Ένα από τα βασικότερα στοιχεία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελούν οι μπαταρίες καθώς η ηλεκτροκίνηση κάνει άλματα μπροστά. Η συντήρηση και ο έλεγχος των συσσωρευτών δεν αποτελεί απλή υπόθεση και γι’ αυτό δεν γίνεται από τον κάτοχο του οχήματος. Οι ηλεκτρικές μπαταρίες αυτοκινήτων είναι πολύ ανθεκτικές και σπάνια καταστρέφονται, ενώ συνήθως, τα προβλήματα που προκύπτουν προέρχονται από τα λεγόμενα κατασκευαστικά λάθη και σ’ αυτήν την περίπτωση, η ζημιά καλύπτεται από την εγγύηση.
Σημαντικός παράγοντας για να διατηρήσει τη μακροζωία της μια μπαταρία είναι η καθημερινή χρήση, ενώ άλλοι παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διάρκεια ζωής της είναι οι κλιματικές συνθήκες και η τοποθεσία. Σύμφωνα με τις συστάσεις των κατασκευαστών, η μπαταρία πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 5 χρόνια, ωστόσο, στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει, αφού σήμερα οι περισσότερες αντιπροσωπείες δίνουν 8ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι από τις κατασκευάστριες εταιρείες η μπαταρία μπορεί να είναι λειτουργεί κανονικά ακόμη και για 15-20 χρόνια.
Πώς γίνεται η φόρτιση
Μια μπαταρία EV φορτίζεται με ειδικό φορτιστή. Τα περισσότερα αυτοκίνητα προσφέρουν μονάδες τροφοδοσίας που μπορούν να συνδεθούν σε μια κανονική πρίζα στο σπίτι. Υπάρχουν όμως και ταχυφορτιστές. Εάν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί στο δρόμο, είναι απαραίτητο να βρεθεί σταθμός φόρτισης. Για καλύτερη απόδοση δεν θα πρέπει να φορτίζεται στο 100% της χωρητικότητάς της. Μια καλύτερη επιλογή για μεγάλη διάρκεια ζωής είναι η φόρτιση της μπαταρίας να κυμαίνεται μεταξύ 20% και 70-80%. Τόσο η πλήρης εκφόρτιση όσο και η πλήρης φόρτιση στο 100% μπορούν να προκαλέσουν ταχύτερη απώλεια των ιδιοτήτων της μπαταρίας.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, όταν οι μπαταρίες φορτίζονται στο σπίτι πάντα θα πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά το τιμολόγιο του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.
Αν υπάρχει η δυνατότητα νυκτερινού ρεύματος είναι καλό να επιλέγεται για δύο λόγους. Πρώτον γιατί η χρέωση είναι μικρότερη και δεύτερο γιατί με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση στο δίκτυο. Τα περισσότερα οχήματα που διατίθενται σήμερα στην αγορά χρησιμοποιούν μπαταρίες βάρους 250-350 κιλών. Όσο μεγαλύτερη χωρητικότητα έχει μια μπαταρία, τόσο πιο βαριά είναι που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσει ακόμη και τον μισό τόνο.
Η μέγιστη φόρτιση της μπαταρίας εκφράζεται σε κιλοβατώρες (kWh). Πρόκειται για μια μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται συχνά στο πλαίσιο της κατανάλωσης ισχύος, όπου 1 kWh είναι η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία μιας συσκευής που απαιτεί 1.000 watt για μία ώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενεργειακή κατανάλωση των αυτοκινήτων είναι κοντά στις 20 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.
Η αυτονομία είναι αυτή που καθορίζει τον αριθμό χιλιομέτρων που μπορεί να καλύψει ένα όχημα με μία μόνο φόρτιση. Στα τελευταίου τύπου οχήματα η αυτονομία κυμαίνεται από τα 200 έως και 600 χιλιόμετρα σύμφωνα με τα όρια WLTP που ως ένα μεγάλο ποσοστό δείχνουν το πραγματικό εύρος υπό κανονική χρήση οχήματος. Ωστόσο, η κατανάλωση μπορεί να μειωθεί ακόμη περισσότερο ανάλογα με τις περιστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της θερμοκρασίας και των οδικών συνθηκών, με αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία. Αν, επίσης, για κάποιο λόγο ένα αυτοκίνητο μείνει από μπαταρία και ο επόμενος σταθμός φόρτισης είναι μακριά, τότε ο οδηγός θα πρέπει απαραίτητα να πάει στο σημείο φόρτισης μόνο με τη χρήση οδικής βοήθειας και σε καμία περίπτωση με άλλον τρόπο.
Και με όλα αυτά τα μείον, απειλούν με αυξήσεις σε καύσιμα… φαντάζεσαι πόσα θα μένουν στον δρομο; άρα Πόσο θα αυξηθούν οι οδικές βοηθειεα; Όσο ένα βυτίο άλλη βενζινης Ίσως, αλλιώς άστο εκεί να γίνει κοτέτσι..