Ημέρα καταναλωτικής μανίας χαρακτηρίζουν οι μισοί Ελληνες την Black Friday, ωστόσο 7 στους 10 προτιμούν να ψωνίζουν στις κλασικές εποχιακές εκπτωτικές περιόδους.
Αυτό προκύπτει από έρευνα της Prorata, με στόχο να καταγράψει τον βαθμό διείσδυσης της Black Friday στην ελληνική κοινωνία. Στην έρευνα αποτυπώνονται οι αντιλήψεις των Ελλήνων, καταγράφοντας τη συμμετοχή τους και ρίχνοντας βάρος σε πτυχές του καταναλωτικού θεσμού.
Οι 6 στους 10 δεν ψώνισαν στη Black Friday
H συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων απάντησε πως δεν συμμετείχε στο… πνεύμα των εκπτώσεων της Black Friday. Μόλις το 39% έκανε αγορές, ενώ το 61% δήλωσε πως δεν ψώνισε.
«Είναι πολύ υψηλό ποσοστό το 61% για να είναι πραγματικό» λέει με κάποιο σκεπτικισμό η Χριστίνα Μπουτσούκη, Καθηγήτρια στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Logistics & Διοίκηση Αλυσίδας Εφοδιασμού».
«Αυτό που βλέπουμε πολλές φορές στις έρευνες, οι [συμμετέχοντες] δεν είναι τόσο ειλικρινείς για πολλούς λόγους». Ενδεχομένως, «κάποιοι δεν θέλουν να θεωρηθούν ότι είναι αυτοί που κυνηγούν τις ευκαιρίες τόσο πολύ. Οπότε μπορεί να μη το δηλώσουνε έτσι. Άλλοι το κάνουνε για δικούς τους προσωπικούς λόγους».
«Δεν λέω ότι δεν ισχύει, αλλά δεν είναι τόσο διογκωμένο. Επίσης είναι λογικό να ισχύει αυτό γιατί στην Ελλάδα έχουν καθιερωθεί οι εκπτώσεις που ξεκινούν οι κανονικές εποχιακές εκπτώσεις, οπότε εκεί ο κόσμος έχει πολύ μεγαλύτερη εξοικείωση και τις προτιμά» εξηγεί η κα Μπουτσούκη, τονίζοντας ότι οι Έλληνες δεν είναι ακόμα τόσο ανοιχτοί ώστε να παραδέχονται ότι κυνηγάνε τις προσφορές.
Ημέρα καταναλωτικής μανίας η Black Friday, λένε οι μισοί
Μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων θεωρούν την περίοδο της Black Friday ως μια ημέρα καταναλωτικής μανίας (42%). Επίσης, ένα 37% τη συνδυάζει με μια ευκαιρία των μεγάλων επιχειρήσεων ώστε να πουλήσουν.
Από όσους ψώνισαν μάλιστα -δηλαδή το 39% των συμμετεχόντων στην έρευνα- 6 στους 10 προχώρησαν σε αγορές παρά το γεγονός ότι θεωρούν τη Black Friday ότι είναι μέρα καταναλωτικής μανίας και ευκαιρία για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 37% και 38% αντίστοιχα.
«Όπως προκύπτει από τον ανωτέρω πίνακα τα ποσοστά εκείνων που προέβησαν σε αγορές παρά την άποψή τους ότι η Black Friday ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις ικανοποιώντας, συγχρόνως, την καταναλωτική μανία (38+37=75%) είναι πολύ μεγαλύτερα από εκείνες των δύο προηγούμενων κατηγοριών των οποίων το μερίδιο στο συνολικό αποτέλεσμα είναι σχετικά μικρό» εξηγεί ο δρ. Οικονομικών Επιστημών με κατεύθυνση στην επιχειρηματικότητα και καινοτομία και με 40ετή επιχειρηματική δραστηριότητα, Ηρακλής Γωνιάδης.
Με άλλα λόγια, ο δρ. Γωνιάδης λέει ότι η «μεγάλη μάζα αγοραστών βρίσκεται στο 79% εκείνων που το πρόσημό τους για την ημέρα αυτή (ή αυτόν τον θεσμό) ήταν περισσότερο αρνητικό παρά θετικό. Αποτέλεσμα το οποίο είναι πιθανό να επηρεάζεται από την καταιγιστική προβολή της Black Friday».
O μισοί αγόρασαν παπούτσια και ρούχα
Ο ρουχισμός και τα παππούτσια κυριάρχησαν στις αγορές των καταναλωτών κατά 48% ενώ δεύτερη πιο αγαπημένη αγορά είναι οι ηλεκτρικές συσκευές (24%) μαζί με τα καλυντικά και είδη προσωπικής φροντίδας (22%).
«Οι μισοί των αγοραστών προμηθεύτηκαν είδη πρώτης προτεραιότητας όπως η ένδυση/υπόδηση, με τα είδη τεχνολογίας, καλλωπισμού και οικιακού εξοπλισμού να υπολείπονται αρκετά παρότι, συνήθως, αναμένεται μεγάλη μείωση τιμών», παρατηρεί ο Ηρακλής Γωνιάδης.
Ωφελούνται οι επιχειρήσεις
Το 73% των ερωτηθέντων απάντησε ότι κερδισμένες βγαίνουν οι επιχειρήσεις και όχι οι καταναλωτές (2%).
«Παρότι, όπως φαίνεται από τον πίνακα, οι επιχειρήσεις θεωρούνται οι πλέον κερδισμένες το ποσοστό των αγοραστών κρίνεται σημαντικό περιλαμβάνοντας κι εκείνους που θεωρούν αμφότερους ως ωφελιμένους» επισημαίνει ο δρ. Γωνιάδης.