Οι ερευνητές που μελετούν τα δεδομένα πτήσης των δύο αεροσκαφών κάνουν λόγο για πολλές και σημαντικές ομοιότητες μεταξύ τους.
Χωρίς δύο καίρια χαρακτηριστικά ασφαλείας πούλησε η Boeing τα αεροσκάφη τύπου 737 ΜΑΧ στις εταιρείες Ethiopian Airlines και Lion Air, αφού ο κολοσσός των αερομεταφορών είχε αποφανθεί στο παρελθόν ότι είναι προαιρετικά, και πρέπει να πωλούνται με επιπλέον κόστος στους πελάτες του.
Παρόλο που δεν έχουν ακόμα διευκρινιστεί τα αίτια των αεροπορικών τραγωδιών που βύθισαν στο πένθος την Αιθιοπία και την Ινδονησία τους τελευταίους μήνες, οι ερευνητές που μελετούν τα δεδομένα πτήσης των δύο μοιραίων αεροσκαφών κάνουν λόγο για πολλές και σημαντικές ομοιότητες μεταξύ τους.
Τα δύο χαρακτηριστικά ασφαλείας που πωλούνταν extra από την αμερικανική κατασκευαστική εταιρεία ήταν, σύμφωνα με τον Guardian, μία ένδειξη για τη «γωνία προσβολής» της πτήσης που εμφανίζει τις ενδείξεις από δύο αισθητήρες και μια «λυχνία διένεξης» που ενεργοποιείται αν οι αισθητήρες αυτοί βρίσκονται σε αντίθεση.
Κανένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν συμπεριλαμβανόταν στα καταδικασμένα αεροσκάφη όταν πουλήθηκαν από την Boeing στους δύο αερομεταφορείς, όπως αποκάλυψαν πρώτοι σε ρεπορτάζ τους οι New York Times. Όπως επισημαίνεται, ήταν στο χέρι των αεροπορικών εταιρειών να αγοράσουν ή όχι τις αναβαθμίσεις, μια στάνταρ πρακτική από τον «γίγαντα» των αερομεταφορών που του επιτρέπει να αυξάνει τα κέρδη του.
Οι περισσότερες προαιρετικές αναβαθμίσεις αυτού του τύπου αφορούν σε διακοσμητικά χαρακτηριστικά ή λειτουργίες που βελτιώνουν την άνεση των επιβατών. Όταν όμως το ζήτημα αφορά την ασφάλεια του αεροσκάφους, είναι τουλάχιστον ηθικά επιλήψιμο να χρεώνεις έξτρα για «δικλείδες» που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποτρέψουν μία τραγωδία και να σώσουν ανθρώπινες ζωές.
Όπως μετέδωσε εχθές το Reuters, η Boeing πρόκειται να τοποθετήσει την προαναφερόμενη «λυχνία διένεξης» στα πιλοτήρια των αεροσκαφών της στο πλαίσιο της επερχόμενης αναβάθμισης λογισμικού που έχει ανακοινώσει για όλα τα 737 ΜΑΧ. Σύμφωνα με το πρακτορείο, εδώ και πολλά χρόνια υπάρχουν διαφωνίες ανάμεσα στους ειδικούς της αεροπλοϊας σχετικά με τον αριθμό των ενδείξεων που πρέπει να υπάρχουν μέσα στο cockpit και αφορούν στην «γωνία προσβολής» των πτήσεων, δηλαδή τη γωνία που σχηματίζει το πτερύγιο με την εισερχόμενη ροή αέρα, μια μέτρηση που δείχνει εάν ένα αεροπλάνο είναι πιθανό να «στολάρει» και να χάσει απότομα ύψος.