SKYROS-21: Τι είδαν από ψηλά οι Γάλλοι πιλότοι των Rafale

Κοινοποίηση:
skyros5

«Από που βγαίνει το όνομα «SKYROS» της διεθνούς αποστολής σας;». «Μα…, από το δικό σας νησί φυσικά, τη Σκύρο!», είναι η απάντηση της Γαλλίδας αξιωματικού που παρακολουθεί δίπλα μας τις εκδηλώσεις στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα (σ.σ. στις 4/2/2021).

Είναι το στρατιωτικό αεροδρόμιο όπου εδώ και δεκαετίες διαβιούν τα… «Γαλλάκια», όλα τα μαχητικά, δηλαδή, που από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 έχει αγοράσει η χώρα μας από την αεροδιαστημική αυτή δύναμη και απαντούν αστραπιαία, όπως όλη η ελληνική Πολεμική Αεροπορία σε κάθε παραβίαση του εναέριου χώρου. Τη συζήτηση του συντάκτη του ΑΠΕ-ΜΠΕ Σωτήρη Κυριακίδη με τους Γάλλους πιλότους διακόπτουν μαζικές διελεύσεις μαχητικών Rafale και Mirage 2000-5, που άφησαν τους πολίτες άφωνους στην εκκίνηση της ημέρας, η οποία σχεδιάστηκε από ΥΕΘΑ, Α/ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ.

Αμέσως μετά απόλυτη ησυχία. Σε λίγα λεπτά θα έχουν προσγειωθεί στην ηλιόλουστη Τανάγρα όλα τα γαλλικά μαχητικά Rafale και ο καταγάλανος ουρανός θα γαληνέψει, ώστε να «ξεκουραστούν» λίγο τα συγκεκριμένα μαχητικά αεροσκάφη, που βρέθηκαν στη χώρα μας αφού είχαν ταξιδέψει από την μια άκρη της Ευρασίας μέχρι την άλλη. Μία τιτάνια προσπάθεια που δεν φαίνεται όμως να έχει ταράξει την ήρεμη φιγούρα της Γαλλίδας στρατιωτικού, η οποία θα συνεχίσει να εξηγεί πώς μαζί με άλλους 169 συναδέλφους της από τις 20 Ιανουαρίου είχε βρεθεί, πριν την Ελλάδα, στην Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Αίγυπτο.

skyros9

Οι Έλληνες αλλά και οι Γάλλοι είναι αεροπόροι μάχιμοι. Και αυτό ισχύει για πολύ λίγες αεροπορίες του πλανήτη. Για τους Έλληνες πεδίο δραστηριότητας είναι κατά κανόνα οι ελληνικοί ουρανοί, για τους Γάλλους από την άλλη είναι ο κόσμος όλος.

Αυτό το μαρτυρά το πολυμελές κλιμάκιο της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας που ξεχώριζε εύκολα γύρω μας φορώντας στολές με στοιχεία παραλλαγής ερήμου. Οι χειριστές των μαχητικών μάλιστα κάπως… «ξένιζαν» ως εικόνα όταν έβγαιναν από το κόκπιτ με ένα ιδιότυπο για τα ελληνικά δεδομένα ανοιχτό καφέ χρώμα στολής, που παρέπεμπε θα έλεγε κανείς, στις ατελείωτες ερήμους του γαλλόφωνου Μαγκρέμπ.

Άλλο ένα στοιχείο της νοοτροπίας μάχιμης δύναμης είναι το εξής: οι Γάλλοι πιλότοι, φέρουν εμφανώς στη στολή τους, μόνον το υπηρεσιακό τους «παρατσούκλι». Ένα επιπλέον μέτρο για την προστασία τους σε περίπτωση που, σε μία άτυχη στιγμή, βρεθούν στο έδαφος σε μία εχθρική περιοχή.

