Στολισμένα φωτάκια, δεντράκια με χρωματιστά… λαμπιόνια, μεγάλες πολύχρωμες μπάλες, φανταχτεροί άγιοι βασίληδες, κάλτσες που προσμένουν τα δώρα των Χριστουγέννων, κοσμούν τις ωραιότερες βιτρίνες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, προσδίδοντας μία νότα αισιοδοξίας στην κατά τα άλλα… σκοτεινή πόλη. Φέτος ο δήμος αποφάσισε να μη στολίσει το κέντρο της Θεσσαλονίκης, με το παραδοσιακό δέντρο στην πλατεία Αριστοτέλους, τα καραβάκια και τα παιχνίδια για τα παιδιά, αλλά να δημιουργήσει έναν «λαβύρινθο» από πολλά μικρά έλατα στο κέντρο της πλατείας, με… αντίτιμο 60.000 ευρώ.
Αυτή ο απόφαση που πήρε την τελευταία στιγμή ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, δυσαρέστησε ιδιαίτερα τους επιχειρηματίες που στεγάζονται στο κέντρο της πόλης, καθώς και τους Θεσσαλονικείς, όπως αναφέρουν οι ίδιοι στην Karfitsa. «Δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι από τον ανύπαρκτο στολισμό. Διαχέεται μία μιζέρια και δημιουργεί μία άσχημα ψυχολογία στον κόσμο. Έχουμε ανάγκη από μια ευχάριστη νότα χαράς και αισιοδοξίας κάτι που σε καμία περίπτωση δεν πηγάζει από την εικόνα της πόλης μας», σημειώνουν οι πολίτες που φαίνονται ιδιαίτερα απογοητευμένοι από αυτό που αντικρίζουν.
Το μεγάλο παράπονο των επαγγελματιών είναι, όπως υπογραμμίζουν, ότι άργησε πάρα πολύ να γίνει οποιαδήποτε δραστηριότητα όσο αφορά στον στολισμό της πόλης. «Πέραν από αυτό, δεν είναι και ικανοποιητικός. Η δράση που είχαμε κάνει εμείς ήταν πολύ καλύτερη από αυτήν που γίνεται σήμερα στον δήμο. Υπήρχε μία ζωντανή, γιορτινή ατμόσφαιρα μέσα στην πόλη. Αυτή η ζωντάνια μεταφέρεται και στην αγορά. Εμείς ως φορέας, έχουμε το χρέος να κάνουμε τέτοιες δράσεις προς όφελος των επαγγελματιών που να είναι ανταποδοτικές. Ότι κάναμε ήταν με αποκλειστικά δική μας χρηματοδότηση, χωρίς να έχει κάποια οικονομική επιβάρυνση το Επιμελητήριο», αναφέρει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Ηλιάδης.
«Δε ζητήθηκε η συμβολή μας»
«Η συνεργασία από το δήμο δε ζητήθηκε, παρ” ότι εμείς προτείναμε όπως κάθε χρόνο, να υπάρχει μία κοινή δράση. Αν ανατρέξετε στα προηγούμενα χρόνια θα δείτε τι αποτελέσματα είχαν οι πρωτοβουλίες που πήρε τότε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο για το στολισμό της πόλης. Ειδικά πρόπερσυ, ήταν μια εξαιρετική χρονιά, είχαμε ένα εξαιρετικό περιβάλλον στην πόλη της Θεσσαλονίκης, με πάρα πολλούς επισκέπτες από όλη την Ελλάδα και τις βαλκανικές χώρες. Φέτος, η μόνη δυνατότητα που μας δόθηκε, ήταν να κάνουμε ένα μικρό στολισμό στην Πλατεία Αριστοτέλους, μπροστά στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο, στο οποίο την ερχόμενη Κυριακή θα έχουμε μια εκδήλωση μαζί με όλα τα μέλη μας, τους οικονομικούς και πολιτικούς παράγοντες και με όλους τους συμπολίτες που θα έρθουν για να γιορτάσουμε τις μέρες των Χριστουγέννων, με τη συμμετοχή της μπάντας του Παπάφειου», λέει ο κ. Ηλιάδης.
