Ήταν 1 Μαΐου 1994 όταν συνέβη το θανατηφόρο δυστύχημα που κόστισε τη ζωή του καλύτερου πιλότου F1 όλων των εποχών. Ο Άιρτον Σένα εδώ και 23 χρόνια δεν είναι ανάμεσά μας…
Κατάφερε μέσα σε 10 χρόνια, αυτά που άλλοι χρειάζονται μια ζωή για να πετύχουν. Είχε τόσο ταλέντο και τόσο μαχητικό πνεύμα, που κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει αυτό που έγινε την 1η Μαΐου 1994 στην Ίμολα. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως ο Άιρτον Σένα θα έχανε τη ζωή του σε δυστύχημα με τη φόρμουλα που τόσο καλά ήξερε να καθοδηγεί από την αρχή και να την ανεβάζει στην κορυφή. Ήταν κατά πολλούς ο καλύτερος όλων των εποχών και παραμένει στη συνείδηση των περισσότερων ως ο κορυφαίος όλων των εποχών. Ο τεράστιος Βραζιλιάνος είχε καταφέρει να γίνει θρύλος πολύ πριν συμβεί το μοιραίο εκείνη την Πρωτομαγιά στο Σαν Μαρίνο.
Γεννημένος στις 21 Μαρτίου 1960, είχε καταφέρει στα 34 του να έχει κερδίσει τρία πρωταθλήματα Formula One, και να θεωρείται ο καλύτερος όλων. Η καριέρα του άρχισε από τα καρτ, ανέβηκε κατηγορία το 1981 και ξεκινήσε το 1983 να συμμετέχει στη βρετανική φόρμουλα. Το 1984 η Toleman-Hart του έδωσε την ευκαιρία να τρέξει στο πρωτάθλημα της F1. To 1984 στη Lotus-Renault διέγνωσαν το ταλέντο του και τον έκαναν δικό τους. Το 1988 έγινε ομόσταυλος με τον Αλέν Προστ στη McLaren–Honda. Ο Σένα αναδείχθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής, ο Προστ τον διαδέχθηκε το 1989 αλλά ο Σένα απάντησε με σερί το 1990 και το 1991. Η Williams–Renault απάντησε κερδίζοντας τα επόμενα πρωταθλήματα και με την απόκτηση του Σένα το 1994.
Ο Βραζιλιάνος σε διάφορες ψηφοφορίες αναδεικνυόταν ως ο καλύτερος και ο πιλότος με τη μεγαλύτερη επιρροή στον χώρο της Formula 1. Ο Σένα ήταν από τους ταχύτερους οδηγούς όλων των εποχών και από το 1989 ως το 2006 είχε το ρεκόρ των περισσότερων pole positions όλων των εποχών. Παράλληλα ήταν ο κορυφαίος σε βρεγμένες επιφάνειες, όπως στο Μονακό το 1984 και στην Πορτογαλία το 1985 αλλά και το European Grand Prix το 1993. Έχει ακόμα το ρεκόρ των έξι νικών στο Grand Prix του Μονακό, και είναι ο πέμπτος πολυνίκης πιλότος όλων των εποχών. Ο Σένα αρκετές φορές είχε βρεθεί στο επίκεντρο της κριτικής κυρίως λόγω της κόντρας του με τον Αλέν Προστ. Στο Grand Prix της Ιαπωνίας το 1989 και το 1990, οι μάχες τους έγραψαν ιστορία και οι νίκες που κατάφεραν ο καθένας τους, καθόρισε και το ποιος κατέκτησε το πρωτάθλημα της αντίστοιχης σεζόν.
Από… μικρός στις πίστες
Ο Σένα γεννήθηκε στο Νοσοκομείο Pro-Matre στην περιοχή Σαντάνα του Σάο Πάουλο. Ήταν το μεσαίο παιδί ενός εύπορου Βραζιλιάνου γαιοκτήμονα και ιδιοκτήτη εργοστασίου. Του Μίλτον ντα Σίλβα και της συζύγου Νέιδε Σένα ντα Σίλβα. Είχε μια μεγαλύτερη αδερφή, τη Βιβιάνε, και έναν μικρότερο αδερφό τον Λεονάρντο, ενώ ήταν αριστερόχειρας.
