Αυτό κι αν είναι μια θεωρία που μας τρυπάει το μυαλό…
Οι περισσότεροι – αν όχι όλοι – θυμόμαστε τον Άντονι Κουίν από τους ρόλους του. Ο Αλέξης Ζορμπάς, ο Καϊάφας που διέρρηξε τα ιμάτια του ενώπιον του Χριστού στο έπος του Τζεφιρέλι, ο Εουφέμιο Ζαπάτα είναι ρόλοι που τον τοποθέτησαν στους μεγάλους του σινεμά της πρώτης χρυσής εποχής. Δίπλα στον Ομάρ Σαρίφ, τον Μάρλον Μπράντο, τον Στιβ ΜακΚουίν.
Εκείνο που ελάχιστοι γνώριζαν τόσο καλά είναι ότι ο Άντονι Κουίν είχε ένα μεγάλο πάθος για τη ζωγραφική. Ένα πάθος ψήγματα του οποίου φανέρωσε στο Lust for Life, όπου υποδύθηκε τον Πολ Γκογκέν. Ο ηθοποιός που απεβίωσε το 2001, φαίνεται πως είχε το λεγόμενο epiphany, μια πνευματική αποκάλυψη, την οποία αποτύπωσε σε έναν πίνακα του και κανείς μέχρι σήμερα δεν είχε καταφέρει να δει σωστά τι απεικόνιζε. Μέχρι που ήρθε ο Γκλεν Άρτε, συλλέκτης έργων και ιδιοκτήτης γκαλερί στο Μάουι της Χαβάης, για να φέρει στην επιφάνεια μια ιστορία που ίσως κλονίσει.
Το Facets of Liberty είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα έργα του Άντονι Κουίν. Ο Άρτε τον συγκαταλέγει στα 100 σπουδαιότερα έργα του 20ου αιώνα. Το περίεργο με τον συγκεκριμένο πίνακα είναι ότι οι συμπαραδηλώσεις πίσω από τα όσα απεικονίζει ανάγονται στο ιστορικότερο γεγονός -μέχρι στιγμής- του 21ου αιώνα.
Η πτώση των Δίδυμων Πύργων σημάδεψε αμετάκλητα την πορεία του κόσμου. Η οπλοκατοχή αυξήθηκε, η τρομοκρατία έγινε ο μεγάλος εχθρός και φτάσαμε στο σήμερα που βιώνουμε την πιο ζόρικη τρομοκρατική περίοδο. Το χτύπημα στη Νέα Υόρκη ήταν κάτι που τρόπον τινά είχε προβλέψει ο Άντονι Κουίν.
Όταν το 2003 ο Γκλεν Άρτε επισκέφτηκε το σπίτι του ηθοποιού, όπου η Κάθριν Κουίν τον ξενάγησε στα έργα του. Το Facets of Liberty ήταν από τα τελευταία που είδε. Λάθος. Το τελευταίο. Και ήταν το τελευταίο, όχι γιατί δεν είχε άλλα να δει, αλλά γιατί αυτό τον συντάραξε. Δύο χρόνια μετά το χτύπημα στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου, ο Άρτε έβλεπε έναν πίνακα-παραβολή.
Στην πρώτη θέαση βρήκε τον συμβολισμό και πίστευε πως αυτό ήταν. Μόνο που ο Κουίν είχε ζωγραφίσει τον πίνακα το 1985. 16 χρόνια πριν το χτύπημα. Ο πίνακας βέβαια δεν αναπαριστά κάποιο αεροπλάνο να πέφτει πάνω στους Πύργους. Δείχνει όμως το πρόσωπο του Αγάλματος της Ελευθερίας να αρρωσταίνει και να ξεπετάγεται από το λαιμό του ένα σκούρο πρόσωπο.
Θα μπορούσε κάποιος να αναρωτηθεί πως φτάνει ο Άρτε από το ένα σημείο προς το άλλο. Γνωρίζοντας τα πεπραγμένα του Κουίν ίσως γίνει πιο εύκολο. Το 1940 ο 25χρονος τότε ηθοποιός είχε ζωγραφίσει ένα αγόρι που έμοιαζε πολύ με τον γιο που απέκτησε με την Κάθριν το 1996.
Επιπλέον, σε μια κουβέντα του με τη γυναίκα του, ο Άντονι Κουίν είχε πει για τον πίνακα με το Άγαλμα της Ελευθερίας: «Πρόκειται να συμβεί κάτι πολύ άσχημο και κανείς δεν γνωρίζει το μέγεθος του». Τραβηγμένο; Μπορεί ναι μπορεί και όχι. Η έννοια του προαισθήματος πάντως εφαρμόζει απόλυτα στην περίπτωση μας. Σε συνδυασμό με το γεγονός πως ο ηθοποιός είχε αποκαλύψει στη γυναίκα του μια σειρά από περίεργα και κάπως προφητικά όνειρα, η θεωρία του Άρτε στο βιβλίο του The Prophetic Imagery of Anthony Quinn δεν λέγεται με τίποτα αβάσιμη!
Πηγή: Hollywoodreporter.com
Για μένα μέσα στους τρεις-τέσσερις καλύτερους ηθοποιούς όλων των εποχών, ο μεγάλος Κουίν.