Μπορούσε να γίνει αυστηρός πατέρας με κωμικές διαστάσεις, φτωχός λατερνατζής σε περιοδεία, εν δυνάμει αρραβωνιαστικός παρά τη θέλησή του, ακόμα και η πέτρα του σκανδάλου από παρεξήγηση.
Ο Μίμης Φωτόπουλος υπήρξε ένας από τους πιο σπουδαίους εκφραστές της ελληνικής υποκριτικής τέχνης. Γεννημένος στις 8 Απριλίου του 1913 στο χωριό Ζάτουνα της Γορτυνίας, έζησε σκληρά παιδικά χρόνια, μετά το θάνατο του πατέρα του.
Η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών ήταν η πρώτη του γνωριμία με τους μεγάλους κλασικούς. Στο δεύτερο έτος όμως θα την αφήσει για πάντα για χάρη της αιώνιας αγαπημένης του: της υποκριτής.
Θα φοιτήσει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (τότε βασιλική σχολή) και θα κάνει συγκλονιστικές εμφανίσεις στον κινηματογράφο, το σανίδι και αργότερα την τηλεόραση. Πρεμιέρα στο Θέατρο κάνει το 1932, μόλις στα 19 του χρόνια, με τον θίασο του Κουνελάκη, που ανέβαζε την «Λοκαντιέρα».
Το άστρο του άρχισε να λάμπει όταν ξεκινά η Γερμανική κατοχή. Συντάσσεται με την Εθνική Αντίσταση και πολεμά τον εχθρό. Στα Δεκεμβριανά και ενώ η Ελλάδα μαστίζεται από τον πόλεμο, ο Φωτόπουλος καταφεύγει για να ζητήσει δουλειά σε ένα στέκι καλλιτεχνών στο Κολωνάκι. Ήταν παραμονή πρωτοχρονιάς του 1945. Εκεί τον συλαμβάνουν. Τον πρόδωσε ένας συνάδελφός του.
«Ξαφνικά, ένα βάναυσο χέρι μου χτύπησε τον ώμο. Γυρίζω και βλέπω έναν ταξιθέτη. Ήτανε το πασίγνωστο τομάρι του θεάτρου, ο Αποστόλης. Σε λίγο, να ‘μαι στα βάθη ενός κρατητηρίου. Βρισκόμουν βέβαια σε ένα αστυνομικό τμήμα, που στεγαζόταν σε κάποια πολυκατοικία κοντά στην οδό Αμερικής. Στην αρχή ήμουν ο μόνος ένοικος. Μα μέσα σε δύο ώρες, αυτό το μπουντρούμι είχε γεμίσει με τόσο κόσμο, που δεν είχαμε αέρα να αναπνεύσουμε»… έγραψε αργότερα στο «Το ποτάμι της ζωής μου», ένα από τα αυτοβιογραφικά του έργα.
Θα καταλήξει με τους συγκρατούμενούς του στο Ελ Ντάμπα της Αφρικής, χωρίς να γνωρίζει κανείς από τους δικούς του αν ζει ή αν πέθανε. Επιστρέφει τον Μάρτιο του 1945. Ήταν 25 Μαρτίου, χαρακτηριστική μέρα, θα πει αργότερα ο ίδιος.
Η επιστροφή του στην Ελλάδα σημαίνει και την καλλιτεχνική του επάνοδο. Από το 1952 γίνεται θιασάρχης και οκτώ χρόνια μετά κάθεται και στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Με τον θίασό του ταξίδεψε στην Αμερική, τη Γερμανία, την Αίγυπτο, την Τουρκία και την Κύπρο παίζοντας ασταμάτητα.
Παράλληλα, ο κινηματογράφος θα τον αγαπήσει και όχι άδικα. Η πρώτη ταινία που συμμετείχε ήταν το 1948, η «Μαντάμ Σουσού» ενώ η πορεία θα σταματήσει το 1985, οπότε και θα κάνει την τελευταία του εμφάνιση το «Εν πλω» . Επαιξε συνολικά, σε 91 ταινίες, στην πλειοψηφία τους κωμωδίες.
Η Ωραία των Αθηνών, Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο, τα Κίτρινα Γάντια, ο Θόδωρος και το δίκαννο, Ο εμίρης και ο κακομοίρης, Η κάλπικη λίρα, ο Γρουσούζης, η Καφετζού και πολλές ακόμα κινηματογραφικές ταινίες θα αναδείξουν το ταλέντο του.
