Αυτή η στρατηγική αποτελεί μέρος των περίφημων «Τριάντα Έξι Στρατηγών» της αρχαίας Κίνας, οι οποίες είναι ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που έχουν σχεδιαστεί για να κερδίσουν οποιονδήποτε εχθρό χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο. Η προαναφερθείσα στρατηγική μιλά ξεκάθαρα για δημιουργία ψευδαίσθησης στο μυαλό του αντιπάλου σχετικά με κάτι (τεχνολογία, εξοπλισμό, ικανότητα κ.λπ.) που στην πραγματικότητα δεν διαθέτει, προκειμένου να ξεγελάσει τον εχθρό. Μια κλασική ψευδαίσθηση εν καιρώ πολέμου είναι να φαίνεται ότι κάποιος έχει καλύτερες, μεγαλύτερες και ισχυρότερες δυνάμεις από τις πραγματικές. Αυτή η απλή στρατηγική, εάν χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά, όταν ενισχύεται από την «ομίχλη του πολέμου» μπορεί να δημιουργήσει όλεθρο στο εχθρικό στρατόπεδο, όπως η επίθεση στον Yong Qiu από τον LinghuChao (δυναστεία Qin) το 756 π.Χ., όπου ο στρατός του Yong Qiu είχε ξεμείνει από βέλη και έτσι ο αμυνόμενος Στρατηγός, Chang Shun διέταξε να τοποθετηθούν ομοιώματα στρατιωτών από άχυρο στα διάφορα σημεία του φρουρίου. Ως εκ τούτου, όταν ο Chao εκτόξευσε χιλιάδες βέλη σε αυτούς τους στρατιώτες, οι δυνάμεις του Γιονγκ Κιου τους συγκέντρωσαν με ευγνωμοσύνη, αναπληρώνοντας έτσι τις προμήθειες τους.
Οι Κινέζοι έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από αυτές τις αρχαίες στρατηγικές (της Τέχνης του Πολέμου, τα 36 Stratagems) και έχουν προσπαθήσει να τις κρατήσουν επίκαιρες ακόμα και σήμερα. Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις ομιλίες του Κινέζου Προέδρου Xi περιλαμβάνουν έντονη χρήση κινεζικών ιδιωμάτων και παλαιών ρήσεων. Επίσης, το Art of War του Sun Tzu είναι ένα από τα πιο ευρέως διαδεδομένα και μεταφρασμένα έγγραφα για τη στρατιωτική στρατηγική. Οι περισσότερες από τις στρατηγικές στα στρατηγήματα περιλαμβάνουν εξαπάτηση κάτι που οι Κινέζοι έχουν χρησιμοποιήσει εκτενώς. Η σημερινή στρατηγική « Three Warfare » του PLA, ( πόλεμος κοινής γνώμης, ψυχολογικός πόλεμος και νομικός πόλεμος ), είναι μια επίσημη πολιτική και πληροφοριακή μη πολεμική στρατηγική (επίσης επηρεασμένη σε μεγάλο βαθμό από αυτά τα αρχαία κείμενα) που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην προπαγάνδα, την εξαπάτηση και εξαπάτηση χρησιμοποιώντας μέσα ενημέρωσης ελεγχόμενα από κόμματα ή άλλες μεθόδους προβολής της αυξανόμενης επιρροής της Κίνας στην παγκόσμια προοπτική, ιδίως στον τομέα των τεχνολογικών και στρατιωτικών εκσυγχρονισμών.
Το πολυσυζητημένο «Cognitive Domain Ops», που χρησιμοποιείται εκτενώς από το PLA (People’s Liberation Army), αντλεί επίσης έμπνευση από αυτές τις αρχαίες στρατηγικές εξαπάτησης/απάτης και παιχνιδιού με το ηθικό όχι μόνο των εχθρικών δυνάμεων αλλά και εξαπάτησης του πληθυσμού τους δημιουργώντας μια λανθασμένη αντίληψη για την κινεζική ανάπτυξη και δυνατότητες. Η λογοκρισία και ο έλεγχος των Mέσων Eνημέρωσης, από το ΚΚΚ και το Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό (PLA), ενισχύουν τη δύναμή του στον έλεγχο και τη διάδοση της ατζέντας και δεν επιτρέπει ούτε την παραμικρή κριτική και έλεγχο της πραγματικότητας των εισροών που διακινούνται από τα κινεζικά Μέσα Ενημέρωσης.
