Έμπαινε μέσα στα σπίτια Ρομά σε καταυλισμούς επί τρία χρόνια, φωτογράφιζε την καθημερινότητα και την αισθητική τους και αποτύπωσε τη ζωή τους στο έργο του “Αθίγγανες Πολιτείες”. Ο Κοσμάς Εμμόγλου ξεκίνησε, πριν από τρία χρόνια, να πηγαίνει στον καταυλισμό “Αγ. Σοφία”, στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και να φωτογραφίζει τους κατοίκους του. “Σιγά- σιγά ανέπτυξα μια σχέση μαζί τους, άρχισαν να με εμπιστεύονται και να με βάζουν και στα σπίτια τους”, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Εμμόγλου, με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας του που διοργανώνει το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και εγκαινιάζεται την Πέμπτη, στις 20.00 στον χώρο τέχνης “TOSS GALLERY”.
“Μάλιστα”, συνεχίζει ο φωτογράφος, “τα νεαρά κορίτσια ήθελαν να ποζάρουν στον φακό μου και να τους δώσω μετά τις φωτογραφίες για να τις χαρίσουν στους επίδοξους γαμπρούς, αφού παντρεύονται σε πολύ μικρή ηλικία”.
Όπως εκμυστηρεύεται, οι συγγενείς του ζητούσαν να περιμένει “να ντυθεί καλά το κορίτσι” για να στηθεί μπροστά στον φωτογραφικό του φακό, κοιτώντας τον κατάματα.
Ιδιαίτερη εντύπωση πάντως του έκαναν και τα σπίτια των Ρομά που επισκέφθηκε, αφού χαρακτηρίζονταν από την απουσία …επίπλων. “Στα σαλόνια τους σπανίως έχουν καναπέδες και τραπεζάκια. Προτιμούν να ντύνουν τον χώρο με χαλιά για να κάθονται κάτω, ενώ περίοπτη θέση έχει η τηλεόραση που εντοιχίζεται σε γυψοσανίδα η οποία διακοσμείται στη συνέχεια με διάφορα σχέδια σαν έργο τέχνης”, αναφέρει ο κ. Εμμόγλου, προσθέτοντας ότι βαριά και χρυσοποίκιλτα έπιπλα έχει συνήθως η κρεβατοκάμαρα, που είναι εξαιρετικά φροντισμένη με φανταχτερά σκεπάσματα και μαξιλάρια.
Σύμφωνα με τον επιμελητή της έκθεσης “Αθίγγανες πολιτείες”, Βασίλη Καρκατσέλη, “πρόθεση του φωτογράφου και της όλης περιοδείας του είναι να αναδείξει με το έργο του το σύγχρονο Ρομά, έναν Ρομά που δεν έχουμε συνηθίσει ή δεν μπορούμε να δούμε, γιατί έχουμε μία παγιωμένη εικόνα για τους ανθρώπους αυτούς”.
“Ο φωτογράφος”, σημειώνει ο κ. Καρκατσέλης σε σχετικό σημείωμα για την έκθεση, “ανέπτυξε στη ροή των χρόνων μία σταθερή επαφή με τους κατοίκους αυτών των καταυλισμών, τους φωτογράφισε επανειλημμένα, τους προσέφερε τις εικόνες τους, ως αποτέλεσμα αυτής της μακροχρόνιας επαφής, αλλά και αναγνώρισης της τιμής που του έγινε, να του επιτρέψουν να μπει στα σπίτια τους και να τα φωτογραφίσει, με ή χωρίς την παρουσία των ιδιοκτητών τους”.
“Αυτό”, σύμφωνα με τον επιμελητή, “του επέτρεψε να εργαστεί για την παραγωγή εικόνων που ξεπερνούν τον ανεκδοτολογικό χαρακτήρα τέτοιων προσεγγίσεων ή την επιφανειακή θεώρηση τέτοιων καταυλισμών ή ομάδων, από φωτογράφους “βιαστικούς” και “τουρίστες”.
Παράλληλα με την έκθεση κυκλοφορεί και ένα λεύκωμα που επιμελήθηκε ο καθηγητής φωτογραφίας, Κωστής Αντωνιάδης, ο οποίος στο εισαγωγικό του κείμενο τονίζει ότι “διακρίνει κανείς μια οικειότητα, μια έκφραση επιθυμίας να φωτογραφηθούν, να δώσουν την εικόνα τους στο φωτογράφο”.
“Και στέκονται μπροστά στο φακό σοβαροί, επαναφέροντας στο τελετουργικό της φωτογράφισης πορτρέτων την αμηχανία και το δέος που η σύγχρονη τεχνολογία και η ευκολία των selfies έχουν εξοβελίσει”, υπογραμμίζει.
Το ολοκληρωμένο project του Κοσμά Εμμόγλου περιλαμβάνει 80 φωτογραφίες, εκ των οποίων οι 32 θα εκτεθούν στην έκθεση “Αθίγγανες πολιτείες”, που θα διαρκέσει έως τις 25 Νοεμβρίου.
Χεστήκαμε για τους κλέφτες βρωμιάρηδες σκατόγυφτους.