ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ Ο ΚΥΡΙΤΣΑΚΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ «ΜΠΗΧΤΕΣ» ΠΑΠΠΑ ΟΤΙ…ΤΑ «ΠΑΙΡΝΕΙ»! Λάβαμε και δημοσιεύουμε στο makeleio.gr,… από φίλο αναγνώστη του makeleio.gr, κείμενο με τα όσα συνέβησαν στην χθεσινή συνεδρίαση της Θεσμών και Διαφάνειας στην Βουλή. Αναλυτικά:
Στέφανε Καλησπέρα
Σου στέλνω τον σύνδεσμο από την χθεσινή συνεδρίαση της Θεσμών και Διαφάνειας στην Βουλή όπου παραστάθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δημήτρης Κυριτσακης. Σου στέλνω και τα πρακτικά της συνεδρίασης. Ο Παππας της ΧΑ τον έκανε ρόμπα, μιλάει σελίδα 42 και μετά. Άφησε σοβαρά υπονοούμενα ότι ο Κυριτσακης τα παίρνει για να καθυστερεί τις υποθέσεις.
Ο Κυριτσακης τρελάθηκε…
Το βιντεο είναι εδώ
με εκτίμηση
Γιώργος
Αναλυτικά τα πρακτικά της συνεδρίασης:
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄ – ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
ΑΔΙΟΡΘΩΤΑ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα, 19 Ιανουαρίου 2016, ημέρα Τρίτη και ώρα 14:00΄, στην Αίθουσα «Προέδρου Γιάννη Νικ. Αλευρά» – 151) του Μεγάρου της Βουλής, συνεδρίασε η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, υπό την προεδρία της Γ΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Προέδρου της Επιτροπής, κυρίας Αναστασίας Χριστοδουλοπούλου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της συζήτησης επί των Εκθέσεων Πεπραγμένων της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ετών 2013 και 2014) και ακρόαση του Προέδρου της Επιτροπής, κ. Δημητρίου Κυριτσάκη.
Στο σημείο αυτό η Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής.
Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής – Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.
Στη συνεδρίαση παρίστανται ο κ. Δημήτριος Κυριτσάκης, Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η κυρία Διονυσία Ξηρόκωστα, Γενική Διευθύντρια της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ο κ. Γεώργιος Μυλωνάκης, Προϊστάμενος τους Γραφείου του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σήμερα έχουμε αρκετές αντικαταστάσεις. Κατ’ αρχήν ο κ. Θεοφύλακτος Ιωάννης αντικαθίσταται από το βουλευτή κ. Σέλτσα Κωνσταντίνο, η κυρία Δριτσέλη Παναγιώτα αντικαθίσταται από τη βουλευτή κυρία Γεννιά Γεωργία, ο κ. Τσίρκας Βασίλειος από τη βουλευτή κυρία Αυλωνίτου Ελένη. Επίσης, ο κ. Ιωάννης Αϊβατίδης αντικαθίσταται από το βουλευτή κ. Χρήστο Παππά και ο κ. Καρράς Δημήτριος θα αντικαταστήσει τον κ. Μάριο Γεωργιάδη.
Κύριε Κυριτσάκη, είχαν γίνει κάποιες ερωτήσεις, είχατε δώσει μια μικρή απάντηση για να κλείσετε με έναν τρόπο την προηγούμενη συνεδρίαση, έχετε το λόγο αν θέλετε να πείτε κάτι άλλο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΤΣΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού): Καταρχήν αξιότιμη κυρία Πρόεδρε, θα ήθελα να ευχαριστήσω εσάς αλλά και τους εκπροσώπους των κομμάτων που με τις εύστοχες ερωτήσεις τους μας έδωσαν το έναυσμα να
απαντήσουμε στους προβληματισμούς και στις σκέψεις οι οποίες σας απασχολούν.
Γνωρίζετε, κυρία Πρόεδρε, ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως και άλλες ανεξάρτητες αρχές στηρίζουν τη δημοκρατική νομιμοποίησή τους ακριβώς στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας που εποπτεύει και δι΄υμών μέσω του Κοινοβουλίου. Επομένως, έχω συνταγματική υποχρέωση να είμαι όσο το δυνατόν αναλυτικός στις απαντήσεις τις οποίες θα δώσω, αλλά επειδή γνωρίζω ότι ο χρόνος μας είναι πολύτιμος και πιεσμένος θα προσπαθήσω να είμαι ευσύνοπτος στις απαντήσεις εκτός αν κάποιος από τους κ.κ. βουλευτές θελήσει κάτι πιο ιδιαίτερο και πιο διευκρινιστικό.
Οι ευχαριστίες απευθύνονται τόσο στους κ.κ. εκπροσώπους των κομμάτων που εκφράστηκαν θετικά για την Επιτροπή όσο και στους ευτυχώς λίγους που ήταν αρνητικοί και κάθετα αντίθετοι με το έργο και την παρουσία της Επιτροπής. Στους τελευταίους πιστεύω εν τέλει να καταφέρω, αν όχι να τους αλλάξω την όλη θέση τους, διότι είναι δογματικά περισσότερο τα θέματα τους, τουλάχιστον να τους καταστήσω σαφές ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού λόγω θέσεως, σκοπού και θεσμικού πλαισίου βοηθάει τον ανταγωνισμό, βοηθάει την κοινωνία, βοηθάει τις επιχειρήσεις, βοηθάει την ελεύθερη αγορά να μπορέσει να αναπτυχθεί και να αποδώσει τους καρπούς κυρίως για τους πολίτες.