Αν και η ανθεκτικότητα των προϊόντων κινεζικής κατασκευής βρίσκει το μερίδιό τους σε κριτική σε πολλές χώρες όσον αφορά την αξιοπιστία και τη μακροζωία, είναι λόγω της λογοκρισίας των Μέσων Ενημέρωσης που η πραγματικότητα αυτών των αναφορών/ εξελίξεων είτε δεν αποκαλύπτεται καθόλου είτε αναφέρεται αργότερα από άλλα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης/ έρευνας. Αυτό το άρθρο στοχεύει να επισημάνει τις διάφορες πρόσφατες περιπτώσεις όπου οι τακτικές προπαγάνδας που χρησιμοποίησε ο PLA ξεκάθαρα επικαλέστηκαν και άφησαν την Κίνα σε αμηχανία. Το άρθρο θα επικεντρωθεί κυρίως στις αναφορές που σχετίζονται με την κατάσταση των εξαγωγών κινεζικής άμυνας και διάφορες πρόσφατες αναφορές μέσων που αμφισβητούν την ακρίβεια των κινεζικών ισχυρισμών και τα διάφορα ερωτήματα που εγείρονται σχετικά με την ποιότητα, την ανθεκτικότητα και τη συνολική απόδοση του στρατιωτικού εξοπλισμού.
Το μετεωρολογικό μπαλόνι της Κίνας
Το περιστατικό με το κινεζικό μετεωρολογικό μπαλόνι δεν χρειάζεται συστάσεις. Το μπαλόνι που διαφημιζόταν ως προηγμένος κινεζικός εξοπλισμός recce ήταν το θέμα της συζήτησης και έγινε διεθνή πρωτοσέλιδο για ολόκληρο σχεδόν το πρώτο εξάμηνο του 2023. Διάφορες θεωρίες σχετικά με τη φύση της αποστολής του και την ικανότητα επιτήρησης και την έκταση των δεδομένων που θα μπορούσε να είχε συλλέξει ενώ αβίαστα αιωρούμενος πάνω από τον αμερικανικό εναέριο χώρο εξέθρεψε τη φαντασία όλων. Ωστόσο, από τότε που καταρρίφθηκε το αερόστατο και ανακτήθηκε το περιεχόμενό του, δεν βρέθηκε κανένα συγκεκριμένο στοιχείο ότι ήταν εξελιγμένος εξοπλισμός επιτήρησης και παρακολούθησης. Στην πραγματικότητα, το Πεντάγωνο είπε ότι το κινεζικό κατασκοπευτικό αερόστατο «δεν συνέλεξε» καμία πληροφορία ενώ πετούσε πάνω από τις Ηνωμένες Πολιτείες 1 . Επιπλέον, τα τρία άλλα άγνωστα αντικείμενα που καταστράφηκαν πάνω από την Αλάσκα, τον Καναδά και το Μίσιγκαν, από την USAF, στον απόηχο του περιστατικού του Φεβρουαρίου, ισχυρίστηκαν αργότερα ότι ήταν «καλοήθη» από τις ΗΠΑ 2 . Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Λευκού Οίκου Τζον Κίρμπι, «τα αντικείμενα μπορεί να είναι «συνδεδεμένα με εμπορικές ή ερευνητικές οντότητες και επομένως καλοήθη».
Απότομη πτώση στις κινεζικές εξαγωγές όπλων λόγω ελαττωματικής ποιότητας
Έχουν εμφανιστεί πολυάριθμες αναφορές σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χώρες που έχουν εισαγάγει κινεζικό στρατιωτικό εξοπλισμό τα τελευταία χρόνια και έχουν οδηγήσει σε μείωση των κινεζικών αμυντικών εξαγωγών. Σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Ινστιτούτου Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI), από το 2016 έως το 2020, οι αποστολές όπλων της Κίνας μειώθηκαν κατά 7,8%, σε σύγκριση με τα στοιχεία της προηγούμενης πενταετίας. Η παγκόσμια αγορά της Κίνας συρρικνώθηκε επίσης από 5,6 % σε 5,2 % καθώς οι κινεζικοί εξοπλισμοί απέτυχαν να αποδώσουν όπως είχαν υποσχεθεί 3 . Σύμφωνα με τον Alexander Vuving 4 , καθηγητή στο Κέντρο Μελετών Ασφάλειας Ασίας-Ειρηνικού Daniel K Inouye, «τα όπλα που κατασκευάζονται στην Κίνα δεν είναι απλώς τεχνολογικά κατώτερα, αλλά παραμένουν επίσης μη δοκιμασμένα στο πεδίο της μάχης».
Η Κίνα εξάγει τον στρατιωτικό της εξοπλισμό σε περισσότερες από 53 χώρες, οι περισσότερες από τις οποίες είναι μικρές αγορές για μεγάλους προμηθευτές όπλων όπως οι ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, χώρες όπως το Πακιστάν, η Μιανμάρ, το Μπαγκλαντές και οι χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής είναι σημαντικοί εισαγωγείς. Ωστόσο, έχουν προκύψει σημαντικές ανησυχίες σχετικά με την ποιότητα και την ανθεκτικότητα, καθώς και τα πρότυπα πιστοποίησης αυτών των προϊόντων, παρά τους ισχυρισμούς της Κίνας, σε σύγκριση με τη Δύση 5 . Για παράδειγμα, τον Νοέμβριο του 2022, η Global Defense Corp, μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα της αμυντικής και αεροδιαστημικής βιομηχανίας ανέφερε ότι ο στρατός της Βιρμανίας καθήλωσε το αεροσκάφος JF-17 λόγω σοβαρών δομικών προβλημάτων και προβλημάτων κινητήρα που δεν έχουν ακόμη επιλυθεί και επί του παρόντος 11 αεροσκάφη JF-17 έχουν κηρυχθεί «ακατάλληλα για επιχειρήσεις». Έχουν προκύψει πολυάριθμες αναφορές από διάφορες χώρες σχετικά με την κακή ποιότητα, την υποβαθμισμένη απόδοση και τη μη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών, γεγονός που έχει γίνει αιτία ανησυχίας για την Κίνα, η οποία κατά τα άλλα ισχυρίζεται για άψογη απόδοση του εξοπλισμού της. Μια αναφορά αποτυχίας εξοπλισμού διαφόρων χωρών που χρησιμοποιούν κινεζικό στρατιωτικό εξοπλισμό συντάσσεται παρακάτω:
Αεροσκάφος
(α) J-20 . Το κινεζικό J-20, το μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, γνωστό για τις προηγμένες δυνατότητές του stealth που οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στα υλικά που απορροφούν τα ραντάρ (RAM). Αυτά τα υλικά έχουν σχεδιαστεί για να ελαχιστοποιούν τη διατομή ραντάρ του αεροσκάφους, καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευση και την παρακολούθηση του μαχητικού από τα εχθρικά συστήματα ραντάρ. Ωστόσο, οι σκληρές περιβαλλοντικές συνθήκες του Θιβετιανού Οροπεδίου φαίνεται να επηρεάζουν αυτά τα κρίσιμα στοιχεία μυστικότητας. Διάφορες αναφορές 6 υποδηλώνουν ότι οι επικαλύψεις RAM στο J-20 ανέπτυξαν ρωγμές λόγω του συνδυασμού χαμηλών επιπέδων οξυγόνου, ακραίων θερμοκρασιών και άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων, μετά από μία μόνο πτήση.