Το σπίτι όπου ο Σένα πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής άνηκε στον αδερφό του πατέρα του, Ζοάο Σένα. Η τοποθεσία του σπιτιού ήταν κοντά σε μια περιοχή όπου λειτουργούσε πάρκο Αεροναυτικής και Αεροπλοΐας. Ο Σένα από μικρός ασχολήθηκε με τον αθλητισμό, τη γυμναστική κι έδειχνε ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα και την ταχύτητα από τα τέσσερά του χρόνια. Στα επτά του, άρχισε να οδηγεί ένα τζιπ στη φάρμα της οικογένεια, καταφέρνοντας να μάθει τη χρήση του κιβώτιου ταχυτήτων!
Μεγαλώνοντας, σπούδασε και αποφοίτησε το 1977 από το Colegio Rio Branco στο Σάο Πάουλο, έχοντας πάρει άριστα στη φυσική και τα μαθηματικά, τη χημεία αλλά και τα Αγγλικά! Στη συνέχεια, συνέχισε να παρακολουθεί μαθήματα διοίκησης επιχειρήσεων, όμως τρεις μήνες μετά τα… βρόντηξε αφού δεν συγκέντρωνε παρά 68% στη βαθμολογία του.
Από τα 13 του όμως, είχε δείξει τη ροπή του προς τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ο πατέρας του, του έστησε ένα καρτ και ο Άιρτον άρχισε να τρέχει στην πίστα του Ιντερλάγκος. Το 1977 κατάφερε να κερδίσει το πρώτο πρωτάθλημα Καρτ Νοτίου Αμερικής. Από το 1978 ως το 1982 ήταν πάντα ανάμεσα στις πρώτες θέσεις. Το 1981 ο Σένα είχε μετακομίσει στην Αγγλία, για να αρχίσει να τρέχει στο βρετανικό πρωτάθλημα της Formula.
Οι γονείς του περίμεναν από αυτόν να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση κι αυτός το έκανε προσωρινά παρότι όταν του προτάθηκε να τρέξει για 10.000 λίρες με μια Formula Ford 2000, γύρισε στην Αγγλία! Μάλιστα στους αγώνες, επειδή το Ντα Σίλβα ήταν πολύ κοινό όνομα για πολλούς Βραζιλιάνους, επέλεξε να κατέβει στους αγώνες με το επώνυμο της μητέρας του. Έτσι, έγινε γνωστός ως Σένα! Μάλιστα άρχισε να κερδίζει και τους πρώτους χορηγούς του, κερδίζοντας το 1983 τον τίτλο στο British Formula Three Championship!
Στον κόσμο της F1
Το 1983 ο Σένα έκανε δοκιμαστικά σε αρκετές ομάδες της Φόρμουλα 1. Πέρασε από Williams, McLaren, Brabham και Toleman. Αρκετοί του κατέθεσαν προσφορές για να είναι οδηγός σε δοκιμές το 1984 και του έδιναν συμβόλαια που θα τον διατηρούσαν σε αυτό τον ρόλο για αρκετά χρόνια. Στη διάρκεια των δοκιμαστικών στη Williams τόσο ο Φρανκ Γουίλιαμς όσο και το αφεντικό της McLaren, Ρον Ντένις, παρατήρησαν το ταλέντο του αλλά και το γεγονός ότι έκανε 40 γύρους ταχύτερα από όλους τους άλλους πιλότους. Δεν είχαν όμως κενή θέση για να τον εντάξουν στο δυναμικό τους. Ο Πίτερ Γουόρ ήθελε να τον πάρει στη Λότους, αλλά οι χορηγοί της ομάδας ζητούσαν Βρετανό οδηγό. Ο Σένα ήταν αποφασισμένος να πιλοτάρει στην F1 εκείνη τη χρονιά και δέχθηκε εν τέλει την προσφορά της Toleman.
Από αυτό το σημείο κι έπειτα, έγινε ο απόλυτος επαγγελματίας. Προσέλαβε τον Νούνο Κόιμπρα για να του φτιάχνει τη φυσική κατάσταση, κυρίως επειδή ήταν ελλιποβαρής.
Το ντεμπούτο του έγινε το 1984 στο Grand Prix του Ρίο Ντε Τζανέιρο, όπου ξεκίνησε από την 17η θέση και εγκατέλειψε λόγω βλάβης κινητήρα στον 8ο γύρο. Τους πρώτους βαθμούς στο πρωτάθλημα, τουςτ κατέκτησε στο Grand Prix της Νοτίου Αφρικής. Η μοναδική στιγμή που ο Σένα ήταν πιλότος στην F1 και δεν κατάφερε μέσω των δοκιμαστικών να προκριθεί για τον αγώνα, συνέβη το 1984 στο Σαν Μαρίνο. Δέκα χρόνια πριν χάσει τη ζωή του στην πίστα της Ίμολα, δεν είχε καταφέρει να τρέξει λόγω προβλήματος στα ελαστικά.
Η καλύτερή του παρουσία στην παρθενική του χρονιά στο κορυφαίο μηχανοκίνητο πρωτάθλημα, ήταν στο Grand Prix του Ντάλας των ΗΠΑ, ενώ τελείωσε με 13 πόντους συνολικά. Η Toleman τον… τελείωσε επειδή συζήτησε με τη Lotus για νέο συμβόλαιο και κάπως έτσι ήρθε η πρώτη μετακίνηση σε άλλη ομάδα.
Το 1985 ο Άιρτον Σένα έτρεξε με Lotus-Renault, κάτι που γινόταν ως το 1987. Στο Grand Prix της Πορτογαλίας την πρώτη χρονιά πήρε και την πρώτη pole position της καριέρας του. Σταδιακά άρχισε να μπαίνει στις θέσεις που έδιναν βαθμούς, να κερδίζει θαυμαστές με τον τρόπο οδήγησής του αλλά και να ενοχλεί άλλους… φτασμένους πιλότους όπως ο Νίκι Λάουντα στον Καναδά το ’85. Το 1986 άλλαξε συνοδοιπόρο στη Lotus αφού τη θέση του Ντε Αντζέλις πήρε ο Τζόνι Ντάφρις, με τον Σένα να συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Δεύτερος στη Βραζιλία, πρώτος στην Ισπανία και αρκετές ακόμα καλές θέσεις και πλασαρίσματα, τον ανέβαζαν στην κοινωνία των πιστών του αθλήματος.
Η πιο σημαδιακή στιγμή της σεζόν ήταν στο Grand Prix του Ντιτρόιτ. Μια ημέρα μετά τον αποκλεισμό της Βραζιλίας στο Μουντιάλ του Μεξικό το ’86, ο Σένα πήρε τη νίκη στις ΗΠΑ και στον τελευταίο γύρο ζήτησε και πήρε μια σημαία της Βραζιλίας! Από εκείνη τη φορά, όποτε κατάφερνε να ανέβει στην πρώτη θέση του βάθρου, έκανε γύρο θριάμβου με τη σημαία της πατρίδας του! Η εξαιρετική σεζόν που έκανε και το 1987 με την Team Lotus και τον καινούριο κινητήρα της, τον έφερε το 1988 στη McLaren, σε μια εποχή όπου άρχισε η δική του… βασιλεία στο άθλημα!
Για πάντα στην κορυφή!
Είναι χαρακτηριστικό πως το μοναδικό Grand Prix που δεν κέρδισε η ομάδα του εκείνη τη χρονιά, ήταν αυτός της Μόντζα στο οποίο έκανε το 1-2 η Φεράρι για πρώτη φορά μετά τον θάνατο του ιδρυτή της, Έντζο. Ο Σένα έγραψε… ξανά την ιστορία το 1988 κάνοντας οκτώ νίκες, ξεπερνώντας τις επτά του Τζιμ Κλαρκ από το 1963 και του Προστ από το 1984, ενώ σημείωσε 13 pole positions, καταρρίπτοντας το ρεκόρ των 9 που είχε ο Νέλσον Πικέ από το 1984.
Τα προβλήματα βέβαια δεν έλειπαν, αφού ο ομόσταυλός του, Άλεν Προστ ήταν παράλληλα και ο μεγάλος του αντίπαλος. Μεταξύ των δυο υπήρχε πάντα μια περίεργη ατμόσφαιρα, με τον Προστ να παίρνει τον τίτλο το 1989, αφού ο Βραζιλιάνος έμεινε στις έξι νίκες αυτή τη φορά. Ο Γάλλος πάντως, άφησε την ομάδα για τη Φεράρι και η κόντρα κορυφώθηκε από το 1990 κι έπειτα.
Ο Σένα ήταν το… βαρύ χαρτί της McLaren για να διατηρήσει τα σκήπτρα. Ξεκίνησε με έξι νίκες, δυο δεύτερες και τρεις τρίτες θέσεις, με τον Προστ να κυνηγάει μανιωδώς να τον περάσει.
Το πρωτάθλημα κατέληξε τελικά στον μεγάλο Βραζιλιάνο, λόγω της νίκης του στη Σουζούκα της Ιαπωνίας. Σε μια πίστα όπου την περασμένη χρονιά είχαν συγκρουστεί και πάλι με τον Προστ. Ο Γάλλος παρότι ο Σένα είχε pole position κατάφερε κάποια στιγμή να τον προσπεράσει, ωστόσο ο Βραζιλιάνος με μια μυθική κίνηση και με το όχημά του να πιάνει τα 270χλμ/ώρα, τον πέρασε ξανά και επί της ουσίας του πήρε τον τίτλο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να κορυφωθεί η κόντρα του ε τν Αλέν Προστ αλλά και τους επικριτές του, που επέμεναν πως οδηγεί υπερβολικά επιθετικά και προκαλεί επαφές με τις άλλες φόρμουλες για να επωφεληθεί.
Η καλύτερη απάντηση του Άιρτον Σένα, ήρθε το 1991 όταν έγινε ο νεότερος πιλότος στην ιστορία που κατακτά τρίτη φορά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula One! Ήταν η χρονιά στην οποία έκανε 60 τις pole positions από τις 127 φορές που τις διεκδίκησε! Ο Άιρτον Σένα κατέκτησε και το βραβείο International Racing Driver Award από το βρετανικό περιοδικό Autosport!
Παρόλες τις επιτυχίες του, ο Βραζιλιάνος το 1992 και το 1993 είχε προειδοποιήσει πως το αυτοκίνητο της McLaren δεν είχε μεγάλες δυνατότητες. Πίστευε πως τα οχήματα της ομάδας ήταν λιγότερο ανταγωνιστικά από τα προηγούμενα χρόνια, ειδικότερα μετά την απόφαση της Honda να αφήσει το σπορ στο τέλος του 1992, ενώ παράλληλα δυνάμωνε αρκετά η ανταγωνιστική Williams.
To 1993 η συζήτηση για το συμβόλαιο του Σένα… φούντωσε. Ειδικότερα μετά τις φήμες για επιστροφή του Προστ. Ο Βραζιλιάνος αποκάλεσε δημόσια δειλό τον Γάλλο, τα πράγματα… άναψαν και η Williams περίμενε στη γωνία για να… αρπάξει τον πιο ταλαντούχο πιλότο όλων των εποχών. Εν τέλει ο 33χρονος πιλότος δεν έκανε μονοετές συμβόλαιο με τη McLaren, αλλά πληρωνόταν με τη συμμετοχή του ανά Gran Prix. Δημοσιεύματα της εποχής έγραψαν για 1 εκατ. δολάρια ανά αγώνα! Η σεζόν ολοκληρώθηκε εν τέλει στο Grand Prix της Αυστραλίας, με συναυλία της Τίνα Τέρνερ στο τέλος στην οποία η διάσημη τραγουδίστρια ανέβασε τον Άιρτον Σένα στο stage και είπε πως αυτός είναι ο καλύτερος παρότι δεν πήρε τον τίτλο!
Αντίστροφη μέτρηση…
Το 1994 άφησε τη ΜακΛάρεν για τη Γουίλιαμς (Williams /Renault), με σκοπό να ξαναπάρει τα πρωτεία στη Φόρμουλα 1. Την Πρωτομαγιά του 1994, κατά τη διάρκεια του Γκραν Πρι του Αγίου Μαρίνου στην πίστα της Ίμολα, το μονοθέσιό του, που παρουσίαζε προβλήματα όλο τον χρόνο, βγήκε εκτός πίστας στη στροφή Ταμπουρέλο και προσέκρουσε σε μία τσιμεντένια μπαριέρα. Ο Σένα τραυματίστηκε σοβαρά και εξέπνευσε λίγες ώρες αργότερα σε νοσοκομείο της Μπολόνια, όπου είχε μεταφερθεί.
Το δυστύχημα προκλήθηκε από το σπάσιμο της κολώνας του τιμονιού, σύμφωνα με την αυτοψία. Για τον θάνατο του Σένα κατηγορήθηκαν έξι μηχανικοί της Γουίλιαμς, αλλά αθωώθηκαν από δικαστήριο της Μπολόνια το 1997.
Ο θάνατος του Άιρτον Σένα, ήταν και η αφορμή για τεράστιες αλλαγές στο άθλημα και ειδικότερα στα θέματα ασφαλείας. Η πιο σημαντική από αυτές ήταν το σταμάτημα της ηλεκτρονικής υποβοήθησης των οδηγών, κάτι που προσπάθησαν τα τελευταία χρόνια να περάσουν οι ομάδες πιέζοντας τη FIA να το δεχθεί.
Πριν από δυο χρόνια, στις 27 Απριλίου 2014, όταν έγιναν εκδηλώσεις για τα 20 χρόνια από τον θάνατο του Άιρτον Σένα ήρθαν στην επιφάνεια άγνωστες πτυχές από την αποφράδα Πρωτομαγιά του 1994. Σύμφωνα με ειδικούς του αθλήματος και ανθρώπους που έζησαν από κοντά όλα όσα έγιναν τότε στην Ίμολα, ο Σένα ήταν κάτω από τρομερή πίεση εκείνη την ημέρα.
Το τρομερό ατύχημα που είχε ο νεαρός – τότε – συμπατριώτης του Ρούμπεν Μπαρικέλο στα δοκιμαστικά της Παρασκευής ήταν ένας λόγος. Ο Σένα μάλιστα τον είχε επισκεφθεί στο νοσοκομείο. Έξτρα πίεση του έφερε και ο θάνατος του αυστριακού Ρόλαντ Ράντζενμπεργκερ στα δοκιμαστικά του Σαββάτου! Για τον λόγο αυτό, μάλιστα, στο όχημα του Σένα μετά το ατύχημα βρέθηκε μια σημαία της Αυστρίας την οποία ο Βραζιλιάνος ήθελε να σηκώσει αν κέρδιζε, στη μνήμη του αδικοχαμένου νεαρού.
Παράλληλα, είχε αγχωθεί ιδιαίτερα γιατί ήταν 20 πόντους πίσω στο πρωτάθλημα. Πιεσμένος ήταν επίσης γιατί υπήρχαν υποψίες πως η Benetton B194 χρησιμοποιούσε παράνομο σύστημα ελέγχου του οχήματος. Εκτός όλων αυτών, είχε προσωπικά προβλήματα διότι η οικογένειά του δεν ενέκρινε την τότε σχέση του, Αντριάνε Γκαλιστέου. Ο Σένα είχε παντρευτεί στα 21 του τον Λίλιαν ντε Βασκονέλος Σόουζα, με την οποία χώρισε έναν χρόνο αργότερα. Όλη αυτή η πίεση, σύμφωνα με τους ειδικούς, είχε μεταφερθεί στον Σένα και εξαιτίας της δεν ανταποκρίθηκε την ώρα του ατυχήματος…
Θρήνος για τον κορυφαίο
Στη Βραζιλία, με το άκουσμα του θανάτου του Σένα, κυρήχθηκε εθνικό πένθος. Η ιταλική αεροπορία προσφέρθηκε να μεταφέρει το φέρετρο του Σένα πίσω στη Βραζιλία, αλλά η οικογένεια ζήτησε να συμβεί αυτό με αεροπλάνο από την πατρίδα τους.
Η επιστροφή έγινε στις 5 Μαΐου 1994, με τον δήμαρχο του Σάο Πάουλο, Πάουλο Μαλούφ και εκπροσώπους της κυβέρνησης να υποδέχονται τη θλιβερή πομπή. Στρατιώτες μετέφεραν το φέρετρο με μια αυτοκινητοπομπή να το συνοδεύει για 20 μίλια, παρουσία 2.500 αστυνομικών για να μπορέσουν να ελέγξουν το πλήθος.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, περισσότερα από τρία εκατομμύρια άνθρωποι βρέθηκαν στους δρόμους του Σάο Πάουλο την ημέρα της κηδείας και περισσότεροι από 200.000 πέρασαν από τον χώρο όπου εκτέθηκε η σωρός του για λαϊκό προσκύνημα. Ένα άγημα τον αποχαιρέτησε με τις ανάλογες τιμές, και η βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία πέταξε σε σχηματισμό διαμαντιού την ώρα της κηδείας στο κοιμητήριο του Μορουμπί.
Από τον κόσμο της Formula One παρέλασαν σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα της εποχής. Οι Μπέργκερ, Αλμπορέτο, Προστ, Μπουτσέν, Χιλ, Μπαρικέλο, Μορένο, Γουόργικ, Γουγκελμίν, Στακ, Χέρμπερτ, Λάμι, Σάλα, Μπέσελ, Έμερσον, Γουίλσον και Κριστιάν Φιτιπάλντι, από πλευράς οδηγών ήταν εκεί. Οι ομόσταυλοί του στη McLaren δεν βρέθηκαν εκεί, μετά από κόντρα που είχε ξεσπάσει ανάμεσα στον Μπέρνι Έκλστοουν και τον αδερφό του Σένα, Λεονάρντο. Ο πρόεδρος της FIA, Μαξ Μόσλεϊ, βρέθηκε στην κηδεία του Ράντζενμπεργκερ που έγινε στο Σάλτζμπουργκ την επόμενη ημέρα.
Στον τάφο του Άιρτον Σένα υπάρχει μια επιγραφή που γράφει «Τίποτα δεν μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη για τον Θεό». Το πιο σημαντικό κομμάτι όλης αυτής της ιστορίας, είναι η κληρονομιά που άφησε πίσω του ο Άιρτον Σένα. Μετά τον θάνατό του, οι αλλαγές στην ασφάλεια των μονοθεσίων ήταν εντυπωσιακές. Αυτές περιλάμβαναν βελτιωμένα προστατευτικά στις πίστες, ανασχεδιασμένα οχήματα, μεγαλύτερα και καλύτερα στάνταρ για τις συγκρούσεις και αρκετές μειώσεις στη δύναμη των κινητήρων. Η στροφή Ταμπουρέλο και άλλα μέρη της πίστας της Ίμολα απαγορεύτηκαν το 1995. Αυτό για πολλούς θα έπρεπε να έχει συμβεί από το ατύχημα που είχε στο ίδιο σημείο το 1989 ο Γκέραρντ Μπέργκερ, αλλά τότε τίποτα δεν είχε συμβεί.
Τον Ιούλιο του 1994, η Βραζιλία κατέκτησε το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου που έγινε στις ΗΠΑ και αφιέρωσε το τρόπαιο στη μνήμη του Άιρτον Σένα. Ο αείμνηστος οδηγός είχε γνωρίσει νωρίτερα στο Παρίσι τους Ρονάλντο και Λεονάρντο που έπαιζαν τότε στην ομάδα και τους είχε πει «φέτος είναι η χρονιά μας»! Στην υπόλοιπη διάρκεια του 1994 αρκετοί ήταν αυτοί που αφιέρωναν στη μνήμη του Σένα τα επιτεύγματά τους. Ανάμεσά τους ο Ντέιμον Χιλ και ο Μίκαελ Σουμάχερ.
Λίγους μήνες πριν τον θάνατό του, ο Σένα είχε συζητήσει με την αδερφή του τη δημιουργία ενός φιλανθρωπικού οργανισμού. Όταν ο Άιρτον έφυγε, η Βιβιάνε έφτιαξε το IAS στη μνήμη του το οποίο τα τελευταία 12 χρόνια έχει επενδύσει περισσότερα από 80 εκατ. δολάρια σε κοινωνικά προγράμματα, σε συνεργασία με κυβερνήσεις και οργανώσεις για να βοηθήσει φτωχά παιδιά και εφήβους. Φυσικά, πολλές περιοχές και δρόμοι στην πατρίδα του αλλά και σε άλλες χώρες, πήραν το όνομα του Άιρτον Σένα.
Τον Απρίλιο του 2000 ο Σένα μπήκε στο International Motorsports Hall of Fame. Το 2004 κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τον τίτλο «Άιρτον: Ο ήρωας αποκαλύπτεται», στη Βραζιλία για τα 10 χρόνια από τον θάνατό του. Στην πατρίδα του άλλωστε παραμένει εθνικός ήρωας και ο τάφος του προσελκύει περισσότερους επισκέπτες από ότι οι τάφοι των Κένεντι, Μέριλιν Μονρό και Έλβις Πρίσλεϊ μαζί! Το 2011 δημιουργήθηκε ταινία αφιερωμένη στη ζωή του, ενώ μέχρι και η Google το 2014 έφτιαξε Doodle για την ημέρα της γέννησής του στις 21 Μαρτίου!
