωρών η επιστροφή του στην Άμυνα;
Το όνομα του πρώην Υπουργού Εθνικής Άμυνας και Επίτιμου Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού Φραγκούλη Φράγκου ακούγεται πάλι έντονα αναφέρει δημοσίευμα.
Ο Αλέξης Τσίπρας όπως φαίνεται είναι αποφασισμένος να προχωρήσει την δημιουργία του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας και για αυτό ήδη έχουν αρχίσει να πέφτουν ονόματα στο τραπέζι.
Ανάμεσα στους υποψηφίους ακούγεται πως είναι και ο Φραγκούλης Φράγκος.
H υποψηφιότητα του υπάρχει στο μυαλό αρκετών εδώ και καιρό καθώς θεωρείται ιδανικη επιλογή από πολλούς στον ΣΥΡΙΖΑ γιατί έχει αποδείξει στην θητεία του ως ΥΕΘΑ πως στην άσκηση των καθηκόντων του πορεύεται αποτελεσματικά και με σύνεση αλλά και γιατί υπάρχει η πονηρή σκέψη σε πολλούς οτι μπορεί να φέρει ψηφοφόρους αφού θεωρούν έχει κοινό που τον ακολουθεί. Και μάλιστα κοινό που αλλιώς θα ψήφιζε ίσως Ν.Δ.
Είναι μόνος του σε αυτή την κούρσα ο Φ. Φράγκος; Όχι βέβαια. Δυο πιθανοί υποψήφιοι θα μπορούσαν να είναι για παράδειγμα και οι Στρατηγοί Κωσταράκος και Ζιαζιάς ενώ άγνωστο είναι και το τι θα κάνει ο Πάνος Καμμένος ο οποίος εκ των πραγμάτων θα βρεθεί να έχει κάποιον άλλο από πάνω του.
Η αντιαρματική τάφρος του Φ.Φράγκου – Τι έλεγαν οι Τούρκοι – Πότε ξεκίνησε και… σταμάτησε
Ήταν μια ιδέα του στρατηγού Φραγκούλη Φράγκου, όταν ήταν Αρχηγός του ΓΕΣ, η κατασκευή αντιαρματικής τάφρου στον Έβρο, η οποία θα ξεκινούσε από το Τριεθνές και θα κατέληγε στις εκβολές του Δέλτα.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα που εκτελείται στη χώρα, σε χάραξη παράλληλη με τον ποταμό Εβρο:
μια αντιαρματική τάφρος συνολικού μήκους 120 χιλιομέτρων, πλάτους 30 μέτρων και βάθους επτά η οποία καθιστά τον ποταμό απροσπέλαστο από τα υφιστάμενα στρατιωτικά και τεχνικά μέσα, καθώς το χάσμα δεν μπορεί να γεφυρωθεί από αυτά που έχουν μέγιστη εμβέλεια γεφύρωσης 26 μέτρων.
Το έργο περιλαμβάνει και γέφυρες, οι οποίες όμως ελέγχονται από την ελληνική πλευρά.
Μέχρι τον Οκτώβριο του 2014 είχε κατασκευασθεί το 65% της τάφρου, λόγω έλλειψης χρημάτων, όχι βέβαια κανενός τεράστιου ποσού. Μόλις 1.050.000 ευρώ, από τα οποία 800.000 για την προμήθεια καυσίμων και 250.000 ευρώ για ανταλλακτικά προκειμένου να δουλέψουν τα μηχανήματα.
Λόγω, όμως, των τεράστιων περικοπών στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το ταμείο του Πενταγώνου στέρεψε. Μια λύση θα ήταν να καλύψουν οι έχοντες πετρελαιάδες, εφοπλιστές, μεγαλοεπιχειρηματίες και μεγαλοβιομήχανοι το 1.050.000 ευρώ που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί η κατασκευή της αντιαρματικής τάφρου στον Έβρο, που αποτελεί ασπίδα προστασίας της εθνικής μας ακεραιότητας.
Αξίζει να επισημανθεί η μεγάλη προσφορά των ανδρών των Ενόπλων Δυνάμεών μας στην κατασκευή της τάφρου.
Το συνολικό κόστος δεν ξεπέρασε τα 3.000.000 ευρώ, όταν το κόστος ανά χιλιόμετρο σε έρευνα που δειγματοληπτικά ζητήθηκε από κατασκευαστικές τεχνικές εταιρείες ήταν 1.500.000 ευρώ.