Την περίοδο της δικτατορίας, η σύζυγός του η Μαργαρίτα Τσάλα, δημοτική σύμβουλος της Αριστεράς στο Μαρούσι τότε, εξορίζεται στη Γυάρο και αυτός θα μείνει μόνος με τις δύο του κόρες. Τότε ξεκινά να ασχολείται και με άλλες μορφές τέχνης.
Αγαπά το κολάζ και ξεκινά να επιδίδεται σε αυτό, τη ζωγραφική, την ποίηση και τη συγγραφή βιβλίων παράλληλα με την κινηματογραφική και θεατρική του παρουσία. Η πολιτιστική παρακαταθήκη μετρά 4 ποιητικές συλλογές, 3 αυτοβιογραφικά έργα, 2 θεατρικά έργα, 10 εκθέσεις ζωγραφικής με χαρακτηριστικό την ιδιότυπη τεχνική κολάζ γραμματοσήμων και περισσότερους από 100 πίνακές του που αγοράστηκαν.
Θεατρικά διέπρεψε στο «Βυσσινόκηπο» του Τσέχωφ, τις «Αγριόπαπιες» του Ίψεν στο θέατρο Τέχνης, το «Όνειρο καλοκαιρινής νύκτας» του Σαίξπηρ στο θέατρο του Βασιλικού Κήπου και για πολλά χρόνια υπήρξε καλλιτεχνικός συνοδοιπόρος του έτερου εξαίρετου ηθοποιού, του Ντίνου Ηλιόπουλου.
Χαρακτηριστική του τηλεοπτική ερμηνεία ο «Δον Καμίλλο» ενώ οι ατάκες του «Και μετά, θα κάαααθεσαι», «Αόματος!!!» έγινε σήμα κατατεθέν. Με διαφορά όμως η καλύτερη του (ή τουλάχιστον η πιο αγαπημένη μου) ατάκα ήταν στον Θόδωρο και το δίκαννο «Και έχει ένα περίεργο σχήμα η μύτη σου απόψε».
Ο Μίμης Φωτόπουλος πέθανε στις 29 Οκτωβρίου του 1986 και η ελληνική υποκριτική τέχνη μάλλον ποτέ δεν θα ανακτήσει πλήρως τις δυνάμεις της από τον χαμό ενός ακόμα σπουδαίου εκφραστή της.
Ο Φωτόπουλος ήταν στο ΕΑΜ, στον θίασο ηνωμένων καλλιτεχνών, όχι αντάρτης {οι ΕΛΑΣίτες ορκίζονταν στο όνομα του ελληνικού λαού,όχι σαν κάτι άλλους που ορκίζονταν στο Χίτλερ}.Έγινε γνωστός νωρίς απο τη συμμετοχή του σε διάφορες ταινίες {Οι Γερμανοί ξανάρχονται 1948, λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο 1955 κ.α}.Δεν έγλειψε χουνταίους κ.α για να κάνει καριέρα.Έκανε τη δουλειά του αξιοπρεπώς και ενώ η γυναίκα του ήταν εξόριστη στη Γυάρο.