Ο άνθρωπος Σένα
Ο Σένα ήταν ένας βαθιά θρησκευόμενος άνθρωπος. «Επειδή πιστεύω στον Θεό, δεν σημαίνει πως πιστεύω ότι είμαι αθάνατος», συνήθιζε να λέει. Συχνά διάβαζε τη Βίβλο και η αδερφή του υποστηρίζιε πως το ίδιο έκανε κι εκείνο το τελευταίο πρωινό. Ένα από τα πράγματα που τον χαρακτήριζαν, ήταν πως έδωσε τεράστια ποσά από την προσωπική του περιουσία για φιλανθρωπίες. Σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν γίνει, ο Σένα πρέπει να είχε ξοδέψει περισσότερα από 400 εκατ. δολάρια για να βοηθήσει φτωχά παιδιά. Επιχειρηματικά, πέρα από τις ασχολίες της οικογένειάς του, ο Σένα ήταν αυτός που έκανε εισαγωγή και κατασκευή για πρώτη φορά στη Βραζιλία τα αυτοκίνητα Audi. Παράλληλα ασχολήθηκε και με τα αεροπλάνα, τόσο ως χόμπι όσο και ως επιχειρηματική δράση. Μάλιστα η αεροπορία της Βραζιλίας του δώρισε ένα τζετ το 1989!
Όπως αναφέραμε, είχε κάνει έναν γάμο το 1981 ο οποίος διαλύθηκε το 1982 γιατί όπως έλεγε η τότε σύζυγός του «Ήμουν το δεύτερο πάθος του. Το πρώτο ήταν οι αγώνες. Δεν υπάρχει κάτι πιο σημαντικό για αυτόν. Ούτε η οικογένεια, ούτε η σύζυγος. Τίποτα». Μετά τον θάνατό του, επειδή είχε αρκετές σχέσεις με μοντέλα και γυναίκες από τη σόου μπιζ της πατρίδας του αλλά και άλλων χωρών, προσπάθησαν αρκετές να του… φορτώσουν την ύπαρξη παιδιού! Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν επαληθεύτηκε ποτέ από την επιστήμη και ο Σένα δεν είχε απογόνους.
Μόνο ο ανιψιός του, Μπρούνο, ήταν αυτός που ήθελε να ακολουθήσει τα βήματά του. Το 1993 ο Άιρτον Σένα είχε πει «αν νομίζετε πως είμαι γρήγορος, περιμένετε να δείτε τον ανιψιό μου, τον Μπρούνο»! Μετά τον θάνατο του θείου του, ο Μπρούνο σταμάτησε να τρέχει με παροτρύνσεις της οικογένειας. Επανήλθε το 2010 και έτρεξε ως το 2012, με τη Williams, σε μια συμβολική κίνηση που όμως δεν είχε συνέχεια…
Τα ρεκόρ του Σένα
Περισσότερες νίκες από pole position: 19
Περισσότερες συνεχόμενες pole positions: 8
Περισσότερες συνεχόμενες εκκινήσεις στην πρώτη σειρά: 24
Περισσότερες συνεχόμενες νίκες σε ένα Grand Prix: 5 (Μονακό 1989-1993)
Περισσότερες pole position σε ένα Grand Prix: 8 (Σαν Μαρίνο, 1985-1991, 1994)
Συνεχόμενες pole position σε ένα Grand Prix: 7 (Σαν Μαρίνο 1985-1991)
Υψηλότερο ποσοστό εκκίνησης στην πρώτη σειρά σε μια σεζόν: 100% (1989).
Οι αριθμοί του Σένα
Ενεργά χρόνια: 1984-1994
Ομάδες: Toleman, Lotus, McLaren, Williams
Αγώνες: 162 (161 εκκινήσεις)
Πρωταθλήματα: 3 (1988, 1990, 1991)
Νίκες: 41
Παρουσία στο βάθρο: 80
Βαθμοί καριέρας: 610
Pole Positions: 85
Ταχύτεροι γύροι: 19
Πρώτος αγώνας: 1984 Grand Prix Βραζιλίας
Πρώτη νίκη: 1985 Grand Prix Πορτογαλίας
Τελευταία νίκη: 1993 Grand Prix Αυστραλίας
Τελευταίος αγώνας: 1994 Grand Prix Σαν Μαρίνο (Ίμολα)