Economist: Η κάποτε ισχυρή Γερμανία καταρρέει – Έρχονται πρόωρες εκλογές και η χειρότερη οικονομική κρίση στην Ιστορία της

Κοινοποίηση:
7e59e364a2a27eaac1dea7f466c7d2fb_XL-696x464

«Καλύτερα ένα τέλος με τρόμο παρά ένας τρόμος χωρίς τέλος». Πρόκειται για ένα γερμανικό ρητό που χρησιμοποίησαν ορισμένα ΜΜΕ της χώρας ως σχόλιο για τον ξαφνικό θάνατο του τρικομματικού κυβερνητικού συνασπισμού του «Φαναριού», όπως είχε ονομαστεί από τα χρώματα των τριών κομμάτων, Κόκκινο των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), πράσινο των Πρασίνων, κίτρινο των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP).

Πρόκειται, μάλιστα, για μια εξέλιξη που συνέπεσε και με την ημέρα του εκλογικού θριάμβου του Donald Trump.

Σύμφωνα με τον Economist, το Υπουργείο Οικονομικών του γερμανικού κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης, που φιλοξενεί γίγαντες όπως οι Bosch, Mercedes και ZF Friedrichshafen, είναι ένα καλό σημείο για να διερευνηθούν οι ανησυχίες της Γερμανίας.

Η χώρα κατακλύζεται από τον φόβο της αποβιομηχάνισης, καθώς οδεύει προς εκλογές που φαίνεται σχεδόν βέβαιο ότι θα ρίξουν τον καγκελάριο Olaf Scholz από τη θέση του, αν το κόμμα του δεν τον εγκαταλείψει πρώτο.

Ο ένοικος του υπουργείου αυτού, Danyal Bayaz, ανησυχεί ότι η Γερμανία σπατάλησε το “μέρισμα της παγκοσμιοποίησης”, υποχρηματοδοτώντας τον δημόσιο τομέα σε μια εποχή χαμηλών επιτοκίων.

Τώρα, αντιμετωπίζοντας ενεργειακή κρίση, αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα και την προοπτική η Αμερική του Donald Trump να επιβάλει δασμούς 10-20% στις εισαγωγές, το επιχειρηματικό μοντέλο της χώρας, όπως φοβάται ο υπουργός, «καταρρέει».

Ο κ. Bayaz εκφράζει τη λύπη του για την αδυναμία της Γερμανίας να ανταποκριθεί στις νέες τεχνολογίες, παρά τη δύναμή της στη βασική έρευνα και τη μηχανική.

Σημειώνει δε ότι η τελευταία μεγάλη επιτυχημένη νεοφυής επιχείρηση της Γερμανίας ήταν η SAP, μια εταιρεία λογισμικού, που ιδρύθηκε την εποχή που ο Franz Beckenbauer, με τη χαρακτηριστική φαβορίτα του, οδήγησε τη Δυτική Γερμανία στη νίκη στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του 1972.

Η Γερμανία έχει πάνω από 60 φορές τον πληθυσμό της Εσθονίας, αλλά μόνο 15 φορές περισσότερους «μονόκερους» (ιδιωτικές νεοφυείς επιχειρήσεις αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων).

Αυτός ο κατάλογος προβλημάτων είναι γνώριμος. Η γερμανική βιομηχανία, ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του Mittelstand, επικεντρώθηκε σε σταδιακή καινοτομία, αφήνοντάς την απροετοίμαστη για τεχνολογικά σοκ, όπως η έλευση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι στενοί δεσμοί μεταξύ επιχειρήσεων, τραπεζών και πολιτικών καλλιέργησαν εφησυχασμό και αντίσταση στις μεταρρυθμίσεις.

Η δογματική προσήλωση στους δημοσιονομικούς κανόνες οδήγησε σε σκουριασμένες γέφυρες, φθαρμένα σχολεία και τρένα τα οποία καθυστερούν.

Η ανάπτυξη στις ξένες αγορές διόγκωσε τα κέρδη της Deutschland AG (και τα έσοδα του δημόσιου ταμείου) για κάποιο διάστημα, αλλά αυτό το εξαγωγικό μοντέλο άφησε τη Γερμανία εκτεθειμένη όταν οι άνεμοι της παγκοσμιοποίησης άλλαξαν κατεύθυνση.

Τώρα η Γερμανία, που πέρυσι αντικατέστησε την Ιαπωνία ως τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, θερίζει τους καρπούς αυτής της πορείας.

Είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς καθαρή ανάπτυξη στο πραγματικό ΑΕΠ σε σχέση με την περίοδο που προηγήθηκε της πανδημίας.

Οι προβλέψεις είναι ελάχιστα καλύτερες και δεν λαμβάνουν υπόψη τους κινδύνους ενός εμπορικού πολέμου τύπου Trump.

Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, εξετάζει το ενδεχόμενο του να κλείσει εργοστάσια για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της• έως και 30.000 θέσεις εργασίας μπορεί να χαθούν.

Η ανεργία αυξάνεται, αν και από χαμηλή βάση.

Ενέργεια
Οι υψηλές τιμές στην Ενέργεια, ιδιαίτερα μετά την ανάγκη της Γερμανίας να αποδεσμευτεί από το ρωσικό φυσικό αέριο λόγω της εισβολής του Vladimir Putin στην Ουκρανία το 2022, αποτελούν συχνό λόγο διαμαρτυρίας για τις επιχειρήσεις σε μια χώρα όπου η μεταποίηση εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το 20% της προστιθέμενης αξίας.

Αυτό το ποσοστό παραμένει σχεδόν διπλάσιο από εκείνο της Γαλλίας, αν και η βιομηχανική παραγωγή κορυφώθηκε το 2018 και έκτοτε έχει μειωθεί ταχύτερα από ό,τι αλλού στην Ε.Ε., ιδίως σε ενεργοβόρους τομείς όπως η χαλυβουργία.

Τα βιβλία παραγγελιών έχουν μειωθεί, και οι προγραμματισμένες επενδύσεις έχουν αναβληθεί ή μεταφερθεί στο εξωτερικό.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Thyssenkrupp, μιας ζημιογόνου χαλυβουργικής εταιρείας, έχει δηλώσει ότι η Γερμανία βρίσκεται «στο μέσο της αποβιομηχάνισης». Ακόμη και οι λιανέμποροι έχουν πληγεί.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας, ο Raul Rosman, που διευθύνει μια αλυσίδα φαρμακείων με έδρα κοντά στο Ανόβερο, έκανε περιοδεία στα καταστήματά της για να βρει τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας.

Άλλα παράπονα περιλαμβάνουν την έλλειψη εξειδικευμένων εργαζομένων καθώς η Γερμανία γερνά, και τα στρώματα γραφειοκρατίας, μεγάλο μέρος των οποίων προέρχεται από τις Βρυξέλλες, που σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ifo στο Μόναχο κοστίζουν στην οικονομία 146 δισ. ευρώ ετησίως.

Κίνα

Μια κρίσιμη εξέλιξη, σύμφωνα με τον Sander Tordoir του Κέντρου Ευρωπαϊκής Μεταρρύθμισης (CER), ενός think tank, είναι η μεταβαλλόμενη σχέση με την Κίνα.

Στις δεκαετίες του 2000 και του 2010 η Γερμανία ήταν ιδανικά τοποθετημένη να ικανοποιήσει τις κινεζικές ανάγκες για αυτοκίνητα, χημικά προϊόντα και εξαρτήματα ακριβείας: οι εξαγωγές προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 34% μεταξύ 2015 και 2020, ενώ οι εξαγωγές προς άλλες χώρες μειώθηκαν.

Μόλις το 2020, η Κίνα ήταν καθαρός εισαγωγέας αυτοκινήτων, αλλά πέρυσι έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο.

Οι κινεζικές εταιρείες μετατρέπονται από πελάτες σε ανταγωνιστές, απειλώντας όχι μόνο τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και τις επιχειρήσεις του Mittelstand.

«Η ιστορία με τα αυτοκίνητα είναι εμβληματική, αλλά αφορά επίσης τις μηχανές και τα χημικά προϊόντα» λέει ο κ. Tordoir.

Όπως σημειώνει ο Clemens Fuest του Ifo, η Κίνα τώρα αντιπροσωπεύει μόλις το 6% των συνολικών γερμανικών εξαγωγών – περίπου το ίδιο ποσοστό με την γειτονική Ολλανδία.

Αλλά η ιστορία με την Κίνα δεν αφορά μόνο την εξαγωγική εξάρτηση. Σε επικείμενη μελέτη για το CER, ο κ. Tordoir και ο Brad Setcher, οικονομολόγος του Council on Foreign Relations, ενός αμερικανικού think tank, περιγράφουν πώς το «δεύτερο σοκ από την Κίνα» θα μπορούσε να επιδεινώσει τα βιομηχανικά προβλήματα της Γερμανίας.

Η εγχώρια αγορά της Κίνας δεν μπορεί να απορροφήσει την υπερπαραγωγή των κρατικά επιδοτούμενων κατασκευαστών της, και καθώς αυτοί αναζητούν πελάτες στο εξωτερικό, το εμπορικό πλεόνασμα της χώρας έχει εκτοξευθεί.

Αυτό δημιουργεί δυσκολίες για τις γερμανικές επιχειρήσεις τόσο στη χώρα όσο και στις αγορές του εξωτερικού.

