Χρειάστηκαν περίπου δύο χρόνια μερικές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια ώστε να γραφτεί ο θλιβερός επίλογος ενός ναυαγίου που προκάλεσε την ολική καταστροφή 4.300 αυτοκινήτων.
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 8ης Σεπτεμβρίου του 2019, το MV Golden Ray, ένα οχηματαγωγό πλοίο με μήκος 200 μέτρων, μέγιστη χωρητικότητα 7.742 αυτοκινήτων και εκτόπισμα 35.000 τόνων αποπλέει από την Georgia των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής με προορισμό το λιμάνι της Βαλτιμόρης.
Οι καιρικές συνθήκες είναι ιδανικές και τίποτα δεν προμηνύει την καταστροφή που πρόκειται να χτυπήσει το κορεατικής κατασκευής οχηματαγωγό πλοίο και το πολύτιμο φορτίο που μεταφέρει στα αμπάρια του.
Σχεδόν μισή ώρα μετά τον απόπλου, το MV Golden Ray αρχίζει να παίρνει κλίση, η οποία παρά τις αγωνιώδες προσπάθειες του πληρώματος οδηγεί στην ανατροπή του θηριώδους οχηματαγωγού πλοίου.
Αμέσως θα σημάνει συναγερμός στις διασωστικές δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, η ταχύτατη αντίδραση των οποίων εξασφαλίζει την ασφαλή απομάκρυνση και των 23 μελών του κορεατικής κατασκευής πλοίου.
Το θρίλερ, ωστόσο, μόλις είχε ξεκινήσει, καθώς, οι λιμενικές αρχές θα έπρεπε να διασφαλίσουν ότι τα σχεδόν 1,1 εκατομμύρια λίτρα αργού πετρελαίου, τα οποία το MV Golden Ray έκρυβε στις δεξαμενές του δεν θα κατέληγαν στη θάλασσα προκαλώντας μια άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή.
Η απάντληση των καυσίμων από τις συνολικά 24 δεξαμενές του πλοίου αποτέλεσε όπως ήταν απολύτως λογικό προτεραιότητα, παράλληλα όμως είχαν ξεκινήσει να διατυπώνονται ανησυχίες για το κατά πόσο θα ήταν εφικτή η απομάκρυνση του ναυαγισμένου οχηματαγωγού από το σημείο του ατυχήματος.
Το μέγεθος του πλοίου αλλά και το φορτίο του -τα περίπου 4.300 ολοκαίνουργια αυτοκίνητα των Hyundai και KIA- καταδίκαζαν σε αποτυχία οποιαδήποτε προσπάθεια ανέλκυσης από τα αβαθή των ακτών της Georgia.
Οι Αμερικανοί θα έπρεπε να αναζητήσουν μια γρήγορη και αποτελεσματική λύση, ώστε, να αποφύγουν τα χειρότερα και να περιορίσουν την οικολογική καταστροφή. Η ιδέα της αποσυναρμολόγησης του πλοίου δεν ήταν η μοναδική που έπεσε στο τραπέζι, ήταν όμως η πλέον εφικτή.
Επί της ουσίας, το σχέδιο το οποίο προκρίθηκε προέβλεπε τη διάλυση του ΜV Golden Ray ή αν προτιμάτε τον μακάβριο τεμαχισμό του, καθώς τόσο το ίδιο το σκάφος όσο και το φορτίο του δεν είχαν καμία ελπίδα να επιστρέψουν στη ζωή.
Η διαδικασία της διάλυσης προέβλεπε την κοπή του πλοίου σε οκτώ τεραστίων διαστάσεων κομμάτια, κάθε ένα από τα οποία ζύγιζε περίπου 4.100 τόνους. Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2020 με σκοπό να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι της επόμενης χρόνιας, ωστόσο, η πρόβλεψη αποδείχθηκε εξαιρετικά αισιόδοξη.
Σχεδόν παράλληλα ξεκίνησαν και οι έρευνες για το τι μπορεί να οδήγησε στο μεγαλειώδες ναυάγιο, με τα βλέμματα και τις υποψίες να στρέφονται στο ίδιο το φορτίο του. Βλέπετε, το MV Golder Ray στη σύντομη στάση του στο Brunswick της Georgia, αντικατέστησε έναν καθοριστικό, όπως αποδείχθηκε, αριθμό συμβατικών αυτοκινήτων με SUVs προσθέτοντας στα αμπάρια του το επιπλέον βάρος 411 τόνων.
Μάλιστα το μεγαλύτερο από το βάρος αυτό επιβάρυνε τα υψηλότερα επίπεδα του χώρου φόρτωσης, μετατοπίζοντας προς τα πάνω το κέντρο βάρους του φορτηγού πλοίου.
Μοιραία αποδείχθηκε και η απόφαση το MV Golden Ray να απορρίψει 1.645 τόνους ερματικού ύδατος από τα ύφαλα του σκάφους, το οποίο ενδεχομένως θα μπορούσε να αντισταθμίσει την αύξηση του φορτίου.
Πλέον το ναυάγιο του Golden Ray έχει μείνει ως ένα από τα πλέον ζημιογόνα στην ιστορία της ναυσιπλοΐας. Το συνολικό κόστος, στο οποίο περιλαμβάνεται και η ανάσυρσή του από τις ακτές της Georgia υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 840 εκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα 142 εκατομμύρια δολάρια αντιστοιχούν στο πολύτιμο φορτίο του πλοίου.
Η διαδικασία τεμαχισμού του μεταλλικού κύτους ξεκίνησε στις 6 Νοεμβρίου του 2020 και χρειάστηκαν περισσότερες από 20 ημέρες ώστε το πρώτο από τα συνολικά οκτώ τμήματα του πλοίου να αποκολληθεί.
Μετά από δέκα μήνες, το τελευταίο τμήμα του Golden Ray απομακρυνόταν από τα αβαθή των ακτών της Georgia, γράφοντας τον θλιβερό επίλογο μιας ιστορίας που όλοι θελήσουν πολύ γρήγορα να ξεχάσουν.