Ευγενέστατοι και έτοιμοι να απαντήσουν, μέχρι εκεί που τούς επιτρέπεται, σε ερωτήσεις. Μετρούν τα λόγια τους, όπως μετρούν και τις κινήσεις τους, όταν βρίσκονται σε αποστολή, είναι όμως εδώ σε μια σπάνια ευκαιρία ανοιχτοί σε μια σύντομη συζήτηση.

Η Ευρασία από ψηλά

Ο «Greg», ο Γάλλος πιλότος με ηρεμία, και βαθύ συναίσθημα ευγνωμοσύνης για τη φιλοξενία της Ελλάδας, στέκεται μπροστά στο γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος των 95 εκατομμυρίων ευρώ και απαντά στις ερωτήσεις για την αποστολή «SKYROS» και την ολιγοήμερη παραμονή του στην Τανάγρα, έχοντας ήδη τις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες πετάξει και σε άλλες τρεις χώρες.

«Πόσο διαφορετικά ήταν από κει ψηλά να παρατηρείτε τη μορφολογία του εδάφους στις χώρες όπου βρισκόσασταν;», είναι η πρώτη ερώτηση μετά τις απαραίτητες συστάσεις. «Είναι πολύ διαφορετικές, συγκλονιστικές, οι τόσες εικόνες που αντικρίζουμε σε όλες αυτές τις χώρες», απαντά και αρχίζει να «ζωγραφίζει» με λόγια τα τοπία που αντίκρισε μέσα στο ιπτάμενο… γραφείο του.

skyros11

«Στην Ελλάδα κυριαρχεί το γαλάζιο. Το γαλάζιο της θάλασσας και του ουρανού που συνδυάζεται όμως με πολύ ιδιαίτερο τρόπο με τα νησιά και τη μορφολογία του εδάφους στην ηπειρωτική χώρα. Είναι εντυπωσιακό, ξεχωριστό και πολύ όμορφο αυτό», θα τονίσει με έναν έτερο συνάδελφο του που συμμετέχει στη συζήτηση να προσθέτει σχολιάζοντας την πλούσια γεωμορφολογία της Ελλάδας πως οι Γάλλοι ιπτάμενοι της Armée de l’Air et de l’Espace ενθουσιάστηκαν όταν είδαν «…ακόμη και βουνά με χιόνι!», κάτι που βίωσαν τις στιγμές που πετούσαν πάνω από τον Παρνασσό.

Και οι δύο ιπτάμενοι θα συμφωνήσουν πως μια ξεχωριστή στιγμή ήταν η πτήση τους πάνω από ελληνικό νησί της Σκύρου, από όπου πήρε και το όνομα η γιγαντιαία αυτή γαλλική διεθνής αποστολή.

Και οι εικόνες από την Ινδία, την Αίγυπτο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τους αμέσως προηγούμενους σταθμούς; «Μεγάλες εκτάσεις ερήμου, μαγευτικό τοπίο και λίγα σημεία αναφοράς» στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έρημος «αλλά και μία μοναδική εικόνα από πράσινο, φύση, νερό και ζωή από όπου περνούσε ο ποταμός Νείλος!» στην Αίγυπτο.

Εκπαίδευση με προδιαγραφές πανδημίας

«Την ελληνική φιλοξενία, εκτός δουλειάς, στο… έδαφος φαντάζομαι πως δεν καταφέρατε να την απολαύσετε όσο θα θέλατε», είναι το σχόλιο το οποίο φέρνει κάποια απογοήτευση στο βλέμμα των χειριστών των Rafale αφού και το 2021 είναι χρονιά περιορισμών στις μετακινήσεις και για την γαλλική Πολεμική Αεροπορία, λόγω της πανδημίας.

«Ναι, είναι αλήθεια πως δυστυχώς και στην Ελλάδα, όπως και στις υπόλοιπες χώρες όπου βρεθήκαμε, δεν καταφέραμε να δούμε τίποτα πέρα από τις βάσεις και τα ξενοδοχεία μας εξαιτίας της Covid-19, παρόλα αυτά η φιλοξενία από τους συναδέλφους μας ήταν κάτι παραπάνω από εξαιρετική κατά τη διάρκεια της παρουσίας μας στην Ελλάδα», σχολιάζει ο «Greg».