«Η κατάσταση είναι τραγική»
Από την πλευρά του ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια του και να αναλάβει τον στολισμό της πόλης με δικά του έξοδα. «Ούτε εμείς αλλά ούτε και το καταναλωτικό κατάλαβε ότι πλησιάζουν οι γιορτές. Απ΄ ότι φαίνεται η Θεσσαλονίκη δεν πλησιάζει ακόμη στα Χριστούγεννα. Η πόλη δεν έχει καμία εορταστική χροιά. Η κατάσταση είναι τραγική. Η ψυχολογία επιχειρηματιών και καταναλωτών είναι στο ναδίρ. Εμείς στολίζουμε την πόλη. Ο δήμαρχος είπε ότι δεν έχει χρήματα- που κάθε δίμηνο παίρνει τα δημοτικά τέλη- , γιατί έχει ο Εμπορικός Σύλλογος; Κάνουμε όμως μία τεράστια προσπάθεια να βρούμε λεφτά, να βρούμε χορηγίες και να στολίσουμε την πόλη μας. Η αγορά είναι η ψυχή της κάθε πόλης, αν σβήσουν τα φώτα της αγοράς καταστραφήκαμε», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης.
Πυρετώδεις εργασίες
Ο Εμπορικός Σύλλογος έχει ξεκινήσει εδώ και μία εβδομάδα να στολίζει την οδό Τσιμισκή με φωτεινές κουρτίνες, προκειμένου να «ανάψουν» τα φώτα της πόλης. «Δουλεύουμε πυρετωδώς για να προλάβουμε να στολίσουμε τελευταία στιγμή, προκειμένου να αναπτερωθεί το ηθικό του κόσμου. Όσο αφορά στο εορταστικό ωράριο, τα καταστήματα θα έχουν συνεχόμενο ωράριο από τις 10:00 το πρωί μέχρι τις 9:00 το βράδυ. Το Σάββατο η αγορά κλείνει στις 05:00 το απόγευμα και την Κυριακή στις 06:00 το απόγευμα. Ενώ τις παραμονές η αγορά θα λειτουργεί από τις 10:00 το πρωί έως τις 05:00 το απόγευμα», αναφέρει ο κ. Φιλιππίδης.
Αισιόδοξοι οι επιχειρηματίες
Από την πλευρά τους οι επιχειρηματίες κάνουν ότι μπορούν προκειμένου να ανατρέψουν αυτή την σκοτεινή εικόνα της πόλης και να παρασύρουν των κόσμο σε εορταστικούς και αισιόδοξους ρυθμούς. Οι Karfitsa επισκέφτηκα τα καταστήματα με τις ωραιότερες βιτρίνες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. «Έχουμε στολίσει το μαγαζί εδώ και 15 μέρες. Ο δήμος… δεν έχει στολίσει και θα έπρεπε να βοηθήσει τους επαγγελματίες ομορφαίνοντας την εικόνα της πόλης μας. Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα και το κλίμα δεν είναι καθόλου εορταστικό, έχουν έρθει πελάτισσες από την Κύπρο με τα παιδιά τους για να χαρούν την στολισμένη πλατεία Αριστοτέλους και φυσικά απογοητεύτηκαν από αυτό που αντίκρισαν. Αντί για στολίδια και παιχνίδι… έχουμε ένα εκθετήριο με έλατα», λέει η επιχειρηματίας Έλενα Κιρίτση.
