Σε μια γειτονιά κάπου στις ΗΠΑ, ένα αυτοκίνητο Tesla κυκλοφορεί με ένα αυτοκόλλητο προφυλακτήρα που γράφει: «Αγόρασα αυτό το αυτοκίνητο πριν μάθω ότι ο Elon είναι τρελός».
Το μήνυμα είναι και ειρωνικό και απολογητικό.
Θυμίζει ότι πλέον, ακόμα και η επιλογή ενός αυτοκινήτου μπορεί να έχει πολιτική φόρτιση.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια, το Tesla ήταν το απόλυτο σύμβολο οικολογικής συνείδησης και τεχνολογικής καινοτομίας.
Οι «προοδευτικοί» της μεσαίας και ανώτερης τάξης το υιοθέτησαν με ενθουσιασμό.
Ώσπου όλα άλλαξαν.
Ρήγμα
Ο Elon Musk, ο ιδρυτής και πρόσωπο της εταιρείας, ξεκίνησε να εκφράζει πολιτικές θέσεις που δεν ταίριαζαν καθόλου με το προφίλ των μέχρι τότε αγοραστών του.
Αυτό το ρήγμα εξελίχθηκε σε κάτι βαθύτερο: η αγορά ενός προϊόντος δεν είναι πλέον απλώς επιλογή γούστου ή ποιότητας.
Είναι πολιτική δήλωση.
Όπως έγινε με τη Bud Light, έτσι και το Tesla έγινε μέρος ενός πολιτικού πολέμου.
Μόνο που στην περίπτωση της Tesla, κάποιοι δεν αρκέστηκαν σε μποϊκοτάζ – ξέσπασαν βανδαλισμοί, επιθέσεις σε καταστήματα και ζημιές σε οχήματα.
Το παράδοξο είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να πωλούνται.
Όμως η Tesla είδε πτώση τόσο στις πωλήσεις όσο και στη μετοχή της. Ο λόγος; Ο ίδιος ο CEO της.
Η πολιτική εμπλοκή του Musk, η αντιπαλότητά του με τον κρατικό μηχανισμό και οι ριζοσπαστικές του απόψεις, αποξένωσαν ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού του κοινού.
Από τον Covid στο Twitter και μετά…
Η πολιτική «μεταμόρφωση» του Elon Musk ξεκίνησε την περίοδο της πανδημίας.
Όταν οι κυβερνήσεις επέβαλαν λουκέτα και περιορισμούς, εκείνος αντιστάθηκε.
Κράτησε εργοστάσια ανοιχτά, μετακίνησε την έδρα της εταιρείας του έξω από την Καλιφόρνια και αργότερα αγόρασε το Twitter για να το απελευθερώσει από τη λογοκρισία.
Η πλατφόρμα μετονομάστηκε σε X, άλλαξε ριζικά και έγινε εργαλείο διαμόρφωσης της κοινής γνώμης – φτάνοντας μέχρι και να επηρεάσει το εκλογικό αποτέλεσμα του 2024.
Αυτή η επιρροή οδήγησε τον Musk ακόμα πιο κοντά στην πολιτική σκηνή.
Στον νέο κυβερνητικό κύκλο, του ανατέθηκε να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα, όπως είχε κάνει στο Twitter.
Παρόλο που είχε μερική επιτυχία, η αντίσταση της γραφειοκρατίας και οι νομικές εμπλοκές μείωσαν τις προσδοκίες.
Η αρχική του πρόβλεψη για μείωση 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων στον κρατικό προϋπολογισμό έχει κατέβει στα 150 δισεκατομμύρια, μεγάλο μέρος των οποίων κινδυνεύει να χαθεί σε νομικά έξοδα.
Μπορεί ένας άνθρωπος να αλλάξει το σύστημα;
Η πορεία του Elon Musk, από ένας «κλασικός» επιχειρηματίας της Silicon Valley σε μια από τις πιο αμφιλεγόμενες φιγούρες της εποχής μας, δείχνει πώς η τεχνολογία, η πολιτική και η κουλτούρα μπλέκονται πια σε επίπεδο καθημερινότητας.
Το Tesla στο δρόμο δεν είναι απλώς αυτοκίνητο – είναι σύμβολο.
Και αυτό λέει πολλά για το πού κατευθυνόμαστε ως κοινωνία.
Ο Musk μπορεί να έκανε λάθη, μπορεί να πολώθηκε περισσότερο απ’ όσο έπρεπε, όμως βοήθησε να ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση:
Ποιος ελέγχει την πληροφόρηση;
Τι σημαίνει ελευθερία λόγου; Πού τελειώνει ο ακτιβισμός και πού ξεκινά ο φανατισμός;
Και, τελικά, πόσο πολιτική είναι η επιλογή του αυτοκινήτου που οδηγούμε;