Τα μαχητικά stealth J-20 της Κίνας χαιρετίστηκαν ως η εμπροσθοφυλακή της αεροπορίας της, ωστόσο, αυτές οι ρωγμές στην κρυφή πανοπλία καθώς και η αξιοπιστία των κινεζικών ισχυρισμών όχι μόνο αποκαλύπτουν την πολυπλοκότητα της ανάπτυξης τεχνολογίας αιχμής σε ένα απαιτητικό περιβάλλον όπως το TAR (Tibet Autonomous Region), αλλά και σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τους ισχυρισμούς της Κίνας και την πραγματική ικανότητα ανάπτυξης μιας ιθαγενούς αόρατης (stealth) τεχνολογίας .
(β) JF-17 Thunder . Τον Νοέμβριο του 2022, ο στρατός της Βιρμανίας καθήλωσε τον στόλο των μαχητικών αεροσκαφών JF-17 λόγω σοβαρών δομικών προβλημάτων και προβλημάτων κινητήρα. Έντεκα αεροσκάφη κηρύχθηκαν «ακατάλληλα για πτήσεις», εγείροντας ανησυχίες για την ποιότητα αυτού του μαχητικού κινεζικής κατασκευής. Το Πακιστάν διαθέτει επί του παρόντος πάνω από 100 μαχητικά JF-17 Block 1 & 2 από τα οποία περίπου τα 40 δεν είναι άξια πτήσης. Μερικά από τα άλλα αναφερόμενα ζητήματα 7 είναι τα εξής:
(i) Η εγχώρια σύνδεση δεδομένων Link-17 του JF-17 δεν είναι συμβατή με το αμερικανικής κατασκευής Link-16 των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της PAF και ως εκ τούτου δεν είναι σε θέση να δώσει στο αεροσκάφος πραγματική διαλειτουργικότητα. Υπάρχουν προβλήματα με τους ρυθμούς μεταφοράς δεδομένων και με τη σύνδεση δεδομένων Link-17 8 .
(ii) Επιπλέον, τα κρίσιμα στοιχεία του αεροηλεκτρονικού εξοπλισμού JF-17, το ραντάρ KLJ-7 Al και ο Υπολογιστής Διαχείρισης Αποστολών Όπλων (WMMC), αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα. Ενώ το ραντάρ KLJ-7 φέρεται να έχει αντιμετωπίσει αρκετές επιχειρησιακές και προβλήματα συντήρησης, ο υπολογιστής διαχείρισης αποστολών όπλων (WMMC) αναφέρεται επίσης ότι έχει περιορισμένη χωρητικότητα και έδειξε υψηλό ποσοστό αστοχίας ορισμένων μονάδων του, συμπεριλαμβανομένης της κύριας μονάδας υπολογιστή. Η στρατιωτική χούντα που κυβερνά τη Μιανμάρ διαπίστωσε ότι το κινεζικής κατασκευής ραντάρ στο αεροσκάφος JF-17 του έχει χαμηλή ακρίβεια και το ίδιο το αεροσκάφος στερείται πυραύλων και αερομεταφερόμενου ραντάρ αναχαίτισης 9 πέραν της οπτικής εμβέλειας .
(iii) Μερικά από τα άλλα μη αξιοσημείωτα ελαττώματα του JF-17 περιλαμβάνουν τη χαμηλή αντοχή και την κακή ακρίβεια των βομβών REK (Range Extension Kit). Ονομάστηκε ακόμη και ως «PAF JF-17 Blunder» μετά τη συντριβή κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής αποστολής στις 15 Σεπτεμβρίου 2020.