Την ίδια άποψη έχει και η Μαρία Ράμογλου που έστησε στη βιτρίνα έναν από τους ωραιότερους άγιους βασίληδες. «Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από τον στολισμό του δήμου. Δε συμβάλει στο να ανεβεί η ψυχολογία του κόσμου, ώστε να έχει διάθεση να βγει στην αγορά και να κάνει τα ψώνια του. Ακόμη και οι τουρίστες που έρχονται απογοητεύονται από την εικόνα που βλέπουν».
Έστω και τελευταία στιγμή
Να κάνει κάτι ο δήμος και να μην αφήνει την πόλη ξεστόλιστη ζητούν οι επιχειρηματίες που προσμένουν να δουν ένα αναμμένο λαμπιόνι, έστω και την τελευταία στιγμή. «Ανήκω σε μία γενιά που μεγάλωσε με τα φωτάκια στην Τσιμισκή. Επιτέλους θα πρέπει να καταλάβουν οι δήμαρχοι ότι για να τονωθεί η κίνηση στην αγορά αλλά και ο τουρισμός αυτή την περίοδο πρέπει να κάνει κάτι. Δε νοείται να είναι Χριστούγεννα και να έχουμε μία ξεστόλιστη πόλη. Δεν είναι τυχαίο ότι σε όλες της Ευρωπαϊκές πόλεις έχει τόσο μεγάλη ανάπτυξη ο τουρισμός αυτή την περίοδο. Το κίνητρο για να πάει κάποιος ένα ταξίδι αυτή την περίοδο είναι το εορταστικό κλίμα, τα «φώτα» και εμείς έχουμε αφήσει τη Θεσσαλονίκη στο σκοτάδι», λέει η υπεύθυνη καταστήματος ενδυμάτων, Αγγελική Καραφίλη.
«Δεν είμαι καθόλου ικανοποιημένος φέτος από την εικόνα της Θεσσαλονίκης. Δεν υπάρχει ούτε ένα φωτάκι. Δείχνει μία μίζερη πόλη. Η εικόνα που βγαίνει προς τα έξω είναι αρνητική για τους Θεσσαλονικείς αλλά και για τους τουρίστες που έρχονται για την περίοδο των εορτών. Έστω και αργά θα πρέπει ο δήμος να στολίσει το κέντρο της πόλης», λέει χαρακτηριστικά ο Θανάσης Λίγδας.
Πήραν την κατάσταση στα χέρια τους
Οι ίδιοι οι επιχειρηματίες αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να αναλάβουν μόνοι τους το στολισμό των δρόμων όπου βρίσκονται οι επιχειρήσεις τους. «Οι ίδιοι οι επιχειρηματίες φροντίσαμε να στολίσουμε την πόλη επιβαρυνόμενοι εμείς τα έξοδα. Σε συνεργασία με τη σχολή Καλών Τεχνών, στολίσαμε από την Χρυσοστόμου Σμύρνης μέχρι την Μητροπολίτου Ιωσήφ. Θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ότι μπορούμε για να στολίσουμε οι ίδιοι την πόλη μας, μιας και ο δήμος δεν έχει αναλάβει καμία δράση. Θα έπρεπε ο στολισμός να είναι στις προτεραιότητες του δήμου, ώστε να δημιουργηθεί ένα εορταστικό κλίμα και να υπάρχει γιορτινή διάθεση», τονίζει η επιχειρηματίας Τίμη Μουφτόγλου.
Την ίδια άποψη έχει και η Νάνσυ Μαρκοπούλου που αποφάσισε να κάνει ότι μπορεί προκειμένου να ανέβει η διάθεση του κόσμου που έρχεται στο κατάστημά της. «Φτιάξαμε την εορταστική βιτρίνα πριν από δέκα μέρες και τοποθετήσαμε στο μαγαζί ένα τραπέζι υποδοχής με γλυκά. Σε σχέση με πέρυσι έχει αργήσει να ξεκινήσει η εορταστική κίνηση της αγοράς, όμως σιγά σιγά ο κόσμος έχει ξεκινήσει να κάνει τα γιορτινά ψώνια. Με καλή διάθεση και χαμόγελα πιστεύω πως θα πάμε καλά. Όσο για τον στολισμό του δήμου… δεν στολίσαμε! Εννοείται ότι επηρεάζει την ψυχολογία του κόσμου. Ακόμη και για τους τουρίστες, έρχονται και βλέπουν την εικόνα μίας πόλης υποανάπτυκτης. Εμείς από την πλευρά μας θα κάνουμε ότι μπορούμε για να φτιάξουμε τη διάθεση του κόσμου. Τις ημέρες των γιορτών θα έχουμε παιδάκια στο μαγαζί να λένε τα κάλαντα και θα δίνουμε κάποια δωράκια», σημειώνει.
