Ακόμα κι αν η Ευρώπη μπορέσει να γεμίσει την αποθήκη φυσικού αερίου της, βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν «επικίνδυνο χειμώνα» και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να συνεχίσουν τα σχέδιά τους, καθώς αγωνίζονται να εξασφαλίσουν περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), για να συμβαδίσουν με μια γρήγορη απεξάρτηση από τα ρωσικά καύσιμα, αναφέρει σε ανάλυσή του τπ πρακτορείο Reuters.
Για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, εν τω μεταξύ, υπάρχει μικρή ανάπαυλα από τις υπερβολικά υψηλές τιμές των καυσίμων, που έχουν επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς, μείωσαν το διαθέσιμο εισόδημα και δυσχέραιναν τις οικονομικές προοπτικές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να βάλει τέλος στην εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027. Όμως η Μόσχα έχει ήδη περικόψει τις ροές φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Φινλανδία, τον δανό προμηθευτή Orsted, την ολλανδική εταιρεία Gasterra και τη Shell για τα γερμανικά της συμβόλαια, αφού όλοι απέρριψαν το αίτημα του Κρεμλίνου, να γίνονται δηλαδή οι πληρωμές σε ρούβλια.
Οι 27 – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία παραδοσιακά εξαρτάται από τη Ρωσία για το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο, στοχεύουν να έχουν την αποθήκη φυσικού αερίου τους κατά 80% πλήρη μέχρι τον Νοέμβριο, καθώς το αποθηκευμένο αέριο καλύπτει συνήθως περίπου ένα τέταρτο της ζήτησης. Οι αναλυτές λένε πάντως ότι είναι σε καλό δρόμο.
Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλο κενό προς την κάλυψη από άλλες πηγές και αυτό θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο εάν η Ρωσία περικόψει τις ροές σε περισσότερους ευρωπαίους αγοραστές, παρόλο που η Μόσχα λέει ότι εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της και δεν βλέπει την ανάγκη να σταματήσει τις προμήθειες σε άλλους πελάτες.
Αυξημένη ζήτηση
«Η πλήρης διακοπή των ρωσικών ροών θα ήταν αναμφίβολα το χειρότερο σενάριο της Ευρώπης για αυτόν τον χειμώνα, καθώς η ήπειρος είναι απίθανο να μπορέσει να προμηθευτεί επαρκείς προμήθειες από άλλους παραγωγούς, για να αντισταθμίσει μια τόσο σημαντική διακοπή εφοδιασμού», δήλωσε ο Leon Izbicki, Ευρωπαίος συνεργάτης φυσικού αερίου στο Energy Aspects.
Ακόμη και πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, η οποία πυροδότησε μια ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, η ζήτηση για φυσικό αέριο είχε αυξηθεί κατά την ανάκαμψη μετά την πανδημία. Η αγορά LNG, στην οποία κυριαρχούν τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ήταν ήδη «σφιχτή», επισημαίνει το Reuters.
Η ΕΕ αύξησε τις αγορές LNG, με τις εισαγωγές να αυξάνονται περίπου κατά 58% τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Refinitiv.
Τα προβλήματα και οι πρακτικές των χωρών
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ένας σημαντικός παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν υποσχεθεί να βοηθήσουν την Ευρώπη με περισσότερες αποστολές.
Ωστόσο, η Ευρώπη έχει περιορισμένη ικανότητα λήψης LNG και, προσθέτοντας στην αβεβαιότητα, η Freeport LNG, διαχειριστής ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια εξαγωγών των ΗΠΑ, δήλωσε την Τρίτη (14/6) ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 90 ημέρες για να ξαναρχίσει η μερική λειτουργία μετά από μια έκρηξη την περασμένη εβδομάδα.
«Εάν η Ευρώπη μπει στον χειμώνα βασιζόμενη μόνο σε προμήθειες LNG, τότε τα πράγματα θα μπορούσαν να κολλήσουν», δήλωσε η ερευνήτρια της Marex, Evangeline Cookson.
Σε αντίθεση με το φυσικό αέριο, η μεταφορά LNG μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες και μπορεί επίσης να διαταραχθεί από τις καιρικές συνθήκες.
Η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανικής Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι υπάρχει 65% πιθανότητα μιας εποχής τυφώνων στον Ατλαντικό πέρα από το κανονικό, συμπεριλαμβανομένων έξι έως 10.
Η Γερμανία, η οποία βασιζόταν ιστορικά στη Ρωσία για τις μισές περίπου ανάγκες της σε φυσικό αέριο, έχει ήδη ξεκινήσει σχέδια για ένα σύστημα πλειστηριασμών, που θα βοηθήσει τις βιομηχανίες, εάν διακοπούν οι προμήθειες.
Η Γαλλία έχει εφαρμόσει μέτρα για τον περιορισμό των προμηθειών φυσικού αερίου σε μεγάλους καταναλωτές, σε περίπτωση τυχόν ελλείψεων.
Η Πολωνία, που είναι ήδη αποκομμένη από το ρωσικό φυσικό αέριο, έχει ενισχύσει τις εισαγωγές LNG, προχώρησε σε μια σύνδεση φυσικού αερίου με τη Λιθουανία τον Μάιο και σκοπεύει να ανοίξει έναν νέο αγωγό φέτος προς τη Νορβηγία. Ωστόσο, εξακολουθεί να έχει σχέδια για τον περιορισμό του φυσικού αερίου στη βαριά βιομηχανία.
Το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% της χρήσης ενέργειας στην ΕΕ, τη θέρμανση των σπιτιών, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και χρησιμοποιείται στην κατασκευή ζωτικών προϊόντων όπως τα λιπάσματα. Εν τω μεταξύ, το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων έχει ήδη αρνητικό αποτέλεσμα.
«Ακόμη και χωρίς εμπάργκο, οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου επιβαρύνουν τους καταναλωτές, αφήνοντάς τους λιγότερα χρήματα για να ξοδέψουν σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες», τόνισε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Berenberg, Χόλγκερ Σμίντινγκ, μιλώντας για ένα «βαρύ οικονομικό τίμημα» στην Ευρώπη, καθώς οι τιμές θα φτάσουν στον ουρανό.
Σιγά ρε…
Θα μας δώσει ο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ επίδομα 5 ευρώ και όλα καλά πως κάνετε έτσι έλεος!!!!