UAV / UCAV
(γ) CH-4 . Το 2016, η Ιορδανία είχε αγοράσει έξι μη επανδρωμένα αεροσκάφη CH-4, τα οποία φέρεται να είναι σε μεγάλο βαθμό παρόμοια με το πρώιμο μοντέλο των Predators. Ωστόσο, μέχρι τον Νοέμβριο του 2018, η Πολεμική Αεροπορία της Ιορδανίας αποκάλυψε ότι ήθελε να τα αποσύρει, καθώς η απόδοση αυτών των UAV είναι μη ικανοποιητικός. Μετά τον παροπλισμό τους στις αρχές του 2019, τα CH-4B τέθηκαν προς πώληση και το πιο εύλογο σενάριο είναι ότι πουλήθηκαν στη Σαουδική Αραβία, η οποία διαθέτει ήδη μεγάλο στόλο CH-4B (σε αντίθεση με το LNA) 10 . Η Ιορδανία προτίμησε να απορρίψει τα CH-4B της –με τη σειρά της να μην αφήνει κανένα MALE UAV σε υπηρεσία στη χώρα– αντί να συνεχίσει να λειτουργεί ο τύπος θα μπορούσε να δείχνει ότι τα προβλήματά τους ήταν απλώς πολύ σοβαρά για να επιλυθούν . Παρομοίως, η Σαουδική Αραβία φαίνεται να αντιμετώπισε προβλήματα και στη λειτουργία των CH-4B της. Τα κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζονται σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνουν την έλλειψη τεκμηρίωσης σέρβις και συντήρησης και κανένα σύστημα παραγγελίας ανταλλακτικών/αποθέματος. Στο Ιράκ , με τα οκτώ από τα 20 CH-4B να συντρίβονται μέσα σε ένα χρονικό διάστημα μόλις λίγων ετών, τα δώδεκα εναπομείναντα CH-4B επί του παρόντος μαραζώνουν σε ένα υπόστεγο λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Σύμφωνα με μια έκθεση του συνασπισμού υπό την ηγεσία των ΗΠΑ το 2019, το Ιράκ διαθέτει περισσότερα από 10 CH-4, αλλά μόνο ένα ήταν πλήρως ικανό για αποστολή λόγω προβλημάτων συντήρησης. Στη συνέχεια αναφέρθηκε ότι όλοι είχαν ακυρωθεί λόγω συμβατικών προβλημάτων 11 . Η Αλγερία , ένας ακόμη χειριστής του CH-4B, έχασε τρία CH-4B σε συντριβή μέσα σε λίγους μήνες. Το πρώτο ατύχημα έλαβε χώρα το 2013 κοντά στην αεροπορική βάση Tindouf της Αλγερίας. δεύτερο κοντά στην αεροπορική βάση Ain Oussera. και τρίτο κοντά στην αεροπορική βάση Bir Rogaa 12 .
(δ) Wing Loong . Το Πακιστάν εισήγαγε τρία οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Wing Loong II, σχεδιασμένα από την CATIC, τον Ιανουάριο του 2021 . Ωστόσο, αυτά έπρεπε να στοιχειωθούν λόγω των ακρωτηριαστικών επιπτώσεων εντός ημερών από την επαγωγή τους. Η δυσλειτουργία που αναφέρθηκε 13 περιλαμβάνει προβλήματα με κάμερες EO/IR, αστοχία της πίσω αντλίας καυσίμου (όπου τα ανταλλακτικά που παρέχονται από την κινεζική εταιρεία ήταν αναντιστοιχία!) και αστοχία του SATCOM κατά τα στάδια εκτόξευσης και απογείωσης.
Συστήματα αεράμυνας
(ε) HQ-16 . Το Πακιστάν απέκτησε τα SAM μεσαίας εμβέλειας HQ-16 το 2017. Ωστόσο, έως και 477 ελαττώματα έχουν εμφανιστεί στο σύστημα από την έναρξή του, γεγονός που ήταν ένα σημαντικό πλήγμα για την αεράμυνα του Πακιστάν. Ακόμη και αφού μια κινεζική εταιρεία ανέπτυξε την ομάδα τεχνικών της, το 2021, για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα και να επιδιορθώσει τα ελαττώματα, τα προβλήματα αναφέρθηκαν ότι ήταν «πολύ εκτεταμένα για να αντιμετωπιστούν πλήρως» 14 . Ομοίως, η Μιανμάρ παρουσίασε επίσης δυσλειτουργίες με το σύστημα HQ-16 AD, με τρία από τα εννέα συστήματα να παραμένουν μη λειτουργικά λόγω τεχνικών ελαττωμάτων.
(ι) FN-16 MANPADS .Τα FN-16 MANPADS αποτελούν βασικό μέρος του συστήματος αεράμυνας του Πακιστάν. Ωστόσο, οι αστοχίες του συστήματος έχουν εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Πακιστάν να αμύνεται έναντι αεροπορικών επιθέσεων 14 , καθώς σημαντικός αριθμός συστημάτων FN-16 (περίπου 850) έχει βρεθεί ότι δεν λειτουργούν με ελαττωματικές νυχτερινές σκόπευση επιφανείας-αέρος και πεδίο μάχης σύστημα σηματοδότησης καθώς και προβλήματα πρόωρης φθοράς κ.λπ. Επιπλέον, το Πακιστάν ανέφερε επίσης ότι η ενσωματωμένη συσκευή απεικόνισης του πυραυλικού συστήματος FM90 (N) είχε ελαττωματικό σύστημα αισθητήρα υπέρυθρων (IR17) και ραντάρ SR-60. Ως αποτέλεσμα, το πυραυλικό σύστημα δεν μπόρεσε να κλειδώσει σε στόχους. Ως αποτέλεσμα, οι αισθητήρες IR-17 έπρεπε να απορριφθούν εντελώς 15 .
Εκτός από τις αναφορές που επισημάνθηκαν παραπάνω, υπάρχουν πολλές άλλες περιπτώσεις (διάφορων άλλων κινεζικών εταιρειών) όπου η αμυντική βιομηχανία της Κίνας έχει δεχτεί τεράστιο έλεγχο και κριτική μετά την εξαγωγή δυσλειτουργικού ή ελαττωματικού εξοπλισμού στις χώρες – αφήνοντάς τες αβοήθητες και ανυπεράσπιστες και στραγγισμένες από τον στρατό τους προϋπολογισμούς. Η ποιότητα, η ανθεκτικότητα και η συνολική απόδοση της κατασκευής από κινεζικές εταιρείες έχουν βρεθεί πολύ κάτω από τα επιθυμητά/αναφερόμενα πρότυπα. Αυτές οι περιπτώσεις αναδεικνύουν ξεκάθαρα τη ζοφερή πραγματικότητα των ισχυρισμών των Κινέζων να γίνουν παγκόσμιος κόμβος παραγωγής και την ικανότητά της να ανταγωνίζεται άλλες παγκόσμιες δυνάμεις.
Αν και η Κίνα προσελκύει τους πελάτες της (χώρες) για στρατιωτικό εξοπλισμό με προσοδοφόρες τιμές και την υπόσχεση άλλων επενδύσεων (όπως OBOR/CPEC κ.λπ.), οι Κινέζοι προμηθευτές επέδειξαν επανειλημμένα μικρή ευθύνη για τη συντήρηση ή την επισκευή που στη συνέχεια οδήγησε σε αυτές τις χώρες αναζητώντας βοήθεια από άλλες χώρες του τρίτου κόσμου, όπως φάνηκε όταν ο στρατός της Μιανμάρ έπρεπε να ζητήσει από Πακιστανούς τεχνικούς να επιλύσουν τα τεχνικά ζητήματα με το JF-17. Το Πακιστάν έπρεπε επίσης να προσεγγίσει τη Ρωσία για την προμήθεια κινητήρων RD-93 για το JF-17 του. περνώντας την Κίνα 16 .