Ξεκίνησαν τις αγορές
Σταδιακά οι επαγγελματίες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης βλέπουν την κίνηση στην αγορά να αυξάνεται, καθώς βρισκόμαστε μόλις οκτώ μέρες μακριά από τα Χριστούγεννα. «Από τέλη Νοεμβρίου έχει ξεκινήσει να αυξάνεται η κίνηση στην αγορά. Ο κόσμος έχει ήδη αρχίσει να προγραμματίζει τα ψώνια του. Ήδη το Σάββατο και την Κυριακή ο κόσμος βγήκε στην αγορά, ενώ θεωρώ πως θα συμβάλλει θετικά και το εορταστικό ωράριο. Φέτος ο στολισμός της πόλης μας είναι… αφαιρετικός κάτι που δεν επιδρά θετικά στην ψυχολογία του κόσμου. Ο δήμος θα έπρεπε να δώσει το πρώτο έναυσμα ώστε να ανεβεί το ηθικό καταναλωτών αλλά και επιχειρηματιών. Θα έπρεπε να δημιουργηθεί ένα ευχάριστο και ενθαρρυντικό κλίμα στην αγορά τις ημέρες των γιορτών», αναφέρει η υπεύθυνη καταστήματος γυναικείων ενδυμάτων, Σοφία Χιότη.
Όπως εξηγεί η επιχειρηματίας, Ελεάννα Θεοδωρίδου οι πολίτες έχουν μπει ήδη στον πειρασμό να γευτούν τα πρώτα χριστουγεννιάτικα εδέσματα. «Ο κόσμος έχει αρχίσει να αγοράζει μελομακάρονα, κουραμπιέδες και διάφορα χριστουγεννιάτικα σοκολατένια δωράκια. Εμείς έχουμε στολίσει τη βιτρίνα μας από τα τέλη Νοεμβρίου, όπως και οι περισσότεροι επιχειρηματίες, σε αντίθεση με τον δήμο Θεσσαλονίκης. Το κέντρο είναι σκοτεινό, λείπει το εορταστικό κλίμα. Ο κόσμος δεν κατεβαίνει να δει, να χαρεί την πόλη στολισμένη και κατ’ επέκταση να ψωνίσει. Ακόμα αρνητικά σχόλια από τους πελάτες μας για την εικόνα της πόλης, ενώ τουρίστες που έρχονται από άλλες περιοχές της Ελλάδας απογοητεύονται. Τους κάνει αρνητική εντύπωση που δεν είναι στολισμένα όπως άλλες χρονιές», αναφέρει η κ. Θεοδωρίδου.
Της Έλενας Καραβασίλη- Φωτορεπορτάζ Σάββας Αυγητίδης/karfitsa.gr
Γιατι να στολισει;σου λεει δε ταβαζω τα λεφτα στη τσεπη μου; τι λενε οσοι τον ψηφισανε;ετσι ειναι οι ελληνες εδω κ 40 χρονια μια ζωη πανε κ τους ψηφιζουνε κ μετα μουρμουρανε μια ζωη μαζοχες σας πηραν χαμπαρι και οι κοτες.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΝΙΚΗ.
ΣΤΟΛΙΣΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΘΕΟΜΟΥΡΛΕ!