Η ηλεκτροδότηση αρχίζει να αποκαθίσταται σταδιακά στη Χώρα των Βάσκων και σε περιοχές της Βαρκελώνης, σύμφωνα με μαρτυρίες που επικαλείται το πρακτορείο Reuters.
Ωστόσο, παραμένει ασαφές πότε θα επιλυθεί πλήρως η βλάβη που προκάλεσε εκτεταμένο μπλακ άουτ σε ολόκληρη την Ιβηρική χερσόνησο. Το ισπανικό υπουργείο Εσωτερικών έχει ήδη κηρύξει εθνική κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Τα νοσοκομεία στη Μαδρίτη και την Καταλονία έχουν αναστείλει όλες τις προγραμματισμένες ιατρικές επεμβάσεις, αλλά είναι σε θέση να παρέχουν φροντίδα στους ασθενείς που βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, χάρη στις γεννήτριες που διαθέτουν.
Πολλά διυλιστήρια διέκοψαν τη λειτουργία τους και ορισμένα πολυκαταστήματα έκλεισαν και στις δύο χώρες, όπως τα σουπερμάρκετ Lidl και το ΙΚΕΑ.
«Δεν καταλαβαίνω τίποτα. Δεν ξέρω σε ποιον να στραφώ. Η κόρη μου στη Βαρκελώνη γεννάει. Δεν θέλουμε να χάσουμε το τρένο για εκεί». Είπε ο Άνχελες Αλβάρεθ, ένας επίδοξος ταξιδιώτης που περίμενε έξω από τον σιδηροδρομικό σταθμό Ατότσα της Μαδρίτης.
Τα πλάνα από σουπερμάρκετ της Μαδρίτης δείχνουν μεγάλες ουρές στα ταμεία και άδεια ράφια, καθώς ο κόσμος έτρεξε να κάνει προμήθειες.
Η Τράπεζα της Ισπανίας ανέφερε ότι τα ηλεκτρονικά τραπεζικά συστήματα λειτουργούν «επαρκώς» χάρη στα εφεδρικά συστήματά τους, όμως κάποιοι κάτοικοι λένε ότι οι οθόνες των ΑΤΜ είχαν σβήσει.
«Βρίσκομαι σε ένα κέντρο δεδομένων και όλα έσβησαν. Όλοι οι συναγερμοί ηχούν και τώρα περιμένουμε να μάθουμε τι συνέβη», είπε ο μηχανικός, κάτοικος Βαρκελώνης, Χοσέ Μαρία Εσπέχο, 40 ετών.
Σε βίντεο που ανάρτησε στην πλατφόρμα Χ ο δήμαρχος της Μαδρίτης Χοσέ Λουίς Μαρτίνεθ-Αλμέιδα, προέτρεψε τους κατοίκους να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους και να μείνουν εκεί όπου βρίσκονται. «Είναι ουσιαστικής σημασίας να μπορούν να κυκλοφορούν τα οχήματα έκτακτης ανάγκης», εξήγησε.
Δημοσιογράφος ανέφερε ότι η λειτουργία στην πόλη αρχίζει να επανέρχεται σταδιακά σε κάποια κανονικότητα, «καθώς τις προηγούμενες ώρες και η Βαλένθια μαζί με τις υπόλοιπες χώρες της Ισπανίας, βυθίστηκαν στο γενικευμένο μπλακ άουτ». Όπως είπε ο δημοσιογράφος
«είδαμε σε πολλές περιπτώσεις πράγματα που θεωρούμε δεδομένα στην καθημερινότητά μας να περνούν στο φάσμα της πολυτέλειας. Και γιατί το λέω αυτό;
Το μετρό της πόλης έκλεισε. Επίσης, σχηματίστηκαν τεράστιες ουρές σε σούπερ μάρκετ αλλά και σε πρατήρια καυσίμων – λειτουργούσαν αυτά που διέθεταν μόνο γεννήτριες, καθώς όλα τα υπόλοιπα πρατήρια ήταν κλειστά. Επίσης, είδαμε να σχηματίζονται τεράστιες ουρές σε σούπερ μάρκετ προκειμένου οι Ισπανοί να αγοράσουν είδη πρώτης ανάγκης. Ακόμα όμως και η αγορά αυτών των ειδών πρώτης ανάγκης ήταν πολυτέλεια, καθώς έπρεπε να διαθέτεις χρήματα προκειμένου να τα αγοράσεις[…]
Σημαντικά επίσης τα προβλήματα στα ξενοδοχεία που διαμένουν οι αποστολές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος[…] Πλέον η πόλη αρχίζει και αποκτά ζωή. Βλέπουμε τα αυτοκίνητα να κυκλοφορούν, βλέπουμε τους κατοίκους να κυκλοφορούν. Βλέπουμε επίσης τουρίστες να κυκλοφορούν που δεν είδαμε τις προηγούμενες ώρες, κυρίως στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Σταδιακά επανέρχεται η πόλη σε μια κανονικότητα. Βέβαια, αυτό που μας επισημαίνουν οι Ισπανοί αλλά και Έλληνες που συναντήσαμε εδώ είναι ότι θα απαιτηθούν ακόμα ώρες προκειμένου να φτάσουμε στο 100% της λειτουργίας».
Στην Πορτογαλία, η εταιρεία ύδρευσης EPAL ανέφερε ότι ενδέχεται να υπάρξει πρόβλημα και με την υδροδότηση. Στα καταστήματα ο κόσμος σχημάτιζε ουρές για να αγοράσει φακούς, γεννήτριες και μπαταρίες. Ο πάροχος ηλεκτρικού ρεύματος EDP διαμήνυσε στους πελάτες του ότι δεν γνωρίζει πότε θα «ομαλοποιηθεί» η κατάσταση, προειδοποιώντας ότι ενδέχεται να χρειαστούν «πολλές ώρες» μέχρι να γίνει αυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα Publico.
Ραδιοφωνικοί σταθμοί στην Ισπανία μετέδωσαν ότι το Μετρό της Μαδρίτης εκκενώθηκε. Διακόπηκαν επίσης οι αγώνες τένις του τουρνουά Όπεν της Μαδρίτης.
Καθώς οι φωτεινοί σηματοδότες έσβησαν, στο κέντρο της πόλης επικρατούσε ένα τεράστιο μποτιλιάρισμα. Κάποιοι άνθρωποι με φωσφοριζέ γιλέκα στέκονταν στις διασταυρώσεις για να κατευθύνουν τη ροή της κυκλοφορίας.
Εκατοντάδες άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους της Μαδρίτης. Υπήρχε ισχυρή αστυνομική παρουσία γύρω από κτίρια κρίσιμης σημασίας. Ένας από τους τέσσερις ουρανοξύστες όπου στεγάζεται η Βρετανική Πρεσβεία εκκενώθηκε.
Οι τοπικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί έκαναν επίσης λόγο για ανθρώπους που εγκλωβίστηκαν σε ανελκυστήρες και σε συρμούς του Μετρό. Οι υπηρεσίες διάσωσης έκαναν 286 απεγκλωβισμούς, μόνο στην περιοχή της Μαδρίτης.
Κάποιοι κάτοικοι κατάφεραν να συνδεθούν στο Ίντερνετ και να αναρτήσουν βίντεο όπου αφηγούνται τις περιπέτειές τους – είτε στα μέσα μεταφοράς, είτε στα ασανσέρ. «Χτυπούσα την πόρτα και φώναζα. Με άκουσε ένας γείτονας και ειδοποίησε τη δημοτική αστυνομία», είπε ένας άνδρας, που παγιδεύτηκε επί 40 λεπτά σε έναν ανελκυστήρα.
Περίπου το 43% της ενέργειας της Ισπανίας προέρχεται από μονάδες που λειτουργούν με ανεμογεννήτριες ή φωτοβολταϊκά. Η πυρηνική ενέργεια καλύπτει το 20% των αναγκών και τα ορυκτά καύσιμα άλλο ένα 23%.
Η πορτογαλική αστυνομία ανέφερε ότι οι φωτεινοί σηματοδότες έσβησαν σε όλη τη χώρα. Το Μετρό δεν λειτουργεί στη Λισαβόνα και το Πόρτο και τα δρομολόγια των τρένων διακόπηκαν. Η διαχειρίστρια εταιρεία του Μετρό της Λισαβόνας ανέφερε ότι οι συρμοί ακινητοποιήθηκαν και κάποιοι άνθρωποι εγκλωβίστηκαν σε αυτούς.
Μια πηγή της αεροπορικής εταιρείας TAP Air είπε ότι το αεροδρόμιο της Λισαβόνας λειτουργεί με εφεδρικές γεννήτριες. Η ΑΕΝΑ, που διαχειρίζεται 46 αεροδρόμια στην Ισπανία, ανέφερε καθυστερήσεις στις πτήσεις σε όλη τη χώρα.
Τέτοια εκτεταμένα, πολύωρα μπλακάουτ είναι σπάνια στην Ευρώπη. Το 2003 ένα πρόβλημα σε μια γραμμή υδροηλεκτρικού σταθμού μεταξύ Ιταλίας και Ελβετίας προκάλεσε μπλακάουτ 12 ωρών στην ιταλική χερσόνησο. Το 2006 από υπερφόρτωση του δικτύου στη Γερμανία σημειώθηκαν διακοπές στην ηλεκτροδότηση σε ορισμένες περιοχές της χώρας, καθώς επίσης και στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Αυστρία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, ακόμη και το Μαρόκο.
ΑΠΕ-ΜΠΕ