Ήτοι, η συνολική δαπάνη για την κατασκευή της τάφρου από τον ιδιωτικό τομέα ήταν 207.000.000 ευρώ!
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του ομότιμου καθηγητή Δασικής Οδοποιίας και Εδαφομηχανικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Παναγιώτη Εσκίογλου, που είναι ένας από τους καθηγητές από τους οποίους ζητήθηκε από τον επίτιμο ΑΓΕΣ κ. Φράγκο να συντάξουν αμισθί την υδρολογική μελέτη για την κατασκευή της αντιαρματικής τάφρου:
«Για τη μελέτη εργάστηκαν υπό την εποπτεία μας 20 στρατιώτες άριστοι επιστήμονες, με διδακτορικά και μεταπτυχιακά, οι οποίοι σήμερα δυστυχώς εργάζονται σε μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού. Με αυταπάρνηση εργάστηκαν τα στελέχη του Μηχανικού και οι εκάστοτε Ανώτατοι Αξιωματικοί που είχαν την επιστασία (ταξίαρχοι, μέραρχοι, σωματάρχες)».
Τουρκική αντίδραση
Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η κατασκευή της τάφρου, άρχισαν οι αντιδράσεις των εξ ανατολών γειτόνων μας, γιατί αποτελεί εμπόδιο στον τουρκικό επιχειρησιακό σχεδιασμό, ο οποίος είναι σε κάθε περίπτωση επιθετικός. Για τον λόγο αυτό η Τουρκία προσπαθεί συνεχώς να επιτύχει την εξουδετέρωσή της με μεθοδικότητα και επιμονή. Μάλιστα, τον Αύγουστο του 2011 ο τότε τούρκος υπουργός Εγκ. Μπαγίς… αναρωτήθηκε γιατί η Ελλάδα… σπαταλά τα χρήματά της σε τέτοια έργα τη στιγμή που περνάει μια τεράστια οικονομική κρίση, ενώ στη γερμανική εφημερίδα «Der Tagesspiegel» δήλωσε, από… αγάπη, να προσέξουμε γιατί «στο τέλος μπορεί να πέσουν μέσα στον λάκκο αυτοί που τον σκάβουν» (!) – τόσο πολύ ανησυχούν οι απέναντι.
Τα συν της τάφρου – Πιο συγκεκριμένα, από στρατιωτικής απόψεως:
• Συμβάλλει αποφασιστικά στον αποτελεσματικότερο έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης.
• Παρέχεται σημαντική εξοικονόμηση στρατιωτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης τουρκικής επιθετικής ενέργειας.
• Ισχυροποιείται η αμυντική τοποθεσία και εξασφαλίζεται η έγκαιρη προειδοποίηση σε στρατηγικό επίπεδο σε περίπτωση προετοιμασίας του αντιπάλου για επιθετική ενέργεια, καθ’ όσον η διάβαση δύο διαδοχικών κωλυμάτων (Έβρου ποταμού και αντιαρματικής τάφρου) απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, μεγαλύτερο χρόνο προετοιμασίας και δύναται να αποτελέσει χώρο καταστροφής των εχθρικών δυνάμεων.
• Δεν είναι εφικτή η γεφύρωσή της με τα διατιθέμενα από τις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις μέσα γεφύρωσης κωλυμάτων.
Και από κοινωνικής απόψεως:
• Η εκτιμώμενη χωρητικότητα της υπόψη τάφρου με πλήρη πλήρωση (27.230.000 κ.μ.) αγγίζει αυτήν ενός μέσου φράγματος, καθιστώντας τη βασικό ταμιευτήρα νερού για την άρδευση της περιοχής.
• Η παράλληλη χρήση θηροφραγμάτων στην υπόψη τάφρο δίνει τη δυνατότητα της ελεγχόμενης πλήρωσής της με ύδατα των ποταμών Άρδα, Έβρου, Ερυθροποτάμου και των υπαρχόντων ταμιευτήρων, καθιστώντας τη μείζον αρδευτικό έργο για την περιοχή, η οποία είναι κατ’ εξοχήν αγροτική.
• Θα ενισχύσει την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής.
• Αποτελεί κύριο αντιπλημμυρικό έργο για την περιοχή του Έβρου».
Στις 210 πρώτες ημέρες των εργασιών 12 αξιωματικοί και 452 οπλίτες εργάστηκαν επί 156.900 ανθρωποώρες και ο όγκος εκσκαφών ήταν περίπου 1.500.000 m3. Η ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος του έργου έγινε σημαντικά νωρίτερα από ότι προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα των εργασιών.
Με μήκος… περίπου 138 χιλιόμετρα. Ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο, ένα έργο που δεν είναι μόνο αποτρεπτικό για όποιον επιβουλεύεται την πατρίδα μας, αλλά ταυτόχρονα προσφέρει και στην τοπική οικονομία, στο επίπεδο των εγγειοβελτιωτικών έργων.
Ο Τσίπρας αδειάζει τον Καμμένο για χάρη του Κουβέλη
Με απόφαση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ανατέθηκε στον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας Φώτη Κουβέλη η άσκηση των ακόλουθων αρμοδιοτήτων:
α. Αποφασίζει την πολιτική για ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό της αμυντικής βιομηχανίας, εισηγείται σχετικά με τα θέματα αυτά στο ΚΥΣΕΑ, ασκεί τις αρμοδιότητες εποπτείας και διορισμού διοικήσεως στην ΕΑΣ ΑΒΕΕ, καθώς και το διορισμό διοικήσεως σε κάθε άλλη αμυντική βιομηχανία εποπτείας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
β. Αποφασίζει για την κατάσταση, την ιεραρχία και τις προαγωγές των κατωτέρων Αξιωματικών, των Ανθυπασπιστών και των Μονίμων και Εθελοντών Οπλιτών κάθε κατηγορίας, των Επαγγελματιών Οπλιτών, των Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης, των Εφέδρων Υψηλής Ετοιμότητας και των Ειδικών Εφέδρων Οπλιτών των Ενόπλων Δυνάμεων.
γ. Καθορίζει την πολιτική και αποφασίζει για θέματα που αφορούν τη μέριμνα κατηγοριών στρατιωτικού προσωπικού που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα και οξέα κοινωνικά προβλήματα, τη συγκρότηση και λειτουργία της Διακλαδικής Επιτροπής Κοινωνικών Προβλημάτων, παρέχει κατευθύνσεις στους Αρχηγούς των Επιτελείων για την έκδοση διακλαδικών Γενικών Διαταγών, με τις οποίες ρυθμίζονται τα θέματα αυτά και καθορίζονται οι προϋποθέσεις ένταξης των στελεχών στις κατηγορίες αυτές, τα ευεργετικά διοικητικά μέτρα που λαμβάνονται και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
δ. Καθορίζει την υγειονομική πολιτική στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και λαμβάνει τις σχετικές αποφάσεις για την υλοποίησή της καθώς και για τα σχετικά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
ε. Καθορίζει και εφαρμόζει την πολιτική σε θέματα εκπαίδευσης του στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
στ. Αποφασίζει για θέματα επιστημονικής, τεχνολογικής έρευνας και ερευνητικών κέντρων των Ενόπλων Δυνάμεων, εγκρίνει προγράμματα ερευνών, ανάπτυξης και αμυντικής παραγωγής συμπεριλαμβανομένου του ειδικού λογαριασμού της αριθμ. 249991 (Β’ 846) κοινής υπουργικής απόφασης περί «Σύστασης Ειδικού Λογαριασμού στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) για τη Χρηματοδότηση Ερευνητικών Προγραμμάτων και Μελετών του ΥΠΕΘΑ», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, προκαλεί αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου ή κοινές αποφάσεις Υπουργών και εισηγείται στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση των αντίστοιχων θεμάτων.
ζ. Εισηγείται και εφαρμόζει τη νομοθεσία που σχετίζεται με τα στρατολογικά θέματα, τους ανάπηρους πολέμου και ειρηνικής περιόδου, τα θύματα πολέμου, τους έφεδρους πολεμιστές και τους αγωνιστές Εθνικής Αντίστασης και αποφασίζει για θέματα που αφορούν τα σχετικά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
η. Καθορίζει την πολιτική για θέματα κοινωνικών και αθλητικών δραστηριοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
θ. Αποφασίζει για θέματα που αφορούν τις αιτήσεις απονομής χάριτος και άρσης συνεπειών καταδίκης του ν.δ. 68/1968 (ΦΕΚ Α’ 301).