οι ηθοποιοι της γενιας του, δεξιοι και αριστεροι, ηταν μεγαλοι γιατι εκτος απο ταλεντο δεν εκαναν πολιτικη και προπαγανδα μεσα απο τις ταινιες τους σαν τους σημερινους
Εμείς μια ζωή στο μπουρδέλο χώρα που λέγεται Ελλάδα κοιτάμε πως θα σκοτωθούμε μεταξύ μας. Αντί να ενωθούμε όλοι και να πολεμήσουμε τα τομάρια που κοιτάνε πως θα μας ξεπουλήσουν ασχολούμαστε με το παρελθόν λες και μπορούμε να το αλλάξουμε. Όλες οι χώρες τρέχουν προς τα εμπρός και εμείς είμαστε με τα μεταπολεμικά σύνδρομα…
ok ο Φωτοπουλος κι ο Βεγγος ηταν αριστεροι, ο Αυλωνιτης κι ο Κωνστανταρας δεξιοι . Και λοιπον ??? Δεν προκειται να παψω να αγαπω λογω της ιδεολογιας τους προσωπα που προσφεραν γελιο και συγκινηση σε γενιες Ελληνων. ΕΛΕΟΣ με τον διχασμο . Φτανει αυτος που ζουμε τωρα, θα σκαλιζουμε κ τι εγινε πριν 70 χρονια ?? ΥΓ. Επισης πρεπει να σταματησει η καραμελιτσα των αριστερων οτι ολοι οι σπουδαιοι Ελληνες ηταν αριστεροι. Ουτε ισχυει ουτε τους ρωτησατε αν σας αξιζει να μιλατε εκ μερους τους. Αν ζουσαν σημερα θα ντρεπονταν για την αριστερα
σιγα μην είναι ο συριζα αριστερα
ΡΕ ΤΟΥΒΛΑ ΔΕΝ ΚΟΒΕΤΕ ΤΙΣ ΜΑΛΑΚΙΕΣ Ο ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΟΝΤΩΣ ΗΤΑΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΟΣ ΝΑΙ ΠΟΛΕΜΙΣΕ ΣΤΗΝ ΜΕΡΙΑ ΤΟΥ ΕΑΜ ΝΑΙ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΟΚ ΜΕΤΑ ΕΙΧΕ ΟΦΕΛΟΣ ΝΑ ΠΟΛΕΜΙΣΕΙ?ΟΧΙ ΑΦΟΥ ΗΔΗ ΔΟΥΛΕΥΕ ΜΗΝ ΤΑ ΣΥΝΧΕΟΥΜΕ ΟΛΑ ΟΤΙ ΥΠΗΡΧΑΝ ΚΑΛΟΘΕΛΙΤΑΔΕΣ ΠΑΝΤΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΕΝ ΣΥΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΚΟΚΚΙΝΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΥΡΟΥΣ ΟΤΙ ΥΠΗΡΞΕ ΣΥΜΟΡΙΤΟΠΟΛΕΜΟΣ ΥΠΗΡΞΕ ΟΜΩΣ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΣΥΜΕΤΗΧΑΝ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΑΠΟΣΤΑΣΗΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΕΙΤΕ ΗΤΑΝ ΜΑΥΡΟΙ ΕΙΤΕ ΠΟΥΑ ΕΙΤΕ ΚΟΚΚΙΝΟΙ ΕΙΤΕ ΟΤΙ ΧΡΩΜΑ ΝΑ ΝΑΙ ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΤΟΝ ΚΥΝΔΥΝΟ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΤΙ ΑΠΛΟΣ ΑΠΟΣΤΑΣΙΩΠΟΙΕΙΣΑΙ ΕΣΦΑΞΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΣΤΟ ΣΥΜΟΡΙΤΟΠΟΛΕΜΟ ΑΠΟ ΟΣΟ ΞΕΡΩ ΟΧΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΗΡΕ ΜΕΡΟΣ ΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣ ΤΑ ΠΑΡΑΘΕΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΝΑ ΣΤΟΧΟΠΟΙΟΥΜΕ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ ΜΕΓΗΣΤΟΥ ΥΘΟΥΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΒΑΡΥ ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΕΤΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΔΕΚΕΜΒΡΙΑΝΑ ΔΗΛ, ΟΛΟ ΤΟ 1944 ΥΠΗΡΞΕ Ο ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΟΣ ΣΥΜΜΟΡΙΤΟΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ Η ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ 1946-1949. ΟΠΟΙΟΣ ΣΥΜΜΕΤΗΧΕ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΤΟ 44 ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΟΙΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑΤΙ ΦΑΝΗΚΑΝ ΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ-ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ΑΠΟ ΤΟΤΕ. ΤΟ ΤΙ ΕΚΑΝΕ ΜΕΤΑ ΔΕΝ ΜΕΤΡΑΕΙ.ΤΟΤΕ ΖΥΓΙΣΤΗΚΕ ΣΑΝ ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ ΚΑΙ ΑΠΕΤΥΧΕ.
Ο Φωτόπουλος ήταν πατριώτης που εντάχθηκε στο ΕΑΜ αλλά εξαπατήθηκε όπως πολλοί άλλοι.
Όλοι οι καλοί καλλιτέχνες είναι αριστεροί.Και αυτό γιατί διαβάζουν ώστε να είναι έξυπνοι να κοροϊδεύουν τους άλλους και αυτοί να κάθονται.Οι δεξιοί γενικά επειδή δε σκέφτονται και όλο δουλεύουν είναι επόμενο να είναι λιγότερο έξυπνοι και στα καλλιτεχ ικά να είναι σκεπάρνια.
Φυσικα κ δεν ισχυει αυτο που λες . Και μονο η γενικευση ειναι φασισμος κ το ξερεις. Oι : Χόρν, Καλουτά, Βλαχοπούλου, Μακρής, Αυλωνίτης, Μουσούρης, Κωνσταντάρας, Βασιλειαδου, Κοντου, Μουστακας, Ζερβός, Ηλιόπουλος, Παπαγιαννοπουλος, Γκιωνακης, Οικονομιδης, Συνοδινου, Βουγιουκλακη, Καρρας, Πρεκας, Παπαμιχαηλ ήτανε αριστεροι ?? Μηπως να μιλησουμε για τους αριστερους καλλιτεχνες που εγλειφαν τη χουντα ? H μηπως να σου θυμισουμε εσενα που εισαι αριστερος και ΣΚΕΦΤΕΣΑΙ (πιθανον επειδη κοπροσκυλιαζεις αφου οπως ειπες “οι δεξιοι δεν σκεφτονται επειδη ολο δουλευουν”), οτι ερχεται το δευτερο ΑΡΙΣΤΕΡΟ μνημονιο ?? Για πηγαινε στη Βορεια Κορεα που ανθει η ελευθερια και η τεχνη να μας πεις εντυπωσεις κ τα ξαναλεμε
ΚΑΘΕ ΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ
όπου “λογικός” να καταλάβω ότι εννοείς τα λαμόγια που έφαγαν το δημόσιο χρήμα και έχτισαν βίλες και έφτιαξαν περιουσίες στις πλάτες του λαού.Γιατί μόνο αυτού του είδους οι “λογικοί” άνθρωποι είναι κατά της επανάστασης της 21 Απριλίου που ανέστησε την Ελλάδα μας και την έκανε μεγάλη.Μέχρι που ήρθαν οι “λογικοί” άνθρωποι που καταχρέωσαν και ξεπούλησαν την Ελλάδα μας.
Άντε λοιπόν γυρίστε στην χούντα να έχετε τον Παττακό που γλύφοντας για χάρη βγήκε έξω και κατηγορούσε αυτούς που τον έβγαλαν.Μάθετε ότι η σπουδαιότητα των ανθρώπων προέρχεται από τους ίδιους και όχι από το αν είναι δεξιοί ή αριστεροί.
Ξυπνάτε λοιπόν γιατί δεν θα δούμε άπρη μέρα.
Φροντίστε ανάμεσα στους Έλληνες να υπάρχει διχόνοια,διαφορετικά θα κατακτήσουν τον κόσμο.
Αυτό ήταν το νόημα της φράσης του Βισμαρκ.
δημητρακη μακαρι να ειχες τα α……. του πατακου ,ολοι οι χουντικοι πεθαναν παμπτωχοι χωρις να κλεψουν ουτε μια δραχμη και καταφεραν να κανουν την Ελλαδα επι εξι συναπτα ετη την χωρα με τον μεγαλυτερο ρυθμο αναπτυξης παγκοσμιως και μια απο τις ελαχιστες χωρες που δεν χρωστουσαν τιποτα (ισως και για αυτο να τους εφαγαν)…..ασε λοιπον τις παπαριες που ακους απο τους ξεφτυλες,ψευτες και προδοτες δημοσιογραφους και πολιτικαντηδες που κονομανε εις βαρος μας καταστρεφοντας παραλληλα την πλουσιωτερη και ομορφοτερη χωρα του κοσμου.
Κρίμα και τον συμπαθούσα. Τελικα τα σκουπιδια οι αριςτεροι ειναι πολλοι στην Ελλαδα. Γι αυτο δεν θα σηκώσουμε ποτε κεφαλι.
και από δω και περα δε θα τον συμπαθείς ε? χαχαχαχ
η χ.α. φταίει για όλα σύντροφε….
ουγκ ναι συναδελφε φασιστα μου
Η ΧΟΥΝΤΑ ΤΟΥΣ ΕΚΑΝΕ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥΣ.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΗΤΑΝ ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ
και εσύ σπουδαίος πρέπει να σαι!!! πολύ σπουδαίος..
ναι,στον καβάλο…άντε ρε νούμερο!
Όλοι οι σπουδαίοι ήταν σπουδαίοι!