Το μετρό θα δοθεί στο επιβατικό κοινό το μεσημέρι του Σαββάτου 30 Νοεμβρίου, αμέσως μετά το «πάτημα του κουμπιού» από τον πρωθυπουργό. Τις πρώτες μέρες λειτουργίας το εισιτήριο θα είναι δωρεάν
Μπήκαμε στην τελική ευθεία πριν την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης στο επιβατικό κοινό, το ερχόμενο Σάββατο 30 Νοεμβρίου. Σήμερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών παρουσίασε το έργο στους δημοσιογράφους, σε μια διαδρομή από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και πίσω, με μια ενδιάμεση στάση στον τερματικό σταθμό Νέας Ελβετίας, όπου είναι ακόμα σε εξέλιξη τα έργα διάνοιξης της οδού Μιχαήλ Ψελλού.
Εντός Δεκεμβρίου ολοκληρώνεται η Ψελλού
Όπως έγινε γνωστό, αρχικά τα λεωφορεία θα εισέρχονται στον τερματικό σταθμό από την Μουδανίων και προσωρινά θα κάνουν κυκλική πορεία. Μέσα στον Δεκέμβριο θα ολοκληρωθεί και το μικρό τμήμα διάνοιξης της οδού μέχρι την οδό Παπαναστασίου, οπότε η Ψελλού θα έχει είσοδο και έξοδο από δύο οδούς. Εξάλλου, από την 1η Δεκεμβρίου θα τερματίζουν εκεί δύο νέες γραμμές (Χ2 «Νέα Ελβετία – Αεροδρόμιο Μακεδονία» και 79Χ «Νέα Ελβετία – Α.Σ. ΙΚΕΑ»), καθώς επίσης και δύο υφιστάμενες (36 «Βούλγαρη-Ζώνη Καινοτομίας» με διέλευση από Ν. Ελβετία και 58Β «Διασταύρωση Χορτιάτη – Νέα Ελβετία»), προκειμένου το επιβατικό κοινό να μετεπιβιβαστεί στο μετρό για να συνεχίσει προς το κέντρο της πόλης.
Κατά τα λοιπά, εντός των σταθμών αυτή τη στιγμή τσεκάρονται και οι τελευταίες εκκρεμότητες, κρύβονται καλώδια και «γυαλίζονται» πατώματα, ώστε όλα να είναι έτοιμα στις 30 Νοεμβρίου.
Κάθε 3,5 λεπτά
Το μετρό θα δοθεί στο επιβατικό κοινό το μεσημέρι του Σαββάτου 30 Νοεμβρίου, αμέσως μετά το «πάτημα του κουμπιού» από τον πρωθυπουργό. Στα εγκαίνια θα δώσουν το παρών, μεταξύ άλλων, οι υπουργοί Μεταφορών της Κύπρου, της Γερμανίας και της Σλοβενίας. Τις πρώτες μέρες λειτουργίας το εισιτήριο θα είναι δωρεάν (χωρίς να έχει διευκρινιστεί για πόσο χρονικό διάστημα) και στη συνέχεια το εισιτήριο θα κοστίζει 0,60 ευρώ για τους πρώτους έξι μήνες. Σε πρώτη φάση οι συρμοί θα περνούν κάθε 3,5 λεπτά από τους σταθμούς και σε ένα χρόνο, όταν προστεθούν και οι 15 συρμοί στη γραμμή της Καλαμαριάς, η συχνότητα θα μειωθεί στα 90 δευτερόλεπτα. Ο χρόνος ταξιδιού μεταξύ των δύο τερματικών σταθμών είναι 17 λεπτά, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων. Υπολογίζεται ότι ο συρμός θα σταματά για 25 δευτερόλεπτα σε κάθε στάση.
Διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια
Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, δηλαδή κινείται χωρίς οδηγό, μέσω του Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας που λειτουργεί στο αμαξοστάσιο. Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι στο επίπεδο ασφαλείας CIL4, που σημαίνει ότι η πιθανότητα για θανατηφόρο δυστύχημα είναι 10-8 έως 10-9, δηλαδή μία στα 11.500 χρόνια έως μία στα 115.00 χρόνια. «Το Κέντρο Ελέγχου γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται το κάθε τρένο και μπορεί να ρυθμίζει τις αποστάσεις» ανέφερε ο κ. Ταχιάος. Από την πλευρά του και ο CEO της κοινοπραξίας THEMA που θα λειτουργεί το Μετρό Θεσσαλονίκης Κάρλο Μπιάνκο διαβεβαίωσε για την ασφάλεια του αυτοματοποιημένου μετρό, επισημαίνοντας ότι η εταιρεία έχει 40 χρόνια εμπειρίας σε μετρό χωρίς οδηγό, και δεν έχει συμβεί ποτέ κανένα ατύχημα.
Και χειροκίνητη λειτουργία, αν υπάρξει ανάγκη
Έκανε γνωστό ότι η εταιρεία απασχολεί 300 εργαζόμενους (έχοντας κάνει επιλογή μέσα από 800 βιογραφικά). Οι χειριστές στο κέντρο ελέγχου έχουν περάσει 6 μηνες θεωρητικής εκπαίδευσης και στη συνέχεια συμμετέχουν στα δοκιμαστικά δρομολόγια (σε συνδυασμό με την κατασκευάστρια κοινοπραξία), ενώ τον τελευταίο μήνα έχουν αναλάβει αποκλειστικά τη δοκιμαστική λειτουργία του μετρό.
Σημειωτέον ότι παρότι το μετρό θα είναι αυτοματοποιημένο, δηλαδή χωρίς οδηγό, αρχικά και για διάστημα έως και 2-3 ετών, θα επιβαίνει στο συρμό και συνοδός, ο οποίος σε περίπτωση τεχνικού προβλήματος θα μπορεί να κινεί τον συρμό μέσω ενός πίνακα ελέγχου που βρίσκεται στο ταμπλό του πρώτου βαγονιού.