ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΠΡΙΝ ΤΟ 2025: Η ΠΡΑΣΙΝΗ «ΑΠΑΤΗ» ΚΑΙ Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ ΦΕΡΝΟΥΝ ΠΙΣΩ ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΙΛΕΚΑ – ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ

Κοινοποίηση:
2

Τσουνάμι αγανάκτησης – Πράσινη «ανάπτυξη» και Ουκρανία εξοργίζουν τους Ευρωπαίους – Έρχονται Κίτρινα Γιλέκα νο.2

Η τιμωρία κατά των πολιτών θα φέρει νέο κίνημα Κίτρινων Γιλέκων στην ΕΕ, τονίζει ο πρώην Επίτροπος Διαχείρισης Κρίσεων της ΕΕ, Janez Lenarčič
Η Ευρωπαϊκή Ένωση υπονομεύει η ίδια αυτό που αποκαλεί ως πράσινη μετάβαση, βασιζόμενη υπερβολικά στην καταστολή και στα πρόστιμα και όχι στην παροχή προστίμων κινήτρων προς τους πολίτες, τονίζει ο πρώην Επίτροπος Διαχείρισης Κρίσεων της ΕΕ, Janez Lenarčič, σε συνέντευξή του στο Politico.
Ο Lenarčič, που ολοκλήρωσε τη θητεία του στην Κομισιόν την 1η Δεκεμβρίου, βρέθηκε στο επίκεντρο αντιμετώπισης πολλαπλών κρίσεων, όπως η πανδημία, η σύγκρουση στην Ουκρανία και η ραγδαία αύξηση καταστροφών λόγω κλιματικής αλλαγής, όπως πλημμύρες και πυρκαγιές.1
Ο πρώην Επίτροπος Διαχείρισης Κρίσεων της ΕΕ, Janez LenarčičΠαρά τις αυξανόμενες κλιματικές καταστροφές, οι πιέσεις για άμεση δράση κατά της κλιματικής κρίσης φαίνεται να υποχωρούν, δίνοντας χώρο σε φωνές που ζητούν επιβράδυνση της πράσινης μετάβασης.

Η τιμωρία κατά των πολιτών θα φέρει νέο κίνημα Κίτρινων Γιλέκων στην ΕΕ

Πιο συγκεκριμένα, ο Lenarčič επέρριψε ευθύνες στην προσέγγιση της ΕΕ, η οποία, όπως τόνισε, στηρίζεται υπερβολικά σε αυστηρούς κανονισμούς και στην αύξηση του κόστους των ορυκτών καυσίμων, χωρίς να επενδύει αρκετά σε κίνητρα που κάνουν τις πράσινες επιλογές πιο ελκυστικές.
Το αποτέλεσμα, όπως προειδοποίησε, μπορεί να είναι αντίστοιχο με τις διαδηλώσεις των gilets jaunes (Κίτρινα Γιλέκα) στη Γαλλία, που προκλήθηκαν από αυξήσεις στη φορολογία καυσίμων.
«Δεν είναι σωστός τρόπος άσκησης πολιτικής να βασίζεσαι τόσο πολύ στο μαστίγιο», είπε χαρακτηριστικά.
«Τα Κίτρινα Γιλέκα μας έδειξαν ότι δεν μπορείς να τιμωρείς τους πολίτες. Πρέπει να κάνεις τις εναλλακτικές λύσεις ελκυστικές».
Παρά τις φωνές που ζητούν επιβράδυνση της μετάβασης, ο Lenarčič υπογράμμισε:
«Προχωράμε πολύ αργά, όχι πολύ γρήγορα. Πολύ αργά».

Το σύστημα υπερτιμολόγησης ρύπων πρέπει να σταματήσει

Αν και απέφυγε να επικρίνει ευθέως τους πρώην συναδέλφους του στην Κομισιόν, εξέφρασε τη διαφωνία του για την υπερβολική εξάρτηση από την τιμολόγηση των ρύπων ως κύριο εργαλείο μείωσης εκπομπών.
Αυτή η στρατηγική, την οποία υποστηρίζει ο νυν Επίτροπος Κλιματικής Αλλαγής, Wopke Hoekstra, δεν συνοδεύεται από επαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση των κοινωνικών επιπτώσεων.
Η μόνη προσπάθεια της ΕΕ να μετριάσει αυτές τις συνέπειες είναι ένα ταμείο ύψους 86 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη των φτωχότερων νοικοκυριών απέναντι στις αυξήσεις τιμών καυσίμων και θέρμανσης που θα επιφέρει το νέο σύστημα τιμολόγησης των ρύπων, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ το 2027.
Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι το ποσό είναι ανεπαρκές και προειδοποιούν για κοινωνικές αντιδράσεις.
«Το να κάνουμε τις παλιές λύσεις πιο ακριβές χωρίς να καθιστούμε τις νέες ελκυστικές δεν είναι ο σωστός τρόπος», σημείωσε ο Lenarčič.
«Φοβάμαι ότι αυτό μπορεί να αποτύχει παταγωδώς».

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ένα παράδειγμα παταγώσους αποτυχίας

Η αποτυχία της ΕΕ να δώσει επαρκή κίνητρα για πράσινες επιλογές έχει θέσει σε κίνδυνο τόσο τις κλιματικές πολιτικές όσο και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, πρόσθεσε.
Για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν πολύ ακριβότερα από τα συμβατικά.
Η ζήτηση στην ΕΕ έχει υποχωρήσει, ενώ στη Γερμανία, όπου καταργήθηκαν οι επιδοτήσεις πέρυσι, οι πωλήσεις μειώθηκαν.
«Το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβότερα δείχνει ότι δεν κάναμε τα σωστά βήματα», υπογράμμισε ο Lenarčič.
«Δεν επενδύσαμε στο να κάνουμε τις πράσινες επιλογές προσιτές και ελκυστικές. Θα μπορούσαμε να το έχουμε κάνει, αλλά δεν το κάναμε. Νομίζω ότι εδώ αποτύχαμε».

Αλυσιδωτές επιπτώσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες: Οι βιομηχανίες της ΕΕ αργοπεθαίνουν

Η πτώση των πωλήσεων έχει δημιουργήσει προβλήματα στους ευρωπαίους κατασκευαστές, οι οποίοι ήδη δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν την Κίνα.
Η κρίση έχει προκαλέσει πιέσεις από βιομηχανικούς φορείς και συντηρητικούς πολιτικούς για χαλάρωση των νέων προτύπων εκπομπών στα αυτοκίνητα, που θα τεθούν σε εφαρμογή το 2024.
«Ο κόσμος δεν θέλει να αγοράσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Northvolt βρίσκεται σε κρίση» — η σουηδική εταιρεία μπαταριών κήρυξε πτώχευση λίγο μετά τη συνέντευξη — «και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται σε κρίση. Οι στόχοι μας για μείωση των εκπομπών βρίσκονται επίσης σε κρίση», κατέληξε ο πρώην Επίτροπος.
«Όλα βρίσκονται σε κρίση, γιατί δεν κάναμε τις σωστές επιλογές».

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

1 Comment

Leave a Response