Η Black Friday, μια από τις πιο αναμενόμενες εμπορικές περιόδους στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει ξεκινήσει και φέτος με έντονο ενδιαφέρον. Παρά το γεγονός ότι η οικονομική κατάσταση παραμένει θετική, οι καταναλωτές συνεχίζουν να αισθάνονται τις συνέπειες του πληθωρισμού που διαρκεί τρία χρόνια, αποτέλεσμα της πανδημίας Covid-19.
Πολλά καταστήματα άνοιξαν νωρίς για να υποδεχτούν τους πελάτες που αναζητούν τις καλύτερες προσφορές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το εμπορικό κέντρο Citadel, κοντά στο Λος Άντζελες στην Καλιφόρνια, το οποίο παρέμεινε ανοιχτό όλη τη νύχτα. Οι επισκέπτες του είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις προσφορές και να συμμετάσχουν σε ένα “κυνήγι” για τα πιο ελκυστικά προϊόντα.
Η τρέχουσα οικονομική κατάσταση επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά. Αν και οι περισσότεροι καταναλωτές δείχνουν ενθουσιασμό για τις εκπτώσεις, η ανησυχία για τον πληθωρισμό παραμένει ψηλά στη συνείδησή τους. Οι επιπτώσεις των αυξήσεων τιμών στα βασικά αγαθά έχουν οδηγήσει πολλούς να είναι πιο προσεκτικοί στις αγορές τους.
«Έχουμε μια μεγάλη πελατεία τουριστών, ανθρώπων που ταξιδεύουν αεροπορικώς από διαφορετικές χώρες, επομένως ανοίγουμε στις 20.00 το βράδυ, προκειμένου να δώσουμε τη δυνατότητα πρόσβασης νωρίτερα για την Black Friday, ακόμα κι αν έχουμε προσφορές εδώ και περίπου 2 εβδομάδες», είπε στο AFP ο Τζούνιορ Μπόλντεν, εργαζόμενος στο εμπορικό κέντρο.
Αυτό ακριβώς έκανε ο Μάριο Κλεμέντε, ένας Μεξικανός τουρίστας που ήρθε από την Γουαδαλαχάρα (δυτικά), ο οποίος ταξίδεψε καταρχάς «για την εμπειρία, όμως βρήκαμε επίσης πολύ καλές τιμές. Σε σύγκριση με το Μεξικό, είναι πολύ φθηνότερα να έρθουμε εδώ. Είναι πιο οικονομικά ακόμα κι αν λάβουμε υπόψη το ξενοδοχείο και την πτήση».
Όμως, πολλοί πελάτες είναι κυρίως ντόπιοι, οι οποίοι ήλπιζαν να αποφύγουν τα μεγάλα πλήθη που αναμένονταν σήμερα, όπως στην περίπτωση του Τζάιντεν και της Μαρία, ενός ζευγαριού που ζει στο Λος Άντζελες, το οποίο «πίστευε πως όλος ο κόσμος θα ερχόταν αύριο, όμως προφανώς αυτό δεν συνέβη! Η ατμόσφαιρα είναι πυρετώδης σήμερα!».
Η Ομοσπονδία Λιανικής των ΗΠΑ (NRF) εξέφρασε την αισιοδοξία της σήμερα, αναμένοντας περισσότερους από 183 εκατομμύρια πελάτες που θα σπεύσουν στα καταστήματα στο σύνολο του Σαββατοκύριακου, ένας αριθμός ρεκόρ.
Στο σύνολο της περιόδου των εκπτώσεων, η οποία εκτείνεται έως τη Δευτέρα με τη Cyber Monday, η NRF αναμένει μία άνοδο μεταξύ 2,5% και 3,5% σε σύγκριση με το 2023, ήτοι ένας αναμενόμενος κύκλος εργασιών για τους εμπόρους μεταξύ 979 και 989 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι καταναλωτές αναζητούν επομένως τις πιο συμφέρουσες τιμές και ορισμένα καταστήματα όπως η αλυσίδα Target ξεκινούν, τα τελευταία χρόνια, τις προσφορές της “Black Friday” από τον Οκτώβριο.
Η Black Friday, η επόμενη ημέρα της Πέμπτης των Ευχαριστιών, αποτελεί παραδοσιακά το εναρκτήριο λάκτισμα για την περίοδο των αγορών για τις γιορτές του τέλους του έτους στις ΗΠΑ.
Η δυσφορία των αμερικανικών νοικοκυριών απέναντι στον πληθωρισμό αποτέλεσε έναν από τους λόγους της νίκης του Ντόναλντ Τραμπ, στις εκλογές της 5ης Νοεμβρίου.
Έπειτα από μια μακρά περίοδο πληθωρισμού, «οι καταναλωτές μας λένε ότι ο προϋπολογισμός του παραμένει στενός», δήλωνε ο Μπράιαν Κόρνελ, διευθύνων σύμβουλος της Target σε αναλυτές στις αρχές του μήνα.
«Γίνονται όλο και πιο εφευρετικοί στις αγοραστικές συμπεριφορές τους, περιμένοντας έως την τελευταία στιγμή να κάνουν αγορές, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον τους στις καλές προσφορές και ψωνίζοντας όταν τις βρουν», είχε εξηγήσει.
Η τιμή της βενζίνης, εντούτοις, μειώθηκε, όπως και εκείνη ορισμένων διατροφικών προϊόντων, επισημαίνουν οικονομολόγοι, διακρίνοντας σε αυτό μία ευπρόσδεκτη στήριξη για το πορτοφόλι των νοικοκυριών.
Τα νοικοκυριά με τα χαμηλότερα εισοδήματα επλήγησαν περισσότερο από τον πληθωρισμό, όμως η κατάσταση φαίνεται πως αλλάζει.
«Για πρώτη φορά από το 2021 ενδεχομένως», όταν ο πληθωρισμός ξεκίνησε να αυξάνεται, «φαίνεται πως τα πραγματικά εισοδήματά τους αυξάνονται εντέλει», δήλωσε ο γενικός γραμματέας των καταστημάτων Burlington Stores Μάικλ Ο΄ Σάλιβαν, κατά τη διάρκεια μιας σύσκεψης αυτήν την εβδομάδα.
Ορισμένες από τις υψηλότερες αγορές της αλυσίδας καταγράφηκαν στα καταστήματα που βρίσκονται σε περιοχές με χαμηλά εισοδήματα, υπογράμμισε ο ίδιος.
«Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι εφόσον τα πραγματικά εισοδήματά τους σταθεροποιήθηκαν και άρχισαν να αυξάνονται (αυτοί οι καταναλωτές) ξόδευαν περισσότερο», συμπλήρωσε.