Εκτός από το γεγονός ότι η Κίνα έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για αντιγραφή σχεδίων, αντίστροφη μηχανική τεχνολογίας και υπερβολή των δυνατοτήτων του εξοπλισμού της, ορισμένοι πιθανοί λόγοι/παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτές τις αποτυχίες εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος γρήγορου στρατιωτικού εκσυγχρονισμού της Κίνας, μπορεί να έχει οδηγήσει σε μικρότερα χρονοδιαγράμματα που οδηγούν σε ορισμένες συντομεύσεις σε διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου και δοκιμών. Ένας άλλος λόγος είναι ότι η Κίνα συχνά στερείται διαφάνειας σχετικά με τις στρατιωτικές της δυνατότητες και τα αναπτυξιακά της προγράμματα, γεγονός που καθιστά δύσκολη την αξιολόγηση της πραγματικής ικανότητας, της ανθεκτικότητας και της αξιοπιστίας των όπλων της. όπως συνέβη με το J-20 το οποίο αρχικά σχεδιάστηκε παρόμοια με το US-F-22 Raptor, αλλά έπρεπε να ενσωματώσει καναντέρ στο πλαίσιο του αεροσκάφους του για να καλύψει τις αεροδυναμικές ασυνέπειες. Επιπλέον, για να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές, η Κίνα δίνει ως επί το πλείστον προτεραιότητα στη μείωση του κόστους έναντι της ποιότητας στην παραγωγή όπλων της, αλλά γενικά συνεπάγεται υψηλότερο κόστος μετά την πώληση/συντήρηση ή κακή υποστήριξη συντήρησης.
Ανάμεσα στα τριάντα έξι στρατηγήματα που αναφέρθηκαν προηγουμένως, το εικοστό ένατο στρατηγείο (樹上開花, Shù shàng kāi huā, Στόλισμα του δέντρου με ψεύτικα λουλούδια ) μιλάει για την προσποίηση ότι είναι κάτι περισσότερο από τις δυνατότητές του . Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Κίνα έχει κάνει σημαντική πρόοδος στις στρατιωτικές του ικανότητες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, η διακριτική ανάπτυξη της στρατιωτικής της τεχνολογίας, οι υπερβολικοί ισχυρισμοί για τις δυνατότητές τους και οι πολυάριθμες περιπτώσεις/αναφερθείσες αστοχίες του εξοπλισμού της εγείρουν σοβαρές ανησυχίες για την ανθεκτικότητά τους μακροπρόθεσμα και την αξιοπιστία τους σε σκληρά σενάρια εν καιρώ πολέμου και Φαίνεται ότι οι κινεζικοί ισχυρισμοί για τις δυνατότητες του γηγενούς εξοπλισμού τους εμπνέονται σε μεγάλο βαθμό από αυτό το παλιό ρητό. Προς το παρόν, η μεγαλύτερη πρόκληση για την Κίνα είναι να αντιμετωπίσει αυτά τα κρίσιμα ζητήματα προκειμένου να διατηρήσει την αυτοαποκαλούμενη θέση της ως σημαντικός εξαγωγέας όπλων και για άλλες χώρες να έχουν εμπιστοσύνη στα οπλικά της συστήματα. Ο βαθμός στον οποίο η Κίνα θα μπορέσει να σώσει τη χαμένη της φήμη στο εγγύς μέλλον παραμένει ασαφής. Ένα άλλο μάθημα είναι για τις χώρες που σχεδιάζουν να αγοράσουν κινεζικό εξοπλισμό στο μέλλον καθώς και για όσες παρακολουθούν τακτικά την πρόοδό του να μην βιάζονται να βγάλουν συμπεράσματα και να μην ξεγελιούνται από τους υπερβολικούς ισχυρισμούς των κινεζικών εταιρειών.
Βιβλιογραφία
1. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66062562.
2. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-64644845
7. https://www.sps-aviation.com/story/?id=3248&h=The-UnReliable-JF-17
8. https://www.eurasiantimes.com/pakistans-jf-17-fighter-jet-an-absolute-failure-could-opt-for-j-10s-instead-greek-media/
9. https://www.sps-aviation.com/story/?id=3248&h=The-UnReliable-JF-17
10. https://www.oryxspioenkop.com/2022/01/operational-failure-ch-4bs-short-lived.html
11. https://www.janes.com/defence-news/news-detail/iraq-returns-ch-4-uav-to-service
14. https://theprint.in/world/china-unable-to-supply-spare-parts-for-missiles-it-sold-to-pakistan/1057526/
15. https://www.aninews.in/news/world/asia/pakistan-air-defence-system-put-in-danger-by-china20210720211101/ 16. https://www.sps-aviation.com/ story/?id=3248&h=The-UnReliable-JF-17