Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στην Κρήτη η υπόθεση με το φορτηγό πλοίο που κατασχέθηκε και το οποίο μετέφερε μεγάλη ποσότητα εκρηκτικών, από την Τουρκία προς τη Λιβύη.
Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο του υποναύαρχου Γιάννη Αργυρίου, καθώς ο διευθυντής του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού έκανε λόγο για μία «κινητή βόμβα» που απασφαλίστηκε, η οποία θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες, για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον.
Το φορτηγό πλοίο «Andromeda», με σημαία Τανζανίας, εντοπίστηκε στις 6 Ιανουαρίου στα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής του Αγίου Νικολάου, στην Κρήτη. Μετέφερε 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες και πιο συγκεκριμένα πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικό τζελ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή βομβών για τρομοκρατικές ενέργειες.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα cretapost, το πλοίο μετέφερε 410 τόνους εκρηκτικών! Κλιμάκιο ειδικών αποστολών συνέλαβε τα οχτώ μέλη του πληρώματος, 2 Ουκρανούς, 5 Ινδούς και έναν Αλβανό. Το πλοίο κατασχέθηκε- όπως και το φορτίο του- και οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου, όπου διαπιστώθηκαν 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις για την αξιοπλοΐα του, οι οποίες έθεταν σε κίνδυνο την ασφάλεια του πληρώματος.
Κατά την προανάκριση, οι προαναφερόμενοι έπεσαν σε αντιφάσεις. Αναμένεται να οδηγηθούν την Πέμπτη στην εισαγγελία Πειραιά. Παράλληλα, προέκυψε ότι ο πλοίαρχος έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη του πλοίου να μεταβεί στο λιμάνι της Μισουράτας στη Λιβύη και όχι στο Τζιμπουτί, όπως ανέφεραν τα έγγραφα του πλοίου.
Τι υποστηρίζει η εταιρεία
Όπως αποκαλύπτει το cretapost.gr, η πλοιοκτήτρια εταιρείαςCoasters Maritime εξέδωσε ανακοίνωση, που έφερε την υπογραφή του κ. Θεόδωρου Ρέλλου, αρχιπλοίαρχου και διαχειριστή της εταιρείας.
Σε αυτήν σημειώνει πως το πλοίο τα έκανε όλα νόμιμα, και πως το πλήρωμά του τελικά διώκεται επειδή… έκανε καλά την δουλειά του.
Στη συνέχεια στη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχε το cretapost.gr με τον κ. Ρέλλο, ο διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας επισήμανε τους κινδύνους που εγκυμονεί η παρουσία τόσο μεγάλης ποσότητας εκρηκτικών στο λιμάνι του Ηρακλείου, ένα λιμάνι όπως επισημαίνει ο ίδιος, κατ’ εξοχήν επιβατικό. Πιο συγκεκριμένα ο κ. Ρέλλος τόνισε:
«Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Φοβάμαι ότι το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ θα μείνει για πολύ καιρό εκεί, εφόσον η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, όπως όλα δείχνουν. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο».
Τι υποστηρίζει το Λιμενικό
Από την μεριά του το Λιμενικό κάνει λόγο για σοβαρές ελλείψεις στο πλοίο που δεν το κάνουν ασφαλές, ειδικά από την στιγμή που μεταφέρει ένα τέτοιο φορτίο. Παράλληλα τονίζει ότι το πλοίο σκόπευσε να ξεφορτώσει στην Λιβύη, κάτι που ωστόσο απαγορεύεται από τους διεθνής κανονισμούς.
Κι αυτό γιατί πλέον δεν επιτρέπεται σε κανέναν να πουλά στην Λιβύη εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή. Αναφέρει επίσης ότι τόσο το πλοίο όσο και το φορτίο κατασχέθηκαν.
«Μετά από αξιοποίηση πληροφοριών του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, την 06-01-2018 εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., το Φ/Γ πλοίο “ANDROMEDA” σημαίας Τανζανίας, που έπλεε στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης, προκειμένου ελεγχθεί πλοίο και φορτίο από άνδρες Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. και του Τελωνείου Κρήτης.
Την 08-01-2018 κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του εν λόγω πλοίου, το οποίο αποτελούταν από είκοσι εννέα (29) εμπορευματοκιβώτια και έντεκα (11) δεξαμενές υγραερίου. Για το λόγο αυτό, δόθηκε εντολή στον Πλοίαρχο του Φ/Γ “ANDROMEDA” να καταπλεύσει στον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.
Επί του πλοίου επέβαινε οκταμελές πλήρωμα εκ των οποίων δύο (02) Ουκρανοί, πέντε (05) Ινδοί και ένας (01) Αλβανός υπήκοος και σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα του πλοίου, τα εμπορευματοκιβώτια είχαν φορτωθεί από τον λιμένα Mersin Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, ενώ οι δεξαμενές υγραερίου από τον λιμένα Ισκεντερούν Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.
Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων (εκρηκτικές ύλες – πυροκροτητές και λοιπός εξοπλισμός αυτών), διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου. Ομοίως επιβεβαιώθηκε ότι, οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου.
Παράλληλα, την 09-01-2018 διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου και διαπιστώθηκαν συνολικά εκατόν δύο (102) σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.
Συναφώς γνωρίζεται ότι, κατά τη διάρκεια της διενεργηθείσας προανάκρισης προέκυψε ότι ο Πλοίαρχος του πλοίου έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη αυτού να μεταβεί στον λιμένα Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου εκφορτώσει και παραδώσει το σύνολο του φορτίου, περιοχή για την οποία σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Επιπροσθέτως, εντοπίστηκε σχετική ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου την 18-12-2017, ενώ επί του πλοίου δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν. Ως εκ τούτου το πλήρωμα του πλοίου, κατόπιν εντολής κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και πρόκειται να προσαχθεί ενώπιον της, για σοβαρές παραβάσεις άρθρων του Π.Κ.
Το συγκεκριμένο φορτίο καθώς και το εν λόγω πλοίο κατασχέθηκαν.Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της«
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρότι εντοπίστηκε σχετική εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, στις 18 Δεκεμβρίου, δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν, που είχαν δηλωθεί ως προορισμός του φορτίου.
Σημειώνεται, ότι από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει κοινοτική Οδηγία που απαγορεύει τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Αν μείνει μέχρι το καλοκαίρι προετοιμαστείτε για νέο ”Μαρί” λόγω αμέλειας βεβαίως…βεβαίως…. Το θυμάστε φαντάζομαι 11/07/2011