Αυτό, όπως είπα και προχθές, το πλαισιώνω και το αποδεικνύω με νούμερα και με δεδομένα. Μιας που μιλάω για δεδομένα και νούμερα και είχα πει, όπως θυμάστε για το βρεφικό γάλα -ενδεικτικά όλως και όχι για κάποιο λόγο- παρεμπιπτόντως θα πω ότι και η τάξη των φαρμακοποιών και η τάξη των μηχανικών και οι τάξεις όλων των επαγγελματιών είναι λίαν αγαπητοί για την Επιτροπή και για όλους απλώς η θέση μας και ο ρόλος της Επιτροπής υπαγορεύει για καλό και δικό τους να εφαρμόζονται ορισμένα μέτρα τα οποία θα βοηθήσουν και τους ίδιους να στέκονται σωστά στην κοινωνία και γενικότερα να παρέχουν τις υπηρεσίες τους κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Είχα πει, κυρία Πρόεδρε, με την ανακοίνωση τη δική μας ότι πρέπει το μη συνταγογραφούμενο βρεφικό γάλα να διατίθεται και στα σουπερμάρκετ. Με βάση έναν πίνακα με επίσημα στοιχεία βλέπω ότι στα φαρμακεία το 2011 ένα από τα βρεφικά γάλατα, το Almiron, πωλούνταν προς 24,09 € τα 900 γραμμάρια. Το 2012, που σημειωτέον είχε ανακύψει το θέμα και είχαν αναστατωθεί οι σύλλογοι και ο Σύλλογος Αχαϊας, ο οποίος απ’ ό,τι με πληροφορήσατε εδώ έχει κάνει και ένα υπόμνημα, είπαν εκεί τα δικά τους και είπαν ότι κύριοι εμείς δεν θα εφαρμόσουμε αυτή την υπουργική απόφαση, θα κάνουμε επιλεκτικές αγορές από τους επιχειρηματίες μόνο που τροφοδοτούν τα φαρμακεία. Αμέσως – αμέσως το γάλα από 24, 09 € πήγε 27,50 €, δηλαδή, πήγε 3,5 € πάνω στις 29/3/2012. Αντίστοιχα τα σουπερμάρκετ την ίδια χρονική περίοδο το πουλούσαν 21,02 €. Επομένως, υπήρχε μια διαφορά 30% κάτω με βάση αυτά τα επίσημα στοιχεία.
(Συνέχεια ομιλίας κ. Δημητρίου Κυριτσάκη, Προέδρου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς)
Κύλησε το θέμα, ήρθαμε το Φεβρουάριο του 2016 και βλέπαμε ότι τα φαρμακεία αναγκάστηκαν εκ των πραγμάτων και κατέβασαν το γάλα 22,27 ευρώ, ενώ το είχαν το 2011, το 2012, 27 ευρώ, το κατέβασαν 22,27 ευρώ και τα σουπερμάρκετ 21,5 ευρώ. Εδώ, το άνοιγμα του 30% που ήταν λιγότερο μετά την έκδοση της υπουργικής απόφασης, περιορίστηκε στο 3,5%. Γιατί, όμως η διαφορά; Διότι τα φαρμακεία υποχρεώθηκαν εκ των πραγμάτων και κατά αντανάκλαση και οι προμηθεύτριες εταιρείες, να μειώσουν την
προμήθεια του γάλακτος προς τα φαρμακεία, ως προς την τιμή. Επομένως, το ίδιο ακριβώς, κάτι αντίστοιχο, με μικρότερα νούμερα βέβαια, είναι το Sanilac της «Γιώτης», που και εκεί έχουμε μια μικρότερη τιμή, αλλά σε κάθε περίπτωση, αυτό δεν είναι εισαγόμενο, στα εισαγόμενα, όμως, έτσι είναι.
Επομένως, κυρία Πρόεδρε, με βάση στοιχεία επίσημα, προκύπτει ότι η τιμή του γάλακτος μειώθηκε από το ότι παρασχέθηκε η δυνατότητα με βάση την απόφαση της Επιτροπής να διατεθεί και από τα σουπερμάρκετ.
Θα πρέπει να πω κάτι γενικά για τη συντεχνιακή λογική. Οι φαρμακοποιοί μου είναι ιδιαίτερα συμπαθείς, όμως, αυτά τα οποία γράφουν στο υπόμνημά τους ήταν καλά να τα σκεφτούν πρώτα, γιατί θα πρέπει να πω ότι η απόφαση της Επιτροπής πήγε στο διοικητικό εφετείο, επικυρώθηκε από το διοικητικό εφετείο και μόλις χθες επικυρώθηκε και από το Συμβούλιο της Επικρατείας, διότι απορρίφθηκε η αναίρεση. Επομένως, δηλαδή, ο, τι είχαμε πει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν σωστά και επιβεβαιώθηκαν δικαστικά. Όμως, ας ξεχάσουμε τα δικαστήρια και εγώ θα σταματήσω σε μια ρήση στη γενική τους συνέλευση και αυτό θα παρακαλέσω τον πρόεδρο του οικείου φαρμακευτικού συλλόγου να δει και να σκεφθεί, αυτό που είπε ένας συνάδελφος του, ένας εκπρόσωπος κάποιου άλλου φαρμακευτικού συλλόγου, τον οποίον εγώ δεν τον γνωρίζω. Διαβάζω από τα πρακτικά. Είπε ότι «Κύριοι μιλήσαμε για τα γάλατα. Εγώ συμφωνώ με όλες τις τοποθετήσεις που έγιναν, αλλά μήπως κάναμε την αυτοκριτική μας για κάτι;
Μήπως αυτό το δώρο που πήραμε το 1998 και ήταν πράγματι ευνοϊκή παραχώρηση αυτή, επειδή ο τότε πρόεδρος ήταν και Πρόεδρος του ΕΦΕΤ και Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου…» -το πήραν το 1998, παρότι πιο μπροστά ήταν και από …. τα φαρμακεία….- «… εμείς οι ίδιοι το αποποιήσαμε. Θέλετε να σας πω γιατί; Να σας πω αυτό ότι ο Λοβέρδος είναι αλήθεια τα γάλατα δυστυχώς έπρεπε να τα πουλάμε 20% πιο φθηνά. Θέλετε να σας πω ότι σε μια έρευνα της αγοράς ανά την Ελλάδα, οι “Βερόπουλοι” και όλοι αυτοί, χωρίς διαπραγμάτευση πουλάνε λιανικά όσο εμείς αγοράζουμε από τις αποθήκες; Πότε διαπραγματευτήκαμε το γάλα, για να δώσουμε πιο φθηνό στον κόσμο; Απλώς μονοπωλήσαμε ένα προϊόν και επαναπαυθήκαμε σε αυτό και λέμε “εγώ το αγοράζω τόσο, του βάζω 15% και άσε την τιμή να είναι 10 φορές μεγαλύτερη ή 3 φορές πιο φθηνή από την Ευρώπη”. Δεν γίνεται, συνάδελφοι. Τελείωσαν ανεπιστρεπτί οι μονοπωλιακές πρακτικές στα φαρμακεία. Τα φαρμακεία πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικά.». Αυτά έλεγε κάποιος εκπρόσωπος του συλλόγου.
Εδώ, όμως, λέει τι έλεγε ο τότε Πρόεδρος: «Πρέπει να πιέσουμε και να μαζέψουμε όλοι συνεταιρισμοί τα γάλατα των φαρμακείων και την Παραμονή των Χριστουγέννων που είναι Σάββατο να τα διαθέσουμε δωρεάν σε όλους τους πολίτες της κάθε πόλης από εκείνη την ημέρα και μετά θα τα προμηθεύονται από το σπίτι του Λοβέρδου, με ανακοίνωση, την οποία θα κάνουμε νωρίτερα».
Από αυτό συνάγεται -λέει το δικαστήριο- κατά την άποψη της Επιτροπής ότι ο πρόεδρος εννοούσε ότι αν αρχίσουν να διαθέτουν τα σουπερμάρκετ γάλατα πρώτης βρεφικής ηλικίας, το επίπεδο της τιμής τους θα πέσει στο επίπεδο που βρίσκονταν τα γάλατα δεύτερης βρεφικής ηλικίας, τα οποία διατίθενται κανονικά από τα σουπερμάρκετ και οι τιμές είναι πολύ μικρότερες. Συντεχνιακό το θέμα. Εμείς από τη μεριά μας τι είπαμε; «Να διατίθεται το μη συνταγογραφούμενο…» –επαναλαμβάνω και πάλι- «…και έχετε τη δυνατότητα κύριοι φαρμακοποιοί να πολλά και τόσα άλλα πράγματα και να βγάζετε». Όχι, όμως, ότι φταίει η Επιτροπή και δέχτηκα τόσους μύδρους και τόσες κατηγορίες από τα σάιτ, διότι είπαμε να γίνει κάτι σωστό.
Να γίνει κάτι σωστό, γιατί τι λέει το Εφετείο: «Ουδόλως αποδεικνύεται ότι απέβλεπε στην ανωτέρω … να χαμηλώσουν οι τιμές, αλλά αντίθετα απέβλεπε στο να παραμείνουν τουλάχιστον ίδιες, χωρίς να μειωθεί το κέρδος των φαρμακοποιών, πράγμα που συνομολογείται και από τον Πρόεδρο στην ομιλία του ενώπιον της γενικής συνέλευσης της 10.1.2011».
Επομένως, δεν θέλω να επεκταθώ περισσότερο, αλλά ας καταλάβουμε και ας καταλάβουν και όλοι οι κλάδοι ότι αν παίρνουμε ένα μέτρο περιοριστικό για αυτούς προς καιρόν, είναι διότι το επιβάλλει και το συμφέρον το δικό τους, αλλά και των καταναλωτών ως προς τις τιμές.
Δεν θα επεκταθώ, κυρία Πρόεδρε σε κάτι περισσότερο, μόνο να συμπληρώσω το κάπως πρωτάκουστο ότι στο Συμβούλιο της Επικρατείας που είχαν προσφύγει οι κύριοι φαρμακοποιοί κατά της αποφάσεως των Υπουργών Ανάπτυξης τότε και Υγείας και Πρόνοιας κατά του κύρους της υπουργικής απόφασης που έλεγε ότι πρέπει να είναι ελεύθερο το γάλα και στα φαρμακεία, στην προσφυγή που έκαναν οι φαρμακοποιοί –ακούστε, ακούστε- ο Υπουργός του έλεγε ότι «ξέρεις κύριε υπογράφεις μια υπουργική απόφαση» και ο Γενικός Γραμματέας, ο τότε ,είπε στην υπεράσπιση, στην εκπροσώπηση του Υπουργείου ότι «κύριοι δεν θα υπερασπιστείτε τις απόψεις του Υπουργείου» και ήρθε το Συμβούλιο της Επικρατείας και έδωσε αναστολή και αναστάλθηκε η εκτέλεση αυτής της αποφάσεως.
Δηλαδή αντιλαμβάνεστε ότι αυτά τα πράγματα πρέπει να σταματήσουν και πρέπει κάποτε η διοίκηση και οι εκάστοτε κρατούντες και διοικούντες, να καταλάβουν ότι η ευνομία και η ευταξία υπαγορεύει τη σωστή διαβίωση αυτής της χώρας και επιβάλλεται να τηρείται απαρέγκλιτα. Αυτά για το βρεφικό γάλα. Εν συντομία, όμως, θα πω, όμως και αλλά, αν θέλετε και οτιδήποτε, αν σας μένει η παραμικρή αμφιβολία για αυτά που σας διάβασα προηγουμένως.
Για τις ακριβότερες τιμές στη χώρα μας, ακόμη και των δικών μας μας προϊόντων -είναι γεγονός ότι συμβαίνει αυτό- είναι μια συζήτηση που καθημερινά γίνεται, αλλά δεν μπαίνει πάντα στη σωστή βάση. Θα πρέπει να αναλογισθούμε ότι κάθε φορά έχει ένα
ξεχωριστό επίπεδο έντασης ανταγωνισμού, το οποίο διαμορφώνει και το επίπεδο των τιμών.
Κάποτε είχα διαβάσει μια συνέντευξη κάποιου ο οποίος διαθέτει εμπορεύματα από τους ξένους στη Βουλγαρία και κάπου αλλού και λέει «καλά, γιατί πουλάτε Ελλάδα ακριβότερα τα ίδια προϊόντα που πουλάτε στη Βουλγαρία και αλλού φθηνότερα;». «Μα…», λέει, «…κύριοι, εδώ βρίσκουμε αγοραστές». Πάει να πει, λοιπόν, ότι το επίπεδο του Έλληνα καταναλωτή θέλει να γίνει πιο προσεγμένο, να ξέρει τι αγοράζει, να προσέχει και να επιλέγει, ακριβώς, διότι ο πωλητής έχει όπου βρει να το πουλήσει ακριβότερα.
Επίσης, οι εξαγωγικές εταιρίες, οι οποίες πολλές φορές έχουν φθηνότερες τιμές στο εξωτερικό, το κάνουν και από επιθετική πολιτική, συμβαίνει και με άλλες χώρες, ότι πρέπει να πιάσουν αγορές, επομένως, μην το παίρνουμε αυτό ως μέτρο.
Για τη Siemens, κυρία Πρόεδρε, που είχατε την καλοσύνη να αναφερθείτε, πρέπει να σας πω το εξής ότι δεν μένει στο απυρόβλητο καμία επιχείρηση είτε ελληνική είτε ξένη, όταν υπάρχουν στοιχεία και για τη Siemens είχαμε επιληφθεί και είχαμε διατάξει έρευνες και είχαμε προχωρήσει σε κάποιο σημείο.
(Συνέχεια ομιλίας κυρίου ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΥΡΙΤΣΑΚΗ Προέδρου της
Επιτροπής Ανταγωνισμού)
Στη συνέχεια ψηφίστηκε ο Νόμος και βρήκαν κάποιο τρόπο και κάποιο μέσον για να δώσει ανταλλάγματα η SIEMENS. Υποχρέωσαν την Επιτροπή Ανταγωνισμού να σταματήσει διότι δεν θα είχε όφελος η περαιτέρω πρόοδος. Όμως πρέπει να μείνει η στερεά πεποίθηση ότι η Επιτροπή δεν κάνει πίσω για κανέναν.
Ο στόχος μας είναι η ελεύθερη αγορά να λειτουργεί με κανόνες, ώστε να προστατεύει την ανταγωνιστική διαδικασία και να αποτρέπει την κατάχρηση της ιδιωτικής οικονομικής ισχύος και για αυτό πολεμάμε τα καρτέλ. Για αυτό δεν μπορείτε να μας κατηγορείτε ως Επιτροπή, όταν πολεμάμε τα καρτέλ, ότι είμαστε ο σημαιοφόρος του κεφαλαίου και γενικότερα των μονοπωλίων.
Η Επιτροπή έχει ένα φάσμα εξουσιών μεγάλο. Εφαρμόζει το 101 και 102 άρθρο της Συνθήκης Λειτουργείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2004. Προσπαθούμε, όπως σας είπα και έδωσα και ορισμένα παραδείγματα, να δώσουμε όσο το δυνατόν καλλίτερη εικόνα και προς τα μέσα και προς τα έξω.
Κυρία Καββαδία, είναι σωστή η άποψή σας ότι η παρατεταμένη οικονομική κρίση κάνει σημαντικότερο τον ρόλο της Επιτροπής. Αυτό ακριβώς κάνουμε και εμείς, όσο μπορούμε περισσότερο. Στις ερωτήσεις σας θα απαντήσω στις επί μέρους
ερωτήσεις, για να δω εάν θα μπορώ να διασκεδάσω τις όποιες ανησυχίες σας.
Οι τραπεζικές συγχωνεύσεις, τις ζήσατε και εσείς και τις θυμάστε, ήταν σε μία περίοδο κρίσιμη για την ελληνική οικονομία και σε δύσκολες καταστάσεις. Ο προληπτικός έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, παρά την πίεση αυτή, ήταν εξονυχιστικός και πάντα σε βάθος, σε σημείο να προλάβουμε με τις συγχωνεύσεις αυτές, να μην δημιουργηθούν προβλήματα τέτοια, που να δημιουργηθούν μονοπώλια. Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίον εξετάζαμε τα πάντα. Και τις αγορές και τα μερίδια και τις επιπτώσεις και τις συνέπειες και όλα αυτά σε ολοήμερες και ολονύκτιες συζητήσεις της Επιτροπής. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίον δώσαμε προληπτικά την άδεια λειτουργίας, κατά παρέκκλιση, στην Τράπεζα Πειραιώς, σε σχέση με την απόκτηση των στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού της δραστηριότητας των ελληνικών εταιρειών της Τράπεζας Κύπρου, της Popular και της Ελληνικής Τράπεζας, προκειμένου να προστατευθεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα και να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη του κοινού στο Τραπεζικό σύστημα και για την προστασία του καταναλωτικού κοινού. Επίσης και για την πρόληψη δημιουργίας καταστάσεων αποσταθεροποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Θα πρέπει να ενθυμείστε, αν και εσείς βέβαια είστε νέοι, παλαιότερα είχε γίνει ένα τέτοιο κραχ στην Αγγλία και έκλεισαν κάποιες Τράπεζες, κάτι τέτοιο θέλαμε και εμείς να αποτρέψουμε. Ευτυχώς το αποτρέψαμε με τις έγκαιρες παρεμβάσεις μας στο θέμα
των συγχωνεύσεων. Για το ποιος θα πάρει ποια Τράπεζα, δεν είχαμε λόγο εμείς και ούτε ερωτηθήκαμε. Αυτό που εμάς μας ενδιέφερε ήταν εάν με αυτές οι συγχωνεύσεις θα μπορούσαν να δημιουργηθούν προβλήματα σε ορισμένους τομείς δραστηριότητας των Τραπεζών.
Η πρώτη συγχώνευση και η οποία ματαιώθηκε, το είπατε και εσείς κυρία Βουλευτή, ματαιώθηκε για άλλους λόγους που δεν γνωρίζουμε. Για την συγχώνευση της ΕΘΝΙΚΗΣ με την EUROBANK, επιβάλλαμε δεσμεύσεις. Οι δεσμεύσεις τι έλεγαν; Σε ορισμένους τομείς της αγοράς όπου υπήρχε κίνδυνος να δημιουργηθούν προβλήματα, τους επιβάλλαμε να πωλήσουν ορισμένα μερίδια ή να απαλλαγούν από ορισμένους κλάδους. Αυτό ακριβώς κάναμε όπου επιβαλλόταν και ήταν πρέπον για να στηριχθεί η ισορροπία. Αυτό θέλαμε και σε αυτό κατατείνουμε ως Επιτροπή. Όχι μόνο για τις Τράπεζες αλλά και για άλλες συγχωνεύσεις, που όπως ξέρετε είναι πάρα πολλές. Δυστυχώς σε εποχές κρίσης, γίνονται πολλές συγχωνεύσεις και στα Σούπερ Μάρκετ και στις Ιχθυοκαλλιέργειες και στις Τράπεζες και σε πολλούς άλλους τομείς όπου πράγματι πρέπει εμείς ως Επιτροπή να είμαστε παρατηρητές και ρυθμιστές και πάντα να προλαμβάνουμε καταστάσεις.
Ρωτήθηκα για την PROTON. Να πω ότι η PROTON BANK που συνενώθηκε με κάποια από τις άλλες Τράπεζες, είχε ένα ποσοστό του 1% στην Ελληνική Αγορά. Επομένως, ήταν ένα αμελητέο ποσοστό και επομένως δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα για αυτήν την συγχώνευση. Το αυτό και για την Millennium. Αυτή βέβαια είχε μεγαλύτερο ποσοστό, λίγο λιγότερο του 3% και μόνο σε μία αγορά είχε ένα 4%, αλλά αυτά είναι αμελητέα ποσοστά και επομένως δεν υπήρχε θέμα.
Εκεί που γεννήθηκαν θέματα ήταν πράγματι στην προσπάθεια να συγχωνευθούν μεγάλες επιχειρήσεις, όπως η EUROBANK με άλλες εταιρείες και εκεί πράγματι επιβάλλαμε δεσμεύσεις, όπως σας είπα.
Για τον ΟΠΑΠ που ρωτήσατε, πρέπει να σας πω ότι μας απασχόλησε πάρα πολύ η παραχώρηση της άδειας του ΟΠΑΠ και των Κρατικών Λαχείων, διότι το πραγματικό οικονομικό και νομικό θέμα ήταν η ίδια αγορά τα παίγνια με τα Κρατικά Λαχεία. Δηλαδή,
ή είναι διακριτή η αγορά των Κρατικών Λαχείων. Εάν ήταν στην ίδια αγορά, πράγματι θα είχαμε πρόβλημα. Όμως εδώ, προέκυψε με βάση σύγχρονα οικονομικά εργαλεία τα οποία τα έχουν οικονομολόγοι και αν τα ακούσετε, πράγματι έχουν μία φιλοσοφία, την οποίαν στηρίζουν σε υποθετικές αναλύσεις αλλά εκεί στηρίζεται το οικονομικό σύστημα. Είπαν, κύριοι, τα Κρατικά Λαχεία και τα παίγνια είναι κάτι διαφορετικό. Επομένως εφόσον είναι διαφορετικές αγορές, δεν υπάρχει πρόβλημα μονοπωλίου και πρόβλημα στην όλη αυτή εξαγορά. Επομένως η Επιτροπή, ενόψει αυτών των δεδομένων σας λέει ότι είναι τεκμηριωμένα στην απόφαση. Θα σας δώσω ένα απόσπασμα με αναλύσεις πολύ εκτεταμένες. Οι αποφάσεις μας θα πρέπει να σας πω ότι ξεπερνούν τις 200, 300, 400 και 500 σελίδες, σε συγχωνεύσεις που είναι ή θεωρούνται τα πιο απλά θέματα. Εκεί λοιπόν κατέληξαν οι οικονομικές αναλύσεις. Για αυτό ακριβώς, δώσαμε αυτό το δικαίωμα για μία δωδεκαετία τα Κρατικά Λαχεία να τα έχει ο ΟΠΑΠ, κάτι που προηγουμένως όπως ξέρετε τα είχε το Δημόσιο. Θα πρέπει να ξέρετε, το είπε και ο κύριος Βενιζέλος την προηγούμενη φορά και είναι γνώστης των θεμάτων, ότι ο έλεγχος για τα παίγνια, ανήκει στην Επιτροπή Παιγνίων, μία Ειδική Ανεξάρτητη Αρχή. Εμείς όμως είχαμε τον έλεγχο της συγχώνευσης.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΥΡΙΤΣΑΚΗ, Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού)
Ρωτήσατε, επίσης, για το πρόστιμο στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Θα πρέπει να σας πω, γιατί κάνατε χρήση του όρου και είναι ιδιότυπα τα θέματα, δεν ήταν καρτέλ εδώ, ήταν …., δηλαδή η Αθηναϊκής Ζυθοποιία το 1995 – 2000 κ.λπ. και τα πρώτα χρόνια, είχε ένα ποσοστό της τάξεως του 85, 90,95% της ελληνικής αγοράς. Ήταν, δηλαδή, σχεδόν μονοπώλιο.
Η Επιτροπή κινήθηκε, πράγματι, από τα χρόνια εκείνα, έκανε έναν έλεγχο, βρήκε ορισμένα στοιχεία, τα οποία όμως ήταν ατελή, διότι, δυστυχώς, κατά τον έλεγχο που έγινε βρέθηκαν τα ράφια
κενά, δηλαδή οι φάκελοι και δε βρήκαν πολλά πράγματα, το λόγο δεν τον ξέω, πάντως δε βρήκε η Επιτροπή πολλά πράγματα και αναγκάστηκε μετά σιγά σιγά να μαζεύει στοιχεία σε βάθος χρόνου για να μπορέσει να στήσει κάπως, να αναπλάσει το σκηνικό.
Το 2006 έκανε καταγγελία η ΜΥΘΟΣ και από εκεί πλέον ξεκίνησε μια συστηματική εργασία και έρευνα της Επιτροπής προς τόπους και σημεία που θα μπορούσε να εξακριβωθεί το εάν και κατά πόσο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εφάρμοζε αντιανταγωνιστικές πρακτικές. Και τι βρήκε η Επιτροπή μετά από τόσους ελέγχους και παρουσίες; Ότι επί χρόνια προέβαινε σε διάφορες παράνομες πρακτικές, τόσο σε επίπεδο χονδρικού εμπορίου όσο και σε επίπεδο των τελικών σημείων πώλησης, στα μπαρ, στα εστιατόρια, στις αλυσίδες μαζικής εστίασης, στα ξενοδοχεία, κυρίως στα εστιατόρια, για να αποκλείσει τους ανταγωνιστές.
Δηλαδή, πήγαινε ένας ανταγωνιστής και έλεγε κύριοι έχω ένα καλό προϊόν και του έλεγαν με συγχωρείτε αλλά μας έχει δεσμεύσει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Πώς; Μας δίνει παροχές, μας δίνει, μας δίνει. Πείτε τα μας γραπτά, ορισμένοι τα έλεγαν, μόλις έπεφτε όμως τηλέφωνο ότι ξέρετε είναι εδώ η Επιτροπή, έλεγαν να με συγχωρείτε, λάθος έκανα, δάνειο ήταν κ.λπ. Αυτό είναι το επίπεδο που, δυστυχώς, συναντούμε και σας έθιξα προχθές, στην αγορά με τους ελέγχους τους οποίους κάνουμε και γι’ αυτό οι υποθέσεις αυτές κρατάνε σε βάθος χρόνου.
Αυτή η τακτική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας τι είχε κάνει; Προέβαλε δυσχέρειες και προβλήματα στο να αναπτυχθούν οι μικρές επιχειρήσεις. Και πράγματι αυτό ήταν. Όμως, όταν η Επιτροπή μπήκε ενεργά σ’ αυτό τον τομέα, άρχισαν πλέον να βλέπουν ότι τα πράγματα σκουραίνουν και άρχισαν πλέον και οι ίδιοι να περιορίζουν τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές, όχι να τις εξαλείφουν, αλλά να τις περιορίζουν και από το 85% που ήταν το ποσοστό τους τα χρόνια εκείνα, άρχισε σιγά σιγά και μειώνονταν. Μειώνονταν και έφτασε τελευταία το 2012, το 2013 να περιορίζεται στο 55-60%. Αυτή ήταν η παρουσία της Επιτροπής και ο έλεγχος που έκανε.
Θα πρέπει να σας πω ότι πράγματι ο χρόνος που διήρκησε ήταν μακρύς και ακούσαμε παράπονα γι’ αυτό, τα οποία εν πολλοίς θα μπορούσε να είναι δικαιολογημένα για τους ανθρώπους που δεν γνωρίζουν.
Το 2009 που πήγα στην Επιτροπή, αυτή η υπόθεση ήταν πράγματι σε εξέλιξη, αλλά δόθηκε άμεση προτεραιότητα. Είπαμε, λοιπόν, ως Επιτροπή να μαζέψουμε το υλικό του αυτεπάγγελτου ελέγχου από παλαιότερα και να το κάνουμε μια δικογραφία, έναν φάκελο για να προχωρήσει. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, όμως, προσέφυγε στο δικαστήριο, στο Διοικητικό Εφετείο. Τι μας είπε λοιπόν, ακούστε κύριοι, το Διοικητικό Εφετείο: Ότι, κύριοι της Επιτροπής, το λέω μεταφορικά, θα σταματήσετε τον έλεγχο της υπόθεσης μέχρι να βγει η απόφαση μας, του Διοικητικού Εφετείου, πάνω στην προσφυγή που έχει κάνει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Εμείς δεσμευτήκαμε, δε μπορούσαμε να κάνουμε κάτι, ήταν δικαστική επιταγή και, πράγματι, συμμορφωθήκαμε. Τρία χρόνια και τρεις μήνες κράτησε αυτή η ιστορία, γιατί αυτοί προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, έκαναν αίτηση αναιρέσεως, έκαναν αίτηση αναστολής κ.λπ. κ.λπ. Μόλις, λοιπόν, όμως μας δόθηκε το Ο.Κ. το 2013, ξεκινήσαμε, αναγκαστήκαμε να κάνουμε επικαιροποίηση των στοιχείων, διότι δεν μπορεί να μιλάς το 2013 για στοιχεία του 2005, του 2007, του 2009, έπρεπε να τα επικαιροποιήσουμε, το κάναμε και βγήκε μια απόφαση που δημοσιεύτηκε τον Νοέμβριο, η οποία αριθμεί 800 και παραπάνω σελίδες. Εδώ σας έχω ένα μέρος μόνο, διότι τα απόρρητα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται, να δείτε ποιο είναι το έργο της Επιτροπής για μια απόφαση, τι στοιχεία έχει, τι προβληματισμούς, τι ενστάσεις, κάθε κόμμα, κάθε τελεία, κάθε παράγραφο, κάθε ισχυρισμό, όλα γραμμένα. Γι’ αυτά καθόταν μια εισηγήτρια της Επιτροπής η οποία είχε χρεωθεί την υπόθεση αυτή και η οποία άκουσε και τα σχολιανά της, από μια παραγγελία του κ. Υφυπουργού, στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Αθανασίου προχθές.
Για να γίνει λοιπόν αυτό το έργο, ούτε λίγο ούτε πολύ, μας απέδωσαν τη μομφή ότι είμαστε εν πολλοίς επηρεασμένοι από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία και δεν κάνουμε δουλειά. Και δεν κάνουμε δουλειά όταν, για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, με βάση τους όρους τους οποίους επιβάλαμε, μπήκε το πρόστιμο των 31,5 εκατ. €, που είναι το πιο μεγάλο πρόστιμο που μπήκε σε ελληνική εταιρεία στα χρόνια της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αυτό λοιπόν το πρόστιμο θεωρήθηκε ότι είναι χαριστικό για την Αθηναϊκή ζυθοποιία.