Διακόπτουμε απότομα τη συζήτηση αφού στα αυτιά μας κυριαρχεί ένα εκκωφαντικό βουητό κινητήρων. Πίσω μας έτερος συνάδελφός του «Greg» ενεργοποιεί τους κινητήρες ενός γαλλικού μαχητικού που είχε προσγειωθεί κάπως μακριά μας. Ακολουθεί μια σύντομη τροχοδρόμηση και σιγά, σιγά ένα ακόμη θηριώδες διθέσιο Rafale ακινητοποιείται δίπλα μας.

Κινητήρες σβήνουν και ακολουθεί ο επίλογος μιας επιτυχημένης αποστολής που παρακολουθούμε για λίγο μαζί με τον «Greg» και τον συνάδελφο του: ανοίγει η καλύπτρα, ο πιλότος με πολλή προσοχή κατεβαίνει και το προσωπικό σε μία «χορογραφία» που γνωρίζει άριστα ξεκινά τον έλεγχο κάθε χιλιοστού του μαχητικού. Είναι κρίσιμες στιγμές. Το περίπλοκο αυτό τεχνολογικό εργαλείο πολεμικών επιχειρήσεων έχει κόστος 90 εκατομμύρια ευρώ και για να συλλειτουργεί με ένα ανθρώπινο σώμα πρέπει να ελέγχεται σχολαστικά μετά από κάθε λεπτό πτήσης.

Πίσω στη συζήτηση, η κουβέντα γυρνά στη Σκύρο και σε μια… αναπάντεχη γνώση: «Ξέρετε γνωρίζουμε γι’ αυτό το νησί σας, τη Σκύρο, γνωρίζουμε και για αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα μικρά αλλά με τόση δύναμη αλογάκια που έχει το νησί…» προσθέτει ο συνομιλητής μας που αναφέρεται στο, διάσημο όπως φαίνεται, σκυριανό αλογάκι.

Από τον Φεβρουάριο στον Απρίλιο

«Ελλάδα-Γαλλία συμμαχία» είχε πει πριν λίγη ώρα ο πρέσβης μιας από τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης Πατρίκ Μεζονάβ στους παρευρισκόμενους στην Τανάγρα και όλα δείχνουν πως έπεται συνέχεια στη συνεργασία των κορυφαίων μετά από τις τόσες πρόσφατες διακρίσεις σε ασκήσεις του ΝΑΤΟ Ελλήνων πιλότων με Γάλλους συναδέρφους τους.

«Ενδεχομένως δεν θα είμαι ο ίδιος εδώ αλλά ως Αεροπορία θα επιστρέψουμε σύντομα, στα τέλη Απριλίου καλώς εχόντων των πραγμάτων» προσθέτει ο «Greg» που επαναλαμβάνει την επίσημη πληροφόρηση των ανωτέρων του όταν θα ερωτηθεί εάν θα ήθελε να πετάξει ξανά μαζί με τους συναδέρφους του της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα.

Το τέλος της κουβέντας ξεφεύγει από τις πτήσεις και προσγειώνεται σε δύο τροχούς αφού έχει και λίγο από… Ποδηλατικό Γύρο Γαλλίας (!) το αθλητικό event που οι Γάλλοι λατρεύουν όσο τίποτα.

«Θα κερδίσει ο πρωταθλητής σας φέτος στο «Tour de France»;!» Στην τελευταία ερώτηση το βλέμμα του «Greg» φωτίζει και χαμογελά: «Μακάρι! Ελπίζω πως φέτος θα τα καταφέρει…» απαντά με ενθουσιασμό.

Η συνεκπαίδευση στο πλαίσιο της διεθνούς γαλλικής αποστολής «SKYROS 2021» τελείωσε την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου και εμείς με ένα au revoir ευχαριστήσαμε τον «Greg» για τη συζήτηση κοιτώντας ψηλά, αφού ένα ακόμη μαχητικό μόλις έχει απογειωθεί.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: