Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πετρελαίου θα πρέπει να προσαρμοστούν στην ενεργειακή μετάβαση διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν αυξημένο κίνδυνο κλεισίματος έως το 2035, ανακοίνωσε επιτροπή στελεχών στην Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής των Financial Times Commodities στη Λωζάνη τη Δευτέρα σύμφωνα με το Reuters.
Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πρέπει να αντιμετωπίσουν μια πτώση της ζήτησης για οδικά καύσιμα καθώς η νομοθεσία για την ηλεκτροδότηση και την ενεργειακή μετάβαση μεταμορφώνει τις ενεργειακές αγορές, οδηγώντας επίσης στην ανάπτυξη των επενδύσεων για βιοκαύσιμα και εναλλακτικά καύσιμα.
«Σε 10 χρόνια τα περισσότερα διυλιστήρια θα έχουν σταματήσει είτε τη διαδρομή του βιοδιυλιστηρίου… είτε θα έχουν κάνει ηλεκτροδότηση και αλλαγή καυσίμου σε υδρογόνο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα», δήλωσε η Ruth Herbert, διευθύντρια στην Essar Energy Transition, προσθέτοντας ότι τα διυλιστήρια που δεν μπορούν να μετατραπούν σε δέσμευση άνθρακα ή βιοδιύλιση θα κινδυνεύουν να κλείσουν.
Αλλαγή πρώτης ύλης
«Τα διυλιστήρια θα είναι πολύ πιο περίπλοκα όσον αφορά την πρώτη ύλη, αλλά όχι από την άποψη της λειτουργικής πολυπλοκότητας», δήλωσε ο Antonio Joyanes της Ισπανικής Moeve, πρώην Cepsa, προσθέτοντας ότι τα διυλιστήρια θα πρέπει να συνηθίσουν σε ένα μείγμα καυσίμων που περιλαμβάνει ηλεκτρονικά καύσιμα, ορυκτά καύσιμα και βιοκαύσιμα.
Ο Joyanes είπε επίσης ότι η Moeve είχε σκεφτεί να σταματήσει την επεξεργασία σε μία από τις στήλες απόσταξης της στα μελλοντικά της σενάρια, χωρίς να διευκρινίσει ποια από τα διυλιστήρια της θα προοριζόταν.
Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια αντιμετώπισαν ασθενέστερα περιθώρια κέρδους πέρυσι, μετά την ανάκαμψη από τον COVID και την ενεργειακή ασφάλεια μετά τις εκτεταμένες κυρώσεις στη Ρωσία που ενίσχυσαν τα περιθώρια κέρδους το 2022-2023.
Η κερδοφορία των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων έχει δεχθεί επίσης πιέσεις από νεότερα, πιο εκσυγχρονισμένα διυλιστήρια που έρχονται online στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή τα τελευταία χρόνια, επιταχύνοντας το κλείσιμο στην Ευρώπη.
Η τάση του κλεισίματος και των μετατροπών διυλιστηρίων πετρελαίου πρόκειται να εμφανιστεί στην Ευρώπη φέτος, με το μοναδικό διυλιστήριο της Σκωτίας, στο Grangemouth, να μετατρέπεται σε τερματικό εισαγωγών καυσίμων και το εργοστάσιο της Shell στο γερμανικό Wesseling να διακόπτει την επεξεργασία αργού.