Παραγνωρίζοντας, όμως, ότι ο νόμος επιβάλλει ένα ονόματι καπ, ένα κόψιμο δηλαδή, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν μπορεί να υπερβεί, με βάση τον νόμο, το 10% των εσόδων της τελευταίας χρήσεως της επιχείρησης. Τα έσοδα, λοιπόν, της τελευταίας χρήσης ήταν 310 εκατ. € και το 10% ήταν 31, 5 εκατ. €. Εκεί σταματήσαμε. Εάν δεν είχαμε αυτό το κόψιμο που επιβάλλει ο νόμος, βέβαια, το πρόστιμο θα ήταν πολύ μεγαλύτερο. Αλλά, όμως, γι’ αυτό μιλάει το νομικό πλαίσιο το οποίο έχουμε και δεν μπορούμε εμείς να κάνουμε του κεφαλιού μας, ούτε να ξεπεράσουμε το νόμο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ (Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής – Πρόεδρος της Επιτροπής): Ενώ, κ. Κυριτσάκη, όταν ξεκίνησε η έρευνα ο τζίρος ποιος ήταν;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΤΣΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού): Ο τζίρος πολύ μεγαλύτερος, αλλά αφού ήταν 85% της αγοράς, στη συνέχεια μπήκαν και άλλες επιχειρήσεις και η ΖΥΘΟΣ μπήκε μέσα και η FIX μπήκε μέσα και άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες σιγά σιγά έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν. Έτσι λειτουργεί η αγορά, έτσι απελευθερώνεται. Γι’ αυτό βλέπετε ότι η προσπάθεια η δική μας, και κάνουμε έκκληση, δώστε μας προσωπικό να δουλέψουμε, με τα ψέματα δεν γίνεται δουλειά.
Δεν αδικώ τους, προ του 2009 που πήγα, συναδέλφους και συνεργάτες που ήταν εκεί, ήταν 5 νομικοί για όλη την Ελλάδα. Τώρα έχουμε 30 οργανικές θέσεις και έχουμε 17 νομικούς, από τους οποίους 2, νομίζω, είναι έγκυες. Έχουμε τους μισούς νομικούς, πώς θα δουλέψουμε, όπως θα κάνουμε ελέγχους παντού, πώς θα
βγουν τόσα πράγματα; Ξενυχτάμε. Εγώ, 6 χρόνια τώρα πριν τις 2 τη νύχτα δεν κοιμήθηκα και θα πρέπει να πω, γιατί ίσως επικρατεί κάποια λάθος εντύπωση, ότι παίρνω μόνο τη σύνταξή μου και τίποτα άλλο, δεν έχω πάρει ούτε ένα ευρώ παραπάνω έξι χρόνια τώρα. Αν ήμουν στο σπίτι μου τα ίδια λεφτά θα έπαιρνα και δουλεύω 6 χρόνια, μαζί με ορισμένους ανθρώπους εδώ οι οποίοι έχουν αναλωθεί, για να μπορούμε να δίνουμε μια εικόνα και στο εξωτερικό και στο εσωτερικό ότι κύριοι υπάρχει μια υπηρεσία κάπου εκεί σε μια γωνία της γης που δουλεύει και είναι στη γωνία ορισμένοι που την περιμένουν με την καραμπίνα. Ορισμένους για τους οποίους έχετε και τις αναφορές σήμερα, κυρία Πρόεδρε, για τους οποίους έγινε μνεία και οι οποίοι περιμένουν στη γωνία όχι με την καραμπίνα, αλλά με την επαναληπτική 15σφαιρη, που θα βρουν την Επιτροπή για να την κατηγορήσουν.
Επομένως, μ΄ αυτές τις συνθήκες δουλεύουμε και τι θέλουμε; Να μας δώσουν ένα κτίριο να πάμε, να μας δώσουν τη δυνατότητα να πάρουμε τους 10 – 12 ανθρώπους που θέλουμε και να μας δώσουν τη δυνατότητα να πληρώσουμε τις θέσεις για να δουλεύουμε. Δε θέλουμε τίποτε άλλο.
Ως προς τα πρόστιμα του 2014, με είχατε ρωτήσει κυρία Καββαδία. Στην Γερμανός ήταν τα 10 εκατ. και στην Procter and Gamble την πολυεθνική με τις πάνες για κατάληψη στο ράφι, είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που ίσως το ξέρετε και το έχετε ακούσει, για το ποια θέση καταλαμβάνουν στο ράφι ανάλογα με τα χρήματα που δίνουν – είναι μια παθογένεια αυτή, θα δούμε πώς θα μπορέσουμε να τη χτυπήσουμε – και ένα μικρό πρόστιμο στους οδοντοτεχνίτες της Κρήτης. Θα πρέπει να πω, γιατί και για αυτό ψεχθήκαμε ότι βάλαμε ένα μυθικό ποσό στους οδοντοτεχνίτες, ότι το ποσοστό μπαίνει με βάση τα εισοδήματα που έχει ένα σωματείο, μία ένωση, μια επιχείρηση κ.λπ. Εδώ ήταν πράγματι λίγα τα χρήματα τα οποία είχαν και είναι μικρό το πρόστιμο