22 Ιουλίου 1974: Η κατάρριψη των τουρκικών μαχητικών F-102 από F-5A της Πολεμικής Αεροπορίας

Κοινοποίηση:
ΛΗΞΚ

Στις 22 Ιουλίου 1974, η αεροπορική δραστηριότητα πάνω από το Αιγαίο ήταν εξαιρετικά αυξημένη, καθώς η τουρκική εισβολή στην Κύπρο συνεχιζόταν και η τουρκική αεροπορία προέβαινε σε μαζικές παραβιάσεις του F.I.R. Αθηνών.

Στα ελληνικά αεροδρόμια, οι χειριστές βρίσκονταν μέσα στα κόκπιτ των αεροσκαφών, σε ετοιμότητες των δύο ή πέντε λεπτών. Μεταξύ αυτών, ο υποσμηναγός Ι. Δινόπουλος και ο ανθυποσμηναγός Θ. Σκαμπαρδώνης, χειριστές της 337 ΜΑΗ (Μοίρας Αναχαίτισης Ημέρας) που έδρευε τότε στην 111 ΠΜ της Ν. Αγχιάλου.

Γύρω στις 13.30 οι δύο χειριστές έλαβαν διαταγή απογείωσης. Λόγω βλάβης στον ασύρματό του, ο Δινόπουλος διέταξε τον Σκαμπαρδώνη να ηγηθεί του σχηματισμού ως Νο 1, όπως και έγινε.

Ο Σκαμπαρδώνης ακολουθώντας τις οδηγίες του σταθμού ραντάρ του Πηλίου (“Joker”) κατευθύνθηκε προς το Β. Αιγαίο, ενώ ο Δινόπουλος τον ακολουθούσε καλύπτοντάς τον από ψηλότερα. Μετά από μερικές αλλαγές ύψους και κατεύθυνσης (ενδεχομένως λόγω της πολλαπλότητας των ιχνών εκείνη την ημέρα), ο Σκαμπαρδώνης διατάχθηκε να κατευθυνθεί προς την περιοχή μεταξύ Αγ. Ευστρατίου και Λήμνου, σε ύψος 20.000 πόδια.

Ενώ βρισκόταν ακόμα σε άνοδο στα 18.000 πόδια, ειδοποιήθηκε από το Joker ότι τα εχθρικά ίχνη πλησίαζαν και σχεδόν αμέσως είδε δύο τουρκικά F-102 σε κλειστό σχηματισμό στα αριστερά του, σε απόσταση όχι μεγαλύτερη από 200 μέτρα. Αμέσως έστριψε σκληρά αριστερά προκειμένου να βρεθεί πίσω τους, ενώ και τα τουρκικά αεροσκάφη έκαναν το ίδιο, προσπαθώντας να βρεθούν στην “ώρα 6” του ελληνικού F-5.

Με πλήρη στοιχεία στον κινητήρα και μέγιστο ρυθμό στροφής, ο Σκαμπαρδώνης προσπάθησε να διατηρήσει οπτική επαφή με τα τουρκικά αεροσκάφη. Στρέφοντας συνεχώς, έχανε ύψος ώσπου βρέθηκε κάτω από τα 10.000 πόδια. Ενώ προσπαθούσε να ανακτήσει οπτική επαφή με τα τουρκικά αεροσκάφη, είδε ξαφνικά μια τεράστια στήλη νερού στη θάλασσα.

Συνειδητοποιώντας τι είχε συμβεί, αναζήτησε τον Δινόπουλο, χωρίς να μπορέσει να τον εντοπίσει. Στη συνέχεια διατάχθηκε από το Joker να επιστρέψει στη Ν. Αγχίαλο.

Λίγο μετά την προσγείωσή του, είδε το αεροσκάφος του Δινόπουλου να περνάει πάνω από το διάδρομο και παρατήρησε ότι έλειπαν και οι δύο Sidewinder από τα ακροπτερύγιά του…

Ο Δινόπουλος είχε παρακολουθήσει την αρχική φάση της εμπλοκής απαρατήρητος καθώς, όντας ψηλότερα, δεν είχε γίνει αντιληπτός από τους δυο τούρκους πιλότους. Είδε τη θυρίδα οπλισμού του επικεφαλής F-102 να ανοίγει και έναν πύραυλο AIM-4 Phalcon να εκτοξεύεται κατά του Σκαμπαρδώνη, αστοχώντας.

Ο Δινόπουλος πλησίασε, βρέθηκε πίσω από τα τουρκικά αεροσκάφη και εκτόξευσε άμεσα τον έναν από τους δύο ΑΙΜ-9 Sidewinder που έφερε το αεροσκάφος του. Όμως ο πρώτος πύραυλος αστόχησε, καθώς η κεφαλή του δεν είχε προθερμανθεί αρκετά.

Ο Δινόπουλος χωρίς δισταγμό εκτόξευσε τον δεύτερο πύραυλο, που πέτυχε το τουρκικό F-102 και το έστειλε να συντριβεί φλεγόμενο στη θάλασσα. Ο δεύτερος Τούρκος χειριστής έχασε τον προσανατολισμό του και, χρησιμοποιώντας αλόγιστα τη μετάκαυση του κινητήρα του, βρέθηκε “bingo fuel” και επιχείρησε αναγκαστική προσγείωση σε δρόμο στα μικρασιατικά παράλια.

Το αεροσκάφος καταστράφηκε και ο ίδιος μεταφέρθηκε βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο, όπου πέθανε από τα τραύματά του.

Ο Ι. Δινόπουλος αποστρατεύθηκε από την Πολεμική Αεροπορία με το βαθμό του σμηνάρχου, ενώ ο Θ. Σκαμπαρδώνης με τον βαθμό του ταξιάρχου.

Αρκετά χρόνια μετά την αερομαχία, όταν υπηρετούσε στο “Air-South Command” του ΝΑΤΟ στη Νάπολη, ένας Τούρκος αξιωματικός της Αεροπορίας που συζητούσε μαζί του, ισχυρίστηκε ότι δύο τουρκικά F-102 είχαν καταρρίψει δύο ελληνικά F-5.

Όταν ο Σκαμπαρδώνης τον ρώτησε “Μοιάζω με φάντασμα;”, ο Τούρκος έχασε το χρώμα του…

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

2 Σχόλια

  1. ΩΡΑΙΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΤΙΚΟ MIRAGE 2000 ΔΕΝ ΠΕΤΑΞΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΔΕΝ ΕΡΙΞΕ ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΒΟΜΒΑ ΚΑΤΑ ΘΕΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΟΓΓΟΛΩΝ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΓΙΑΤΙΙΙΙΙΙΙ ΕΙΧΑΜΕ ΚΑΙ ΥΠΕΡΟΧΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΜΟΓΓΟΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ???????/ΓΙΑΤΙ ΥΠΗΡΧΑΝ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ….ΚΑΙ ΜΕ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΤΟΥΣ ΚΑΛΗΤΕΡΟΥΣ ΠΙΛΟΤΟΥΣ ΝΑ ΧΕΙΣ ΤΑ ΚΑΛΗΤΕΡΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΝΑΧΕΙΣ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΗΤΤΑ ΠΑΝΤΟΥ ΟΠΩΣ ΣΤΙΝ ΚΥΠΡΟ ΤΟ 1974 ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΠΟΥ ΣΙΓΟΥΡΑ Η ΡΕΤΣΙΝΙΑ ΤΟΥ ΗΤΤΗΜΕΝΟΥ ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ……..ΚΟΙΝΟΥ ΘΕΑΤΗ ΔΕΝ ΦΕΥΓΕΙ ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΕΡΟΠΟΡΕΙΑ ΜΑΣ………

  2. ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΤΙΣ ΑΝΑΧΑΙΤΗΣΕΙΣ ΝΑ ΤΙΣ ΕΚΑΝΑΝ ΣΕ ΡΩΣΙΚΟ ΕΑΝΕΡΙΟ ΧΩΡΟ ΡΩΣΙΚΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΣΕ ΝΑΤΟΙΚΑ Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ. ΠΟΣΑ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΡΙΨΕΙ

Comments are closed.