«Οι κρατικά κατευθυνόμενες αγορές της Κίνας θα μπορούσαν να παρέχουν μη ρεαλιστικά επίπεδα χρηματοδότησης για κινεζικές επενδύσεις σε νέες υποδομές για περισσότερο χρόνο από όσο οι γερμανικές επιχειρήσεις μπορούν να παραμείνουν βιώσιμες» γράφουν οι δύο ερευνητές.

Καθώς οι γερμανικές εξαγωγές προς την Κίνα έχουν μειωθεί, η Αμερική έχει εν μέρει καλύψει το κενό.

Ορισμένες εταιρείες κατάφεραν να εκμεταλλευτούν ευκαιρίες που δημιουργήθηκαν από την αποσύνδεση της Αμερικής από την κινεζική τεχνολογία, ενώ άλλες έχουν επωφεληθεί σημαντικά από την επιδότηση που προέκυψε από τον Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act).

Ωστόσο, ο Trump απειλεί να ανατρέψει όλα αυτά. Όχι μόνο διαφαίνεται ο κίνδυνος επιβολής δασμών -η Bundesbank εκτιμά ότι αυτοί θα μπορούσαν να μειώσουν το γερμανικό ΑΕΠ κατά μία ποσοστιαία μονάδα- αλλά και νέοι αμερικανικοί περιορισμοί ενδέχεται να πλήξουν Γερμανούς κατασκευαστές που χρησιμοποιούν κινεζικά εξαρτήματα.

Παράλληλα, οι περιορισμοί αυτοί θα επιταχύνουν την αναζήτηση των Κινέζων εξαγωγέων για εναλλακτικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης.

Η γερμανική βιομηχανία διχάζεται σε ό,τι αφορά την Κίνα, σημειώνει ένας διπλωμάτης: αν και πολλές εταιρείες του Mittelstand, ιδιαίτερα από τον τομέα των μηχανημάτων, υποστηρίζουν την πολιτική του «περιορισμού κινδύνων» (de-risking), αυτοκινητοβιομηχανίες και όμιλοι όπως η BASF εντείνουν την παρουσία τους.

Η Volkswagen και η BMW σχεδιάζουν μεγάλες νέες επενδύσεις στην παραγωγή στην Κίνα, όπως και εταιρείες ανταλλακτικών αυτοκινήτων όπως η Continental.

Οι πιέσεις από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας συνέβαλαν στο να είναι η Γερμανία μία από τις μόλις πέντε χώρες που ψήφισαν κατά των δασμών της Ε.Ε. στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Οκτώβριο.

Στο εσωτερικό της γερμανικής κυβέρνησης υπάρχουν εντάσεις μεταξύ διπλωματών και υπηρεσιών ασφαλείας, που επιθυμούν να τιμωρήσουν την Κίνα με εμπορικούς περιορισμούς για τη στήριξή της στη Ρωσία και αυτών που προσανατολίζονται στη βιομηχανία και φοβούνται ότι μια τέτοια κίνηση θα ήταν πολύ δαπανηρή για τη Γερμανία με χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

2 Σχόλια

  1. Βρε οι τουρίστες να έρχονται και ας καταστραφεί ο πλανήτης… Να κονομάνε τα λ@μόγια !!

  2. Η Θεία Δίκη αργεί, αλλά δεν λησμονεί !
    ΄Ηρθε, επιτέλους, η ώρα να τιμωρηθούν οι γερμαναράδες που αιματοκύλησαν την ανθρωπότητα με δύο παγκοσμίους πολέμους, που λιμοκτόνησαν λαούς, που βασάνισαν και δολοφόνησαν αθώους, που άρπαξαν ξένη περιουσία, που πειραματίστηκαν με την ανθρώπινη σωματική ακεραιότητα και την υγεία των υποδούλων τους, που κατέστρεψαν υποδομές και έφεραν τα μύρια όσα δεινά στον κόσμο …
    Πού είσαι χιτλερο-ναζί σόϊμπλε να καμαρώσεις το αφήγημά σου περί “οικονομικού θαύματος” του αιμοβόρου τέρατος, το οποίο -“θαύμα”- βασίστηκε στην φιλευσπλαχνία των πολιτισμένων λαών όταν σας διέγραψαν το χρέος, με αντίστοιχη ζημία και αδικία των νικητών …
    Πού είσαι γκιόσα μέρκελ να κουνήσεις προκλητικά το δάκτυλο σε αυτούς που χρωστάς και αρνείσαι πεισματικά να αποζημιώσεις για όσα τους προκάλεσες …
    Πού είσαστε γερμανοτσολιάδες να κάνετε τεμενάδες στους ανάλγητους / εγκληματίες Ούννους που μόνον δεινά επέφεραν στους λαούς …
    Η εκδίκηση (που είναι η δικαίωση για τους αδικηθέντες) είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο και αυτό το πιάτο θα το φάτε μέχρι κεραίας, απόγονοι της παλιο φυλής …

Comments are closed.