Πέρασαν 20 χρόνια από τότε που πλοίο γραμμής έκανε τελευταία φορά το ταξίδι Κύπρος – Ελλάδα, η ακτοπλοϊκή σύνδεση των δύο χωρών είχε κοπεί το 2000 και όλα δείχνουν πως θα ξανά ανοίξει, έπειτα και απ’ όσα συζήτησαν οι αξιωματούχοι των δύο χωρών.
Η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου συζητήθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη με την υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου. Η κυρία Πηλείδου, όπως αναφέρει ο «Φιλελεύθερος», παρουσίασε στον κ. Πλακιωτάκη το πλάνο της Κύπρου για την επαναλειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης μεταξύ των δύο κρατών. Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε προς την κυρία Πηλείδου ότι η ανάπτυξη θαλασσίων συνδέσεων μεταξύ των δύο κρατών συνιστά αμοιβαία επιδίωξη, ενώ υπογράμμισε προς την Κύπρια υφυπουργό ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένουν στη διάθεση της κυπριακής πλευράς για όποια βοήθεια χρειαστεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.
«Πράσινο φως» για τον Πειραιά
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φιλελεύθερου», η ελληνική κυβέρνηση έδωσε το «πράσινο φως» προς τις κυπριακές Αρχές για το λιμάνι του Πειραιά. Το ελληνικό υπουργείο δεσμεύτηκε ότι θα παραχωρηθεί χρονοθυρίδα (slot) στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ φάνηκαν θετικοί και στην πιθανότητα ενδιάμεσου σταθμού. Ο κ. Πλακιωτάκης είπε στην κυρία Πηλείδου ότι η Ελλάδα θα βοηθήσει την Κύπρο με τις διευθετήσεις για έλεγχο διαβατηρίων και υγειονομικό έλεγχο, τόσο στον Πειραιά όσο και στον ενδιάμεσο σταθμό, εάν υπάρχει. Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση θα στηρίξει και τις κυπριακές Αρχές για την προώθηση και προβολή του δρομολογίου, αν και όταν έρθει η ώρα. Υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί η απάντηση της Κομισιόν για την κρατική επιχορήγηση (5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, για τρία χρόνια) για την επανέναρξη του δρομολογίου.
Από κει και πέρα, με την υποβολή των προσφορών και την όλη διαδικασία να τοποθετείται γύρω στο Πάσχα, εκτιμάται ότι το καλοκαίρι θα είναι σε θέση το κράτος με την εταιρεία να υπογράψουν συμβόλαια. Το πότε θα αρχίσει το δρομολόγιο θα εξαρτηθεί από τον μήνα υπογραφής της συμφωνίας. Σημειώνεται ότι ο προσφοροδότης θα αποφασίσει από ποιο λιμάνι θα ξεκινήσει το δρομολόγιο (Λάρνακα ή Λεμεσός). Δεδομένο είναι ότι ο επιτυχών προσφοροδότης θα μπορεί να βάλει και σταθμό μετεπιβίβασης (πιθανόν Ρόδο ή Κρήτη), ενώ η διάρκεια του ταξιδιού υπολογίζεται στις 30 ώρες.
Μία φορά την εβδομάδα το δρομολόγιο Κύπρος-Πειραιάς
Σε ό,τι αφορά τις συχνότητες της σύνδεσης, η ελάχιστη συχνότητα προβλέπεται να είναι μία φορά την εβδομάδα κατά τους μήνες Μάιο έως Σεπτέμβριο και μία φορά ανά δεκαπενθήμερο κατά τους υπόλοιπους μήνες. Γενικότερα, όπως αναφέρει ο «Φιλελεύθερος», το ενδιαφέρον από τους επενδυτές είναι μεγάλο. Πέραν των κυπριακών εταιρειών που επέδειξαν ενδιαφέρον, οι μνηστήρες προέρχονται και από την Ελλάδα, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι και εταιρείες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες προσέγγισαν το υφυπουργείο της Κύπρου.
Σημειώνεται ότι η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, με πλοία τα οποία είχαν αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά, και η γραμμή συνέδεε τα λιμάνια της Κύπρου (Λεμεσός και Αμμόχωστος), του Ισραήλ (Χάιφα) και κατά περίπτωση του Λιβάνου (Βηρυτός) και της Αιγύπτου (Αλεξάνδρεια). Το 2000 για διάφορους λόγους η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας διακόπηκε διότι είχε καταστεί οικονομικά ασύμφορη για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω της μειωμένης επιβατικής κίνησης.