ι. Σε συνεργασία με τους συναρμόδιους Υπουργούς συντονίζει θέματα κοινού ενδιαφέροντος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), εκφέρει γνώμη για θέματα της ΥΠΑ σχετικά με τη χορήγηση άδειας διέλευσης και προσγείωσης πολιτικών αεροσκαφών που δεν καλύπτονται από τις ισχύουσες συμβάσεις ή άδειες, και προσυπογράφει νομοσχέδια και διατάγματα που αναφέρονται σε κανονισμούς ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
ια. Καθορίζει την πολιτική και αποφασίζει για θέματα περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.
ιβ. Αποφασίζει για θέματα που αφορούν την εθνοφυλακή, τις ναυτικές εισφορές και ναυλώσεις, τις δικαιοπραξίες στις παραμεθόριες περιοχές, τις επιτάξεις και τις απαλλοτριώσεις.
ιγ. Αποφασίζει για θέματα που αφορούν την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.
ιδ. Αποφασίζει για θέματα που αφορούν τις κάθε φύσης αποζημιώσεις στρατιωτικού προσωπικού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τις προϋποθέσεις καταβολής τους για θέματα χορήγησης βοηθημάτων στους αποστρατευόμενους ή αποβιούντες στρατιωτικούς που δε δικαιούνται σύνταξη, και για θέματα που αφορούν διοικητικές ενέργειες τακτοποίησης συνταξιοδοτικών θεμάτων του στρατιωτικού προσωπικού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
ιε. Αποφασίζει για θέματα που αφορούν την εκλογική νομοθεσία.
ιστ. Αποφασίζει σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητές του για τα θέματα που αφορούν συγχρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά και αναπτυξιακά προγράμματα, τον προϋπολογισμό και την εποπτεία για τη διαχείριση των διατιθέμενων πιστώσεων, συμπεριλαμβανομένων αυτών που προβλέπονται στην περ. ια της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 2292/1995.
ιζ. Αποφασίζει για το σύνολο των θεμάτων που αφορούν την υλοποίηση των προγραμμάτων ναυπήγησης, εκσυγχρονισμού και μετασκευών πλωτών μέσων του Πολεμικού Ναυτικού.
ιη. Αποφασίζει και υλοποιεί τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις του κατώτερου στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
ιθ. Αποφασίζει την κατανομή της «οροφής» προσωπικού και των πιστώσεων για τους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) και τις άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που προβλέπει το εδάφιο στ’ της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 2292/1995 (ΦΕΚ Α’ 35), όπως ισχύει.
κ. Αποφασίζει για τα θέματα των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των λοιπών Στρατιωτικών Σχολών, Κέντρων Εκπαίδευσης και Σχολείων που υπάγονται στα Γενικά Επιτελεία, καθώς επίσης και για το διορισμό, την πρόσληψη, εξέλιξη και μονιμοποίηση του κάθε κατηγορίας εκπαιδευτικού προσωπικού.
κα. Υποβάλλει προτάσεις για ένταξη εγκεκριμένων έργων, υπηρεσιών, προμηθειών στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Εθνικά και Συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα).
κβ. Εγκρίνει, συντονίζει, ελέγχει και υπογράφει συμβάσεις προμηθειών αμυντικού και μη αμυντικού υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων μέχρι του ποσού των δέκα εκατομμυρίων ευρώ (10.000.000) και τη λήψη αποφάσεων για θέματα κωδικοποίησης και τυποποίησης υλικών.
Στις παραπάνω αρμοδιότητες του Αναπληρωτή Υπουργού περιλαμβάνονται:
α. Οι κοινοβουλευτικές και η νομοθετική πρωτοβουλία.
β. Η πρόταση για την έκδοση ατομικών και κανονιστικών διαταγμάτων.
γ. Η έκδοση ατομικών και κανονιστικών διοικητικών πράξεων.
δ. Η πρόταση για την έκδοση διαταγμάτων και η έκδοση πράξεων από κοινού με άλλους Υπουργούς, Αναπληρωτές Υπουργούς και Υφυπουργούς.
ε. Η σύσταση και η συγκρότηση επιτροπών και ομάδων εργασίας.
στ. Η δυνατότητα περαιτέρω μεταβίβασής τους σε κατώτερα κλιμάκια Διοίκησης.