Στον δρόμο βρέθηκαν οι περίπου 200 εργαζόμενοι της Orange2fly Airlines, της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας που κατέθεσε αίτηση πτώχευσης αφού δεν κατέστη δυνατή η εξεύρεση μιας λύσης προκειμένου να αποφύγει το λουκέτο.
Η εταιρεία εδώ και περίπου ένα χρόνο βρισκόταν σε καθεστώς προσωρινής προστασίας από τους πιστωτές της, μετά την σχετική απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών τον Οκτώβριο του 2020, η οποία ουσιαστικά είχε απαγορεύσει οποιαδήποτε πράξη εκτέλεσης σε βάρος της περιουσίας της. Δυστυχώς, όμως, αυτοί οι 11 μήνες που μεσολάβησαν δεν στάθηκαν αρκετοί για την εξεύρεση μιας λύσης, με αποτέλεσμα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Παντελής Σοφιανός, ο οποίος ανέλαβε μετά την παραίτησή του Θεόδωρου Βουτσά, προχώρησε τελικά στην αίτηση πτώχευσης.
Η Orange2fly ήταν από τις 6 μικρές εταιρείες που είχαν απευθυνθεί στην ελληνική κυβέρνηση ζητώντας μέτρα προστασίας τους λόγω της κρίσης που πέρασε ο κλάδος ειδικά την τελευταία διετία εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν συνέβη ενώ αρνητική ήταν και η στάση των τραπεζών στο αίτημά της για χορήγηση δανείου ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ. Ουσιαστικά ο τραπεζικός τομέας είχε προεξοφλήσει το λουκέτο καθώς –με βάση τις συνθήκες που επικρατούσαν και σε μεγάλο βαθμό παραμένουν- κρίθηκε ότι δεν θα ήταν βιώσιμη.
Το οικονομικό πρόβλημα γιγαντώθηκε τον Μάρτιο του 2020 όταν λόγω covid 19 οι στόλοι των αεροπορικών εταιρειών καθηλώθηκαν την ώρα που πολλές από αυτές, ανάμεσά τους και η Orange2fly, προσδοκούσαν σε ανάπτυξη των εργασιών τους και σε κάλυψη των ζημιών που είχαν καταγράψει τον προηγούμενο χειμώνα.
Ειδικά για τις μικρές εταιρείες ανάλογου μεγέθους και φιλοσοφίας, η κατάρρευση έμοιαζε πολύ πιθανή εξαιτίας του γεγονότος ότι δραστηριοποιούνται κυρίως σε πτήσεις τσάρτερ και συνήθως διατηρούν αεροσκάφη τα οποία δεν τους ανήκουν ως περιουσιακά στοιχεία, αλλά μισθώνονται με την μέθοδο του leasing. Πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν πολύ σημαντικά σταθερά έξοδά ακόμα και σε περιόδους κρίσης, αφού υπολογίζεται ότι το μέσο κόστος ανά αεροπλάνο κυμαίνεται από 10 με 15 χιλιάδες ευρώ την ημέρα.
Η κρίση χτύπησε την εταιρεία την χειρότερη δυνατή στιγμή αφού σύμφωνα με τους διοικούντες βρισκόταν σε φάση ανάπτυξης του στόλου αλλά και των πτητικών εργασιών, με αποτέλεσμα να κλείσει το 2019 και το 2020 με αρνητικά αποτελέσματα, καταγράφοντας ζημίες. Πιο συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα μετά από φόρους έκλεισαν για την χρονιά που πέρασε στα 3,74 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2019 η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη αφού οι ζημίες ανήλθαν στα 5,8 εκατομμύρια ευρώ. Πράγμα που εξηγείται εύκολα αν ρίξει μια ματιά κανείς στα αποτελέσματα χρήσης, σύμφωνα με τα οποία ο τζίρος της εταιρείας υπέστη πρωτοφανή καθίζηση αφού από τα 55,8 εκατομμύρια ευρώ το 2019, έπεσε στα μόλις 11,5…
Επιπλέον οι δημοσιευμένοι ισολογισμοί μαρτυρούν ακόμη καλύτερα τι ακριβώς συνέβη καθώς για αυτά τα δύο έτη εμφανίζονται σημαντικές εμπορικές υποχρεώσεις έναντι τρίτων που συνολικά αγγίζουν τα 10 εκατομμύρια ευρώ (5,33 εκατ. και 4,5 εκατ. αντίστοιχα).
Από την στιγμή που δεν κατέστη δυνατός ο εξωτερικός δανεισμός ή η κρατική χορήγηση ρευστότητας, η Orange2fly δεν είχε κανέναν τρόπο να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της απέναντι στους πιστωτές της και το «κανόνι» ήταν αδύνατο να αποφευχθεί, με αποτέλεσμα την… ανώμαλη προσγείωσή της μετά από μόλις μια πενταετία –ουσιαστικά- λειτουργίας.
Την τελευταία χρονιά που κατόρθωσε να πετάξει υπό κανονικές συνθήκες, είχε μεταφέρει με πτήσεις τσάρτερ στα ελληνικά νησιά περίπου 250.000 επιβάτες από διάφορες χώρες της Ευρώπης με τα 4 αεροσκάφη τύπου Airbus Α-320 τα οποία νοίκιαζε με την μορφή leasing. Συνολικά, στο διάστημα που έμεινε ενεργή, είχε πάνω από 1.400.000 επιβάτες εκ των οποίων, πάνω από τους μισούς στην Ελλάδα.
Το οξύμωρο, το οποίο θα έπρεπε ίσως να προβληματίσει, είναι ότι παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετώπισε, είχε μηδενικό δανεισμό και δεν χρωστούσε ούτε ένα ευρώ σε δημόσια ταμεία σε ασφαλιστικές εισφορές ή φόρους, αλλά αυτό δεν εκτιμήθηκε ιδιαίτερα στις αιτήσεις